Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Spanje 2019

 
GP van Spanje

2019 FORMULA 1 GRAN PREMIO DE ESPAÑA

10 mei 2019
11:00-12:30 Eerste vrije training
15:00-16:30 Tweede vrije training
11 mei 2019
12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie
12 mei 2019
15:10 Race

 

Race: Grand Prix van Spanje
Actieve jaren: 1951, 1954, 1968-1979, 1981, 1986-2018
Aantal races: 48

Laatste 5 winnaars:

2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: M. Verstappen - Red Bull
2015: N. Rosberg - Mercedres
2014: L. Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Spanje 2019

Race 5: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Spanje wordt sinds 1991 gereden op het Circuit de Catalunya. Voorheen waren de circuits van Pedralbes, Montjuich, Jarama en Jerez gastheer. Dit circuit vlakbij de Spaanse stad Barcelona is zeer geliefd bij teams en rijders. Het biedt een ideale mix tussen snelle en tragere bochten en tussen lange en korte bochten en is hierdoor geschikt om te testen. Ook om banden te testen is het geschikt, want het asfalt stelt de banden zwaar op de proef. Door het milde zeeklimaat zijn de teams er veel aanwezig tijdens de wintertesten. In 2006 slaagde Fernando Alonso er in om als eerste Spanjaard ooit de GP van Spanje te winnen. Michael Schumacher is recordhouder met 6 zeges.

Barcelona heeft de Sagrada Família, de groteske basiliek waar sinds het leggen van de eerste steen in 1882 bijna voortdurend aan wordt gebouwd. Barcelona is de naamgever van één van de beroemdste voetbalclubs van de wereld. De club werd dit jaar voor de 26ste keer landskampioen. Maar Barcelona heeft ook Circuit de Catalunya, waar volgende week voor de 29ste keer de Grand Prix van Spanje Formule 1 op gereden wordt. Er gaan geruchten dat het circuit van Zandvoort in 2020 op de Formule 1 kalender komt ter vervanging van de race in Barcelona. Maar hoe dan ook, de vijfde race van dit seizoen wordt gewoon op Catalunya verreden. Lewis Hamilton won de laatste twee edities hier in Spanje, en mag ook nu weer als de topfavoriet worden beschouwd. Samen met teamgenoot Valtteri Bottas is Mercedes in staat om de vijfde ‘dubbelzege’ van het seizoen te pakken. Het is aan Ferrari met Leclerc en Vettel en Red Bull met Verstappen om dit te gaan verhinderen. Het is voor de neutrale F1 volger te hopen dat dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren, want anders kan het seizoen al in een vroeg stadium als een nachtkaars uitgaan, vooral wat betreft de WK titel voor constructeurs. Dus hopen we maar (sorry voor Mercedes fans) dat in de eerste Europese Grand Prix van het seizoen de hegemonie van Mercedes wordt doorbroken. Misschien kan Max Verstappen zijn stunt van 2016 op Catalunya herhalen!

 
Hamilton Spanje 2018

Vorig jaar
De race in Spanje werd vorig jaar gewonnen door Lewis Hamilton, die zijn tweede overwinning van het seizoen behaalde. Teamgenoot Valtteri Bottas eindigde als tweede. Max Verstappen behaalde, ondanks een licht beschadigde auto, zijn eerste podiumplaats van het seizoen. Sebastian Vettel was genoodzaakt om twee pitstops te maken (terwijl de rest van de coureurs keer naar de pits ging) waardoor hij terugviel van de tweede plaats naar de vierde plaats. Daniel Ricciardo werd vijfde, ondanks een spin tijdens een virtual safetycar. Kevin Magnussen eindigde op de zesde plaats, voor Carlos Sainz en Fernando Alonso. De top 10 werd afgesloten door Force India coureur Sergio Pérez en Sauber rijder Charles Leclerc.

 
Voorbeschouwing GP van Spanje 2019

De race
Max Verstappen kan terugkijken op een sterk begin van het seizoen, na een derde plek in Australië en vierde plaatsen in China, Bahrein en Azerbeidzjan. Meer zit er nog niet in met de RB-15 maar Verstappen blijft optimistisch. In Barcelona hoopt hij het gat wat te kunnen dichten en minimaal Vettel in te halen in het WK klassement, het verschil is maar een puntje met de Duitser die derde staat. Ferrari liet echter tijdens de wintertests in Barcelona zien dat de ze behoorlijk snel zijn op dit circuit. De strijd om de podiumplekken kan wel eens interessant worden komende zondag. Slechts één keer kon Daniel Ricciardo punten scoren in de eerste vier races voor Renault. Toch ziet hij en teamgenoot Nico Hulkenberg kansen in Barcelona. Ricciardo weet echter ook wel dat de andere teams, op Williams na, hetzelfde denken en zeggen. McLaren rijd ook met de Renault motor achterin en presteren tot nu toe beter dan het Franse merkteam. Datzelfde geldt voorlopig ook voor Racing Point en Alfa Romeo. Team Haas heeft weinig punten weten te scoren, alleen Magnussen wist deze binnen te halen. Romain Grosjean wist met Haas slechts één keer de finish te halen (elfde in de GP van China) en de Fransman is gebrand om in Spanje zijn eerste punten te scoren. Overigens is, na beide Williams rijders, ook Alfa Romeo coureur Antonio Giovinazzi puntloos tot dusver. De teams beschikken over veel data van dit circuit, mede door de wintertests, en het circuit is dus bekend terrein. De kwalificatie is van groot belang, al moet de strategie tijdens de race niet uit het oog worden verloren. Zondag 12 Mei start de GP om 15.10 uur, en laten we hopen op een memorabele race. Dus: waar je ook bent of kijkt, ik wens jullie een mooie GP van Spanje  toe.

