Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Hongarije 2022

 

FORMULA 1 ARAMCO MAGYAR NAGYDÍJ 2022

29 Juli 2022
14:00 - 15:00 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
30 Juli 2022
13:00 - 14:00 Derde vrije training
16:00 - 17:00 Kwalificatie
31 Jul 2022
15:00 Race

 

Race: Grand Prix van Hongarije
Actieve jaren: 1986-2022
Aantal races: 36

Laatste 5 winnaars:
2021: E. Ocon - Alpine
2020: L. Hamilton - Mercedes
2019: L. Hamilton - Mercedes
2018: L. Hamiton - Mercedes
2017: S. Vettel - Ferrari

 

 
Voorbeschouwing GP van Hongarije 2022

De GP van Hongarije wordt gehouden op de Hungaroring in Mogyoród nabij Boedapest. De wedstrijd werd voor het eerst gehouden in 1986 en gewonnen door Williams rijder Nelson Piquet. Het Monaco zonder muren is een van de bijnamen van de Hungaroring, dat in de volksmond ook wel een 'Mickey Mouse-circuit' wordt genoemd. Het circuit wordt bijna het gehele jaar niet gebruikt waardoor de baan vol stof ligt, opletten dus wanneer je buiten de race lijn komt.. Door het bochtige karakter van het circuit, stelt men de wagens af op maximale downforce. Logischerwijs is motorvermogen dus minder relevant op de Hungaroring. 

De laatste race voor de 4 weken durende zomerstop wordt komend weekend gehouden. Een week na het desastreuse weekend voor Ferrari in Frankrijk. Daar waar Charles Leclerc een rijdersfout maakte waarna hij in de bandenstapel belande. Omdat Max Verstappen hierna redelijk eenvoudig naar de winst kon rijden, is het verschil met Leclerc opgelopen tot 63 punten. Veel F1 volgers denken, met nog 10 races te gaan, dat deze voorsprong groot genoeg is voor Verstappen om zijn Wereldtitel te kunnen prolongeren. Ferrari teambaas Mattia Binotto denk daar toch heel anders over: “We moeten proberen de komende tien races te winnen”. Heerlijk om de moed erin te houden, maar het lijkt niet erg reëel te zijn. Maar in Hongarije kan je wel zeggen dat het circuit in het voordeel is van Ferrari. Immers kan Red Bull hier minder gebruik maken van hun snelheid, en wat de downforce betreft lijkt Ferrari iets in het voordeel te zijn. En maximale downforce is erg belangrijk op de Hungaroring. En natuurlijk is de kwalificatie erg belangrijk, want inhalen op dit circuit is niet eenvoudig te noemen. En Ferrari is wat betreft de kwalificatie ook sterker dan Red Bull. Al met al liggen hier voor Ferrari kansen op de overwinning, zelfs voor een team dat achtervolgd wordt door pech en fouten. Max Verstappen zal zichzelf waarschijnlijk wel de underdog positie toebedelen, wat op zich wel een goede keuze zal zijn. Red Bull legt hierdoor de druk bij de Italiaanse renstal, en dat lijkt de achilleshiel te zijn bij dit team. Red Bull is natuurlijk niet kansloos, verre van dat. Het team staat er goed voor, zowel als constructeur als met zijn coureurs. Max Verstappen weet één ding zeker, hij gaat als leider in de F1 stand de zomerstop in, de vraag is alleen met welk puntenverschil.

 
Ocon Hongarije 2021

2021

Esteban Ocon heeft op de Hungaroring zijn allereerste F1-overwinning behaald. De Fransman bleef tijdens een incidentrijke race uit de problemen en won de strijd met Sebastian Vettel om de overwinning. Lewis Hamilton en Mercedes gooiden een bijna zeker overwinning in de prullenmand terwijl Max Verstappen en Red Bull de grote verliezers waren van Valtteri Bottas, die een startcrash veroorzaakte. Sainz legde beslag op de vierde positie, op de voet gevolgd door Alonso op P5. Gasly werd zesde voor teamgenoot Tsunoda. Williams pakt de eerste punten sinds 2019 met Latifi op P8 en Russell op de negende plek. Verstappen wist nog het laatste puntje te pakken. Vettel werd later gediskwalificeerd door met minder dan 1L brandstof over de finish te komen.

