Formule1start
 

 

 

 

Race Info:

03 Okt 2025
11:30 - 12:30 Eerste vrije training
15:00 - 16:00 Tweede vrije training
04 Okt 2025
11:30 - 12:30 Derde vrije training
15:00 - 16:00 Kwalificatie
05 Okt 2025
14:00 Race

 

Race 2025: Formula 1 Singapore Grand Prix
Actieve jaren: 2008-2019, 2022-2025
Aantal races: 15
Contract: t/m 2028

Laatste 5 winnaars:
2024: L. Norris - McLaren
2023: C. Sainz - Ferrari
2022: S. Perez - Red Bull
2019: S.Vettel - Ferrari
2018: L. Hamilton - Mercedes

 

 
 

Inleiding

De Grand Prix van Singapore is de eerste Formule 1 race die na het Europese seizoen plaatsvindt. Onder het kunstlicht wordt in de straten van de stadstaat een volledige avondrace verreden op het Marina Bay Street Circuit. Singapore staat sinds 2008 op de F1 kalender. Het huidige contract voorziet dat de race jaarlijks tot en met 2028 op deze kalender zal staan. Het circuit is een uitputtend asfaltlint dat dwars door de bij Maleisië gelegen stadstaat Singapore loopt. Sebastian Vettel is met vijf overwinningen recordhouder van deze Grand Prix. Max Verstappen wist deze Grand Prix (nog) niet te winnen.

 

Vorig jaar

Lando Norris wist op dominante wijze te zegevieren in de GP van Singapore. Aan de finish had Norris zo’n halve minuut voorsprong op Max Verstappen, die met zijn tweede plaats voor de titelstrijd de schade beperkte. Oscar Piastri vervolledigde het podium. George Russell kwam als vierde aan de finish, terwijl Lewis Hamilton ook geen antwoord had op het tempo van de eveneens laat gestopte Charles Leclerc en als zesde eindigde. Carlos Sainz werd zevende op het Marina Bay Street Circuit, terwijl Fernando Alonso, Nico Hülkenberg en Sergio Pérez de resterende punten pakten. Daniel Ricciardo werd kleurloos achttiende in wat mogelijk zijn voorlopig laatste Formule 1 race is geweest. Hij deed Red Bull nog wel een groot plezier door aan het einde de snelste raceronde te rijden, zodat het extra WK punt niet naar Lando Norris ging.

 

Komend weekend

Singapore is een stad- en eilandstaat in Zuidoost-Azië. Het hoofdeiland en de 62 overige eilanden worden van Indonesië gescheiden door de Straat van Singapore en van Maleisië door de Straat van Johore. Het land heeft de op twee na hoogste bevolkingsdichtheid ter wereld. De stad kent veel hoogbouw, afgewisseld met veel groen. Hier dwars door deze stad, op het Marina Bay stratencircuit, wordt race 18 van het Formule 1 seizoen gehouden. Op dit Circuit zijn nu 15 Grand Prix races gehouden, en het mag toch opvallend worden genoemd dat Sebastian Vettel hier vijf keer in een Red Bull wist te winnen. Red Bull wist ook met Sergio Perez in 2022 de winst te pakken. En nog een in het oog springend feitje, Max Verstappen wist hier nog nooit te zegevieren. Zelfs in het topjaar 2023, met 19 Grand Prix zeges, moest hij daar de eer laten aan Carlos Sainz. Kan Verstappen dit jaar, na zijn twee opeenvolgende zeges in Italië en Azerbeidzjan, nu wel voor het eerst de winst pakken in Singapore? Volgens insiders kan het zo zijn dat als Verstappen komend weekend opnieuw victorie kraait, hij kans kan maken op prolongatie van zijn Wereldtitel. Ik denk zelf dat dit een onmogelijke missie wordt. Alleen wanneer beide McLaren coureurs de komende races elkaar een paar keer van de baan rijden, is er een minieme kans op een stunt. Laten we dit maar uit ons hoofd zetten en ons gaan opmaken voor de laatste zeven races van het jaar met een strijd tussen twee McLarens coureurs. Er zijn nog maximaal 199 punten te behalen tot aan de finish in Abu Dhabi, 25 daarvan liggen klaar aan de eindstreep op het Marina Bay Circuit. Welke coureur zal deze maximale aantal punten gaan binnen hengelen? McLaren faalde in Azerbeidzjan om de constructeurtitel binnen te halen, maar in Singapore wordt het ze ‘gemakkelijker’ gemaakt. Slechts 13 punten heeft men nodig om het kampioensfeestje te vieren. De opdracht voor McLaren is simpel, één van de twee coureurs moet het podium halen. Het F1 team van Alpine heeft het niet gemakkelijk dit seizoen, en Franco Colapinto zeker niet. De F1 coureur heeft in de jaren 2024 en 2025 tot op heden 20 races verreden en wist daar 5 punten in te scoren. Dit jaar staat de teller nog op nul, en ik ben bang dat dit ook de eindscore zal zijn dit jaar. Voor de in Argentinië geboren coureur lijkt het erop dat Alpine aan het einde van 2025 afscheid van hem gaat nemen. Maar dat zijn misschien zorgen voor later, komend weekend gaat hij van start met 19 andere coureurs in een door hoge vochtigheid en zeer warme temperaturen bekend staande zware Formule 1 race. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van Singapore toe.

 

 
VT1.jpg


Fernando Alonso heeft de eerste vrije training als snelste man afgesloten. De Spanjaard leek de hele sessie in een goed ritme te zitten. Aston Martin koos voor een iets afwijkende aanpak door de sessie op de mediums te openen, terwijl de rest van het veld voor de harde band koos. Max Verstappen leek ook een goed begin van het Singapore-weekend te hebben, hij werd derde. De RB21 oogde minder grillig dan in vorige jaren op het krappe stratencircuit. Charles Leclerc zette de tweede tijd op de klokken....lees verder

 


De tweede vrije training voor de Grand Prix van Singapore verliep niet helemaal soepel. Twee crashes van George Russell en Liam Lawson leidden tot lange onderbrekingen, waardoor de coureurs minder tijd op het circuit hadden. Uiteindelijk kregen zij nog wel de kans om rondetijden op de softbanden neer te zetten. Oscar Piastri kwam als winnaar uit de bus door de verrassende Isack Hadjar nipt af te troeven. Max Verstappen maakte de top drie compleet. Yuki Tsunoda eindigde op de elfde plaats.....lees verder

 

Max Verstappen heeft de derde vrije training van de F1 Grand Prix van Singapore op P1 afgesloten. De Nederlander bleef Oscar Piastri en George Russell voor en gaat zo met veel vertrouwen richting de kwalificatie op het stratencircuit. Kimi Antonelli eindigde op P4 en Lando Norris op P5. Het verschil tussen deze vijf coureurs: 0.089 seconden. Het belooft een spannende kwalificatie te worden. Liam Lawson schreef voor de tweede keer dit weekend zijn wagen af na een crash....lees verder

 

 

GEORGE RUSSEL OP POLE

1. George Russell
2. Max Verstappen
3. Oscar Piastri

George Russell heeft op indrukwekkende wijze poleposition voor de Formule 1 Grand Prix van Singapore gepakt. Max Verstappen zette zijn Red Bull RB21 op P2 neer, gevolgd door Oscar Piastri, Kimi Antonelli en Lando Norris....lees verder

 

 

 

 

Russell heerst in Singapore

George Russell heeft zijn vijfde Grand Prix-zege gepakt. De Brit kwam geen moment in de problemen en won met zes seconden voorsprong. Max Verstappen had grote problemen met het terugschakelen, maar haalde wel de tweede plek over de streep. Lando Norris raakte Oscar Piastri (vierde) en Verstappen bij de start, maar alle titelkandidaten overleefden dat hachelijke moment.  McLaren verzekerde zich in Singapore voor het tweede seizoen op rij van de wereldtitel bij de constructeurs.

George Russell had zich op de polepositie gekwalificeerd en met Max Verstappen naast hem op de eerste startrij leken we spektakel te gaan krijgen bij de start, vooral ook omdat de McLarens dan weer slechts op P3 en P5 mochten vertrekken. Piastri en Norris moesten dus vol aan de bak om nog kans te maken op de overwinning alsook in hun onderlinge strijd voor de wereldtitel.

Bij de start kwam polesitter George Russell erg goed weg en in zijn Mercedes F1-bolide slaagde Russell er dan ook in om de leiding in de race te behouden. Daarachter kwam het in de eerste bocht echter tot contact tussen Lando Norris en Oscar Piastri. Uiteraard deed Oscar Piastri zijn beklag bij het team maar Piastri kreeg te horen dat hij zich moest focussen op zijn eigen race. De stewards noteerden het ‘incident’ maar uiteindelijk werd besloten om geen verdere actie te ondernemen. Bij McLaren lieten ze aan Piastri weten dat ze het intern na de race verder zouden bespreken.

De front wing endplate van Lando Norris links vooraan raakte bij de aanrijding beschadigd maar voorlopig ondervond hij daar maar weinig hinder van, Norris reed erg solide op de derde plaats. George Russell controleerde op de medium band ondertussen de race, Max Verstappen kon op de zachte bandencompound geen bedreiging vormen voor Russell. Naarmate de race vorderde bouwde George Russell zijn voorsprong op Max Verstappen aanzienlijk uit. Na vijftien ronden had George Russell een voorsprong van zo’n acht seconden op Max Verstappen, Lando Norris volgde op zo’n negen seconden. 

Gezien het beperkte spektakel tijdens het eerste half uur van de race werd er door de regie vooral aandacht besteed aan het incident tussen Lando Norris en Oscar Piastri. Ondertussen zag Toto Wolff dat George Russell tot dusver de race controleerde en onbedreigd aan de leiding van de race bleef rijden. Vanaf ronde 14 kregen we steeds meer pitstops, de toppers vooraan in de race bleven echter op de baan.

Vooraan was het echter Lando Norris die rakelings langs de muur reed en zelfs de muur even raakte. In ronde 20 kwam Max Verstappen binnen om zijn setje zachte banden in te ruilen voor een setje harde banden. Verstappen zijn pitstop verliep niet ideaal want zijn pitstop duurde zo’n drietal seconden. Twee ronden na Max Verstappen kwam ook Charles Leclerc binnen voor zijn pitstop, de Monegask kwam vlak achter Nico Hulkenberg opnieuw de baan op maar enkele bochten verder ging Leclerc erg vlot voorbij Nico Hulkenberg.

In ronde 26 kwam raceleider George Russell binnen voor zijn pitstop, uiteraard schakelde Russell over van de medium band naar de harde band. Een ronde later volgde Oscar Piastri maar zijn pitstop verliep niet goed, 5,2 seconde duurde de pitstop, maar gelukkig voor Piastri verloor hij ondanks die tragere pitstop geen positie. Voor wat ‘spektakel’ moesten we bij de boordradio van Fernando Alonso zijn, verder was de race tot dusver een redelijk ‘slaapverwekkende vertoning’. 

Max Verstappen leek op de harde bandencompound echter een fractie sneller dan George Russell en Verstappen naderde dan ook langzaam aan op Russell. In de achterhoede zagen we wel nog wat strijd, maar over het algemeen zagen we maar weinig inhaalmanoeuvres. In ronde 37 zagen we Max Verstappen een foutje maken, Verstappen verloor daardoor tijd tegenover George Russell maar ook tegenover Lando Norris. Gelukkig voor Verstappen wist hij zijn wagen net uit de muur te houden. Lando Norris slaagde er tijdens de ronden nadien in om geleidelijk aan steeds dichter bij Max Verstappen te geraken. Kregen we nog een mooie strijd tussen Verstappen en Norris voor de tweede plaats?

in de achterhoede zagen we langzaam aan eindelijk ook wat strijd op de baan. Het kwam tot contact met Nico Hulkenberg die een onderdeel van zijn wagen verloor. Een ronde later spinde Nico Hulkenberg plots toen hij remde voor een bocht, een plotse instabiliteit van de wagen veroorzaakt door het onderdeel dat daarnet wegvloog?

Met nog vijftien ronden te gaan was Lando Norris tot op minder dan een halve seconde van Max Verstappen genaderd. Inhalen is en blijft echter bijzonder moeilijk in Singapore. Bovendien moesten ze allebei heel wat ‘verkeer’ trotseren en andere rijders op een ronde zetten. Ondertussen maakte Lewis Hamilton een tweede pitstop, zijn wagen werd op de zachte bandencompound geplaatst.

Met nog tien ronden te gaan deed Lando Norris een voorzichtige poging om Max Verstappen te passeren. Het scheelde echter niet veel of Norris werd ‘gesandwicht’ tussen de muur en Verstappen. Gelukkig kwam het net niet tot een contact. Norris bleef de ronden nadien vlak achter Max Verstappen rijden, opvallend genoeg kwam het verder niet echt tot een aanval op Verstappen. Dat had deels uiteraard te maken met het feit dat Lando Norris gezien zijn belangen in de titelstrijd niet te veel risico’s wou nemen.

George Russell controleerde uiteindelijk de race en behaalde onbedreigd de overwinning. Daarachter was er de strijd tussen Verstappen en Lando Norris maar tot een echte aanval van Norris kwam het niet meer. Russell zegevierde dus voor Max Verstappen en Lando Norris die het podium vervolledigden. Dolle vreugde dus bij Mercedes omwille van de overwinning van George Russell, zijn tweede overwinning dit seizoen.

McLaren mocht op haar beurt echter ook vieren want in Singapore verzekerde het team zich van de tweede constructeurstitel op rij. In het rijderskampioenschap ziet Oscar Piastri Lando Norris drie punten naderen terwijl Max Verstappen zes punten nadert.

Met dank aan F1journaal.be