Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
   
GP van Monaco 2019

2019 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO

23 mei 2019
11:00-12:30 Eerste vrije training
15:00-16:30 Tweede vrije training
25 mei 2019
12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie
26 mei 2019
15:10 Race

 

Race: Grand Prix van Monaco
Actieve jaren: 1950, 1955-2018
Aantal races: 65

Laatste 5 winnaars:

2018: D. Ricciardo - Red Bull
2017: S. Vettel - Ferrari
2016: L. Hamilton - Mercedes
2015: N. Rosberg - Mercedes
2014: N. Rosberg - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Monaco 2019

Race 6: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Monaco wordt verreden in de straten van Monaco, het Circuit de Monaco. Monaco is één van de Grand Prix die al sinds het ontstaan van het WK Formule 1 op de kalender staat. Er wordt geracet in de rijkste buurt van Europa, Monte Carlo. Al in 1929 werd er hier een GP gehouden. Het is een F1 race die nog steeds geldt als één van de populairste om op je palmares te hebben. Hoewel deze race omwille van de veiligheid al lang had moeten geschrapt zijn, maakt men met plezier een uitzondering om voor de beau monde te kunnen pronken met de bolides. Op dit stratencircuit komt het erop aan om maximale grip te grijpen, voornamelijk mechanische.

De Grand Prix Formule 1 van Monaco is een van de bekendste races uit de autosport en wordt dit jaar voor de 77ste keer gehouden. Evenals de nachtrace in Singapore en de race in Bakoe is Monaco een Formule 1 wedstrijd die volledig op een stratencircuit gereden wordt. De Grand Prix in de straten van Monte Carlo vindt elk jaar in de maand mei plaats. Inhalen is er nagenoeg onmogelijk, waardoor de race vaak een kwestie van treintje rijden is. De fraaie locatie maakt veel goed, maar lang niet alles. De kwalificatie is nergens zo belangrijk als in Monaco. Start je vanaf Pole en er gebeuren geen hele rare dingen, dan is de kans groot dat je de race als eerste beëindigd. Daar kan Ricciardo over meepraten, hij won vorig jaar met een Red Bull bolide die halverwege de race allerlei kuren vertoonde, maar niemand kon hem echter passeren. Of Red Bull dit jaar weer de winst pakt is volgens Max Verstappen niet heel groot. Mercedes lijkt dit jaar op alle circuits goed uit de voeten te kunnen, zelfs in Monaco. Vijf races gehad, vijf maal winst voor Mercedes. Kan Red Bull of Ferrari de hegemonie van het Duitse automerk in Monaco doorbreken?

 
Ricciardo Monaco 2018

Vorig jaar
Red Bull coureur Daniel Ricciardo won de race op het stratencircuit van Monaco in 2018. De Australiër behaalde hiermee zijn tweede zege van het seizoen, ondanks dat hij de tweede helft van de race moest rijden met problemen met zijn auto. Sebastian Vettel werd tweede, terwijl Lewis Hamilton in de Mercedes het podium compleet maakte. Kimi Raikkonen en Valtteri Bottas werden vierde en vijfde. De zesde tot en met de negende plaats werden bezet door een aantal auto's die kort achter elkaar over de finish kwamen, te weten Esteban Ocon, Pierre Gasly, Nico Hulkenberg en Max Verstappen. Max Verstappen kon door opgelopen schade tijdens een crash in de derde vrije training niet deelnemen aan de kwalificatie. Daarom moest Verstappen de race aanvangen als twintigste en laatste. De top 10 werd afgesloten door de Spanjaard Carlos Sainz.