 
Voorbeschouwing GP van Hongarije

De race

Lewis Hamilton was heel blij met zijn tweede plaats in Frankrijk. Het gaf hem hoop voor de race in Hongarije, wetende dat hij op de Hungaroring al 8 maal wist te zegevieren. Je kan dus wel stellen dat het zijn ‘baantje’ is. Teammanager Toto Wolff bij Mercedes temperde de verwachting van Hamilton wel een beetje. Wolff zag nog wel een enorm gat met Max Verstappen en Charles Leclerc qua snelheid. Toch mag je Mercedes niet uitvlakken in deze Grand Prix, want zoals al eerder vermeld is snelheid hier van minder belang. Sergio Perez kreeg na de GP van Frankrijk een behoorlijke uitbrander van Helmut Marco. De adviseur van Red Bull was behoorlijk pissig op hem na de inhaalactie van George Russel, waardoor hij het podium verspeelde. “Hij zat te slapen” aldus Marco. Het is dus aan Perez om te laten zien dat hij klaarwakker is op de Hungaroring. Lance Stroll pakte in Frankrijk het laatste puntje, door na het uitkomen van de laatste bocht richting de finish, zijn teamgenoot Sebastian Vettel uit te remmen. Of de teamleiding van Aston Martin blij was met deze actie lijkt onwaarschijnlijk, en Vettel gaf al na de race aan dat hij dit niet waardeerde van zijn teamgenoot. In ieder geval lijkt het wel aardig om deze twee teamgenoten nauwlettend in de gaten te houden komend weekend. Team Haas neemt voor het eerst dit seizoen een update mee. Kevin Magnussen krijgt deze op de auto gemonteerd en zijn teammaat Nick Schumacher dus niet. Teams roepen altijd dat zij niet doen aan onderscheid tussen de coureurs, eerste of tweede coureur is niet aan de orde. In geval van het Haas F1 team lijkt hier toch wel duidelijk een keuze gemaakt te zijn. Jammer voor de jonge Schumacher, die net lekker in zijn vel begint te zitten. Op het 4.3 km lange circuit, dat zo’n 20 kilometer buiten Boedapest ligt, gaan we de laatste race zien voor de 4 weken verdiende vakantie voor de teams. Zal er dan toch een grote verrassing plaatsvinden in deze race? Voor zaterdag en ook voor zondag worden er regenbuien voorspelt door de weerdiensten! Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Hongarije toe.

 

 
Sainz VT1 Hongarije

VT1

De eerste vrije training van de 37ste Grand Prix van Hongarije is als eerste afgesloten Carlos Sainz met 1.18.750. Max Verstappen volgde op bijna anderhalve tienden achterstand. Charles Leclerc maakte de top drie compleet en moest circa drie tienden toegeven op zijn Ferrari-teamgenoot. Sergio Perez eindigde als zesde....lees verder

 
Leclerc VT2 Hongarije

VT2

De tweede vrije training is tot zijn einde gekomen en Charles Leclerc wist de snelste tijd neer te zetten op de Hungaroring. De coureur van Ferrari noteerde een tijd van 1:18,445 en was daarmee tweede tienden sneller dan Lando Norris, die verrassend de tweede tijd wist te rijden. Carlos Sainz sloot aan op de derde plek, terwijl Max Verstappen en Sergio Pérez respectievelijk de vierde en de negende tijd reden....lees verder

 
Latifi VT3 Hongarije

VT3

De derde en laatste training voor de Hongaarse GP draaide, zoals al werd verwacht, uit op een natte. Met het oog op een mogelijk ook natte kwalificatie was het een uur lang druk op de baan. Nicholas Latifi zorgde op het allerlaatste moment voor een primeur. De Canadees noteerde op een opdrogende baan de snelste tijd, voor Charles Leclerc en Alexander Albon. Max Verstappen, P4, beperkte het aantal kilometers....lees verder

 

 

RUSSEL OP POLE

1. George Russel
2. Carlos Sainz
3. Charles Leclerc

George Russell begint de Grand Prix van Hongarije vanaf poleposition. In een spannende slotfase wist hij Charles Leclerc en Carlos Sainz achter zich te laten, terwijl Lewis Hamilton en Max Verstappen wegvielen met technische problemen. Lang leek het de op P2 geëindigde Sainz te zijn die er met de eerste startplek vandoor ging, maar Russell was te goed in de Mercedes. Red Bull Racing kende een dramasessie, met Max Verstappen die op P10 eindigde, en Sergio Pérez op P11....lees verder

 

 

 

 
Max Verstappen

Verstappen naar sensationele winst

Van op de tiende plaats op de startgrid heeft Max Verstappen de GP van Hongarije gewonnen. Lewis Hamilton en George Russell vervolledigden het podium terwijl Ferrari een serieuze opdoffer incasseerde met een vierde en zesde plaats voor Sainz en Leclerc.