 

 
Bottas VT1 Spanje

VT1

Valtteri Bottas heeft de eerste vrije training voor de Grand Prix van Spanje vrijdag bovenaan de tijdenlijsten afgesloten. De WK-leider wist met zijn Mercedes de beide Ferrari’s van Sebastian Vettel en Charles Leclerc nipt voor te blijven op het circuit van Barcelona. Max Verstappen kwam in de eerste vrije training niet verder dan een 12e plek. De Nederlander kampte met een olielek, waardoor Verstappens rondenaantal bleef steken op 14 rondjes....lees verder

 
Bottas VT2 Spanje

VT2

Mercedes heeft de tweede oefensessie voor de GP van Spanje met beide wagens bovenaan afgesloten. Vattri Bottas was daarbij net iets sneller dan teamgenoot Lewis Hamilton. Ferrari volgde met Sebstian Vettel en Charles Leclerc op de plaatsen drie en vier. Max Verstappen kreeg na een olielek tijdens de eerste oefensessie een nieuwe verbeterde Honda-motor en reed daarmee naar de vijfde tijd in de tweede vrije training.....lees verder

 
Hamilton VT3 Spanje

VT3

Lewis Hamilton heeft de derde vrije training als snelste afgesloten. De Mercedes-coureur was de enige die onder de 1 minuut 17 dook en hij was daarmee een halve seconde sneller dan Charles Leclerc en Valtteri Bottas. Max Verstappen sloot de training af op de zevende plaats. George Russell zette zijn Williams aan het einde van VT3 in de bandenstapels, waardoor de resterende minuten van de sessie verstreken terwijl de rode vlag uithing....lees verder

 

 
Kwalificatie Spanje 2019

Kwalificatie

Valtteri Bottas heeft soeverein pole-position voor de Grand Prix van Spanje veroverd. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya zette hij in Q3 1.15.406 op de klokken. Het bleek ruim voldoende om teamgenoot Lewis Hamilton en Sebastian Vettel in Q3 af te houden voor pole. Max Verstappen kwalificeerde zich als vierde....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Spanje 2019

 

 
Hamilton winnaar Spanje 2019

Hamilton sterk in Spanje, Max derde

De eerste race op Europese vaste land werd gewonnen door Lewis Hamilton, die ook de leiding in het WK overneemt van Valtteri Bottas, die tweede werd. Max Verstappen maakte een mooi manoeuvre bij de start en werd sterk derde. Bij Ferrari kwamen er opnieuw teamorders. Initieel moest Sebastian Vettel aan de kant voor de snellere Charles Leclerc, maar die orde werd opnieuw gewisseld nadat de Duitser sneller was. Zo waren de Italianen meer bezig met hun onderlinge strijd dan met het gevecht met de concurrentie.

Na een dominante prestatie tijdens de kwalificaties gisteren, startte Valtteri Bottas vanop pole, met achter hem zijn teamgenoot Hamilton. De weg naar de eerste bocht is heel lang en beloofde dan ook voor de nodige spanning te zorgen. Goed wegkomen is dan ook meer dan ooit de boodschap. En dat deed Lewis Hamilton, die net zoals in China zijn teamgenoot te grazen nam bij de start. Ook Max Verstappen kende een goede start en kon profiteren van het blokkeren van de remmen van Sebastian Vettel bij het ingaan van de eerste bocht, waardoor hij buitenom de Duitser kon in de derde bocht. Verder verloor Lando Norris maar liefst zes plaatsen, terwijl Kimi Räikkönen in bocht vier in de grindbak belandde, waardoor hij achteraan moest aansluiten.

Na tien ronden reed Hamilton aan de leiding, gevolgd door Bottas en Verstappen. Daarachter kwamen beide Ferrari’s, met Vettel voor Leclerc. Die laatste leek wel (opnieuw) de snellere van de twee, waardoor alle ogen gericht waren op Ferrari: laat het team hun rijders tegen elkaar vechten of komen er opnieuw teamorders? De top tien werd afgesloten door Gasly, die al snel in niemandsland reed, beide Haas-rijders Grosjean en Magnussen, en de Toro Rosso’s van Kvyat en Albon. In ronde twaalf kwam het antwoord bij Ferrari: Sebastian Vettel moest aan de kant voor Charles Leclerc, die meteen een gat sloeg met Vettel en jacht maakte op Max Verstappen. De Duitser leek last te hebben van een flatspot en vroeg zijn team meerdere keren om een pitstop.

De eerste pitstops bij de topteams kwamen er vanaf ronde 20, met Vettel die de pits opzocht voor een set medium banden. Verstappen ging een ronde later opnieuw naar de zachte band, waardoor de Nederlander nog een pitstop moest afwerken. In ronde 26 besloot Ferrari om nog een andere strategie toe te passen, met Charles Leclerc die naar de harde bandensoort ging. Bij Mercedes was Bottas de eerste die de pits opzocht. De Fin ging naar de medium banden, net zoals zijn teamgenoot een ronde later.

Halfweg de race zagen we bij Ferrari de omgekeerde situatie: Sebastian Vettel zat achter de vleugel van Charles Leclerc. Zo lijkt de Scuderia meer met zichzelf te vechten dan dat het de strijd aangaat met de concurrentie. Door hun onderlinge gevecht werd het gat met Max Verstappen alleen maar groter. Nadat Vettel steeds dichter en dichter bij Leclerc kwam, besloot Ferrari om hun rijders nog maar eens te wisselen.

In ronde 40 maakte Vettel een tweede pitstop en ging opnieuw naar de medium banden. De Duitser kwam achter de Red Bull van Gasly terecht, maar die ging hij snel voorbij met behulp van DRS. Door de snelle rondetijden van Vettel kwam Verstappen snel binnen om zijn verplichte pitstop naar