 
Voorbeschouwing GP van Monaco 2019

De race
Op 16 oktober 1997 werd Charles Leclerc geboren in Monaco. In 2018 maakt hij zijn Formule 1 debuut bij het team van Sauber, en dit jaar rijdt Leclerc voor het Italiaanse Ferrari. Veel kenners uit de F1 wereld zien in de jonge Monegask de opvolger van Hamilton als wereldkampioen. Toch zal hij dat eerst moeten bewijzen, maar uiteraard is Leclerc een enorm talent met een grote toekomst in de Formule 1. In zijn thuisrace zal Leclerc voor het podium op tegenstand kunnen rekenen van beide Mercedes coureurs, Max Verstappen en zijn teamgenoot Sebastian Vettel. Vorig jaar moest Leclerc opgeven met remproblemen, en het zou goed zijn als hij dit jaar in ieder geval de race uitrijdt in de punten. In Monaco kijken we ook naar de teams achter de traditionele top 3. Toro Rosso lijkt wel het team met kansen op punten. Danill Kvyat en Alexander Albon hebben tot nu toe maar 6 punten bijeen gesprokkeld, maar de bolides lijken goede mechanische grip te hebben, en dat is juist nodig in de straten van Monte Carlo. Echter is de concurrentie moordend in de middenmoot en al eerder gemeld, de kwalificatie is bijna doorslaggevend wat betreft de einduitslag. Gezien snelheid hier van minder belang is, kan dan misschien Williams gaan voor een puntje? Nee hoor, het schoot door mijn hoofd, maar dit hersenspinsel is al gewist! In ieder geval hopen we op wat spektakel en een race waarvan men jaren later zegt, hoezo treintje rijden!? Bijvoorbeeld: in 1996 kwamen er slechts vier auto’s over de finish en kon Olivier Panis zijn enige eerste plaats ooit in de Formule 1 binnenhalen. Zondag 26 Mei start de zesde Grand Prix van dit seizoen om 15.10 uur. Dus: waar je ook bent of kijkt, ik wens jullie een mooie GP van Monaco toe. 

 

 
Hamilton VT1 Monaco

VT1

Lewis Hamilton heeft de eerste vrije training voor de Grand Prix van Monaco donderdagochtend bovenaan de tijdenlijsten afgesloten. De Brit was op het krappe stratencircuit net iets sneller dan Max Verstappen, die zich met zijn Red Bull tussen de beide Mercedessen wist te nestelen. Charles Leclerc, Sebastian Vettel en Pierre Gasly volgenden na de top drie....lees verder

 
Hamilton VT2 Monaco

VT2

Het Mercedes F1 team heeft de tweede oefensessie voor de GP van Monaco gedomineerd. Vettel eindigde als derde voor Pierre Gasly en Alexander Albon. Max Verstappen kende problemen en verloor heel wat kostbare tijd. Max Verstappen stond met zijn Red Bull RB15 lange tijd binnen door een waterlek. Uiteindelijk reed Verstappen de zesde tijd.....lees verder

 
Leclerc VT3 Monaco

VT3

Charles Leclerc heeft de vrije trainingen voor de Grand Prix van Monaco als snelste afgesloten. De Ferrari-coureur noteerde in de derde en laatste oefensessie een 1.11.265, waarmee hij nipt rapper was dan Valtteri Bottas in de Mercedes. Lewis Hamilton en Max Verstappen reden de derde en vierde tijd, terwijl Sebastian Vettel al vrij vroeg crashte.....lees verder

 

 
Kwalificatie Monaco 2019

Kwalificatie

Lewis Hamilton slaagde er op het stratencircuit van Monaco in om de polepositie te veroveren. De Brit was net iets sneller dan teamgenoot Valtteri Bottas die lange tijd op weg leek om de pole te veroveren. Max Verstappen reed de derde tijd. Voor thuisrijder Charles Leclerc draaide de kwalificatie uit op een drama.....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Monaco

 

 
Hamilton winnaar GP van Monaco

Zege Hamilton in Monaco, Max bestraft

Lewis Hamilton heeft de GP van Monaco gewonnen en vergroot zo zijn voorsprong op teamgenoot Valtteri Bottas naar 17 punten, nadat de Fin derde werd. Sebastian Vettel stond met zijn tweede plaats voor het eerst dit seizoen op het podium.

Voor aanvang van de GP van Monaco werd een minuut stilte gehouden ter nagedachtenis van Niki Lauda, waarbij alle rijders rond een helm van de Oostenrijker verzamelden.

Ondanks de slechte weersvoorspellingen, ging de race van start op een droge baan. Lewis Hamilton startte op pole en bleef ook na Sainte Devote aan de leiding van de race. Max Verstappen voerde wel nog de druk op bij Valtteri Bottas, maar maakte de slimme keuze om achter de Fin te blijven. Zo bleef de top vier met Hamilton, Bottas, Verstappen en Vettel ongewijzigd, terwijl Daniel Ricciardo een goede openingsronde kende en voorbij Magnussen naar de vijfde plaats ging.

Verder in de top tien verloor Daniil Kvyat twee plaatsen aan Gasly en Sainz, terwijl Charles Leclerc vanop plaats vijftien meteen plaatsen probeerde goed te maken. De Monegask ging al snel voorbij Räikkönen en Norris, waarna hij in ronde acht Grosjean inhaalde. Na de openingsronden reed Leclerc dan ook als twaalfde.