Bij de start bleef George Russell aan de leiding van de race, gevolgd door beide Ferrari’s. Lewis Hamilton won twee plaatsen en schoof op van de zevende naar de vijfde plaats. Wat verderop beschadigde Alex Albon zijn voorvleugel en we kregen door de brokstukken op de baan meteen een virtuele safety car. Na het hervatten van de race zagen we beide Red Bulls verschillende plaatsen goedmaken. Verstappen en Perez stonden op de snellere zachte band en die leverde uiteraard een voordeel op.

Zo’n tien ronden ver in de race reed George Russell nog steeds aan de leiding van de race maar beide Ferrari’s begonnen langzaam aan de kloof met de raceleider te dichten. Tegen ronde 17 hadden beide Ferrari’s de kloof gedicht maar net op dat moment kwam Russell binnen voor zijn eerste pitstop. Een ronde later volgde ook Carlos Sainz, de Spanjaard kwam na Russell opnieuw de baan op. Enkele ronden later was het ook aan raceleider Charles Leclerc, de Monegask kwam eveneens achter Russell opnieuw de baan op maar wel voor teamgenoot Carlos Sainz.

In de middenmoot zagen we ondertussen een strijd tussen Alonso en Ocon, Daniel Ricciardo profiteerde ervan om beide Alpine-rijders in te halen. Vooraan zagen we ondertussen Charles Leclerc de kloof met George Russell dichten. We kregen een intense strijd tussen beide heren waarbij Russell fel verdedigde. In ronde 31 zagen we Leclerc voorbij gaan aan George Russell en de leiding in de race veroveren.

Kort na zijn pitstop maakte Yuki Tsunoda een spin, de Japanner zijn nieuw setje banden hadden meteen al het beste gehad. In ronde 40 zagen we zowel Leclerc als Russell binnenkomen, de verschillen tussen beide rijders bleven daardoor hetzelfde. Op de harde band was Charles Leclerc geen partij voor Max Verstappen die op de medium band stond. De Nederlander ging dan ook vlot voorbij Leclerc.

Een ronde later maakte Max Verstappen een erg vreemde spin tegen lage snelheid, volgens Verstappen gebeurde er iets vreemd toen hij op het gas ging. Verstappen moest opnieuw gaan jagen op Charles Leclerc maar de Nederlander ging opnieuw probleemloos voorbij aan Leclerc.

n het middenveld kwam het ondertussen tot contact tussen Daniel Ricciardo en Lance Stroll. De Australiër reed tegen Stroll en kreeg daarvoor een tijdstraf van vijf seconden. Leclerc ondervond ondertussen op zijn hard setje banden steeds meer problemen om een goed tempo te rijden. Ook Russell passeerde Leclerc.

In ronde 55 kwam Charles Leclerc vreemd genoeg nogmaals binnen. De harde banden werden ingeruild voor een setje zachte banden. Leclerc viel terug naar de zesde plaats. Met nog zeven ronden te gaan ging Lewis Hamilton voorbij aan Carlos Sainz. Max Verstappen op weg naar een vlotte overwinning met twee Mercedes-rijders naast hem op het podium, een serieuze opdoffer voor Ferrari. Lewis Hamilton won even later ook de strijd met teamgenoot Russell voor de tweede plaats.

Met nog enkele ronden te gaan kregen we even een virtuele safety car omdat Valtteri Bottas langs de kant van de baan stil kwam te staan.

Ondanks wat gedruppel aan het einde van de race reed Verstappen naar een vlotte overwinning, voor Lewis Hamilton en George Russell die het podium vervolledigden. Verliezers van de dag waren Charles Leclerc, Carlos Sainz en Ferrari. Waar ze favoriet voor de overwinning leken en een goede zaak in de titelstrijd leken te gaan doen zien ze Verstappen en Red Bull vlak voor de zomerpauze nog verder uitlopen. Dolle vreugde dus bij Red Bull en Max Verstappen, dolle vreugde bij Mercedes en frustratie en ontgoocheling bij Ferrari.

Met dank aan F1journaal.be