De thuisrijder bleef voor actie zorgen. Wanneer Leclerc de Renault van Nico Hülkenberg probeerde in te halen, raakte hij de barrière, waardoor hij de Renault licht raakte, zonder erg grote gevolgen. De Monegask had echter een lekke band en moest nog een hele weg terug naar de pitstraat. Er kwamen dan ook heel wat brokstukken op de baan, met een safety car tot gevolg. Leclerc moest na het incident helemaal achteraan aansluiten.

Heel wat rijders zochten dan ook de pitstraat op en gingen naar de harde band, met uitzondering van raceleider Lewis Hamilton die naar medium ging. Tijdens de pitstops gebeurde er ook een incident, met Max Verstappen die Valtteri Bottas raakte in de pitstraat nadat Red Bull Racing hem onveilig vanuit zijn pit wegstuurde, waardoor de Fin een ronde later opnieuw een pitstop moest maken. In afwachting van de stewards reed Hamilton hierdoor nog steeds aan de leiding, maar nu gevolgd door Verstappen, Vettel en Bottas.

In ronde 14 ging de safety car terug de pits in. Na de top vier werden de plaatsen vijf tot en met twaalf bezet door rijders die tijdens de safety car de pitstraat niet opzochten. Net na de safety car volgde opnieuw een incident, met Antonio Giovinazzi en Robert Kubica die met elkaar in contact kwamen, waardoor de stewards na het incident tussen Verstappen en Bottas nog een tweede incident moesten onderzoeken. Charles Leclerc liet over de boordradio verstaan dat zijn bolide moeilijk te besturen was, waardoor hij na een tweede pitstop opgaf in ronde 18.

Uiteindelijk kwam dan toch het besluit van de stewards over het incident tussen Max Verstappen en Valtteri Bottas: de Nederlander kreeg een tijdsstraf van vijf seconden na een zogenaamde ‘unsafe release’, waardoor Verstappen virtueel achter Vettel, Bottas, Gasly en Sainz terecht kwam. Even later kwam ook het oordeel over het incident tussen Giovinazzi en Kubica: de Italiaan kreeg een straf van 10 seconden.

De spanning tijdens de tweede helft van de race werd veroorzaakt door de bandenstrategie bij Mercedes. Lewis Hamilton stond sinds de safety car aan het begin van de race op de medium banden van Pirelli, terwijl zijn dichtste concurrenten hem volgden op de harde banden. De Brit maakte dan ook meerdere keren zijn twijfels duidelijk over de boordradio. Verder was er amper iets te noteren. Sergio Pérez probeerde het wel bij Kevin Magnussen, maar vandaag werd het nog maar eens duidelijk dat inhalen in Monaco haast onmogelijk is. De rijder die het dan wel probeerde, Charles Leclerc, stond al rondenlang in zijn pitbox…

Lewis Hamilton kon uiteindelijk de leiding in de race toch behouden, ook al voerde Max Verstappen de druk nog wel op. De Nederlander probeerde het onverhoopt voor het ingaan van de chicane na de tunnel, met contact tot gevolg. Gelukkig voor beide rijders, kwamen ze ongedeerd uit het incident.

De Brit vergroot met zijn overwinning z’n voorsprong in het kampioenschap tegenover Valtteri Bottas tot zeventien punten. Door de tijdsstraf voor Max Verstappen, mochten Sebastian Vettel en Valtteri Bottas mee op het podium, respectievelijk als tweede en derde. Zo stond Vettel voor het eerst dit seizoen op het podium. Pierre Gasly ging lopen met het extra punt voor de snelste ronde tijdens de race.

Uitslag GP van Monaco:
01 Lewis HAMILTON Mercedes
02 Sebastian VETTEL Ferrari +2.602
03 Valtteri BOTTAS Mercedes +3.162
04 Max VERSTAPPEN Red Bull Racing +5.537
05 Pierre GASLY Red Bull Racing +9.946
06 Carlos SAINZ McLaren +53.454
07 Daniil KVYAT Toro Rosso +54.574
08 Alexander ALBON Toro Rosso +55.200
09 Daniel RICCIARDO Renault +60.894
10 Romain GROSJEAN Haas F1 Team +61.034
11 Lando NORRIS McLaren +66.801
12 Kevin MAGNUSSEN Haas F1 Team 1 L
13 Sergio PEREZ Racing Point 1 L
14 Nico HULKENBERG Renault 1 L
15 George RUSSELL Williams 1 L
16 Lance STROLL Racing Point 1 L
17 Kimi RÄIKKÖNEN Alfa Romeo Racing 1 L
18 Robert KUBICA Williams 1 L
19 Antonio GIOVINAZZI Alfa Romeo Racing 2 L
Opgave:
20 Charles LECLERC Ferrari

Met dank aan F1journaal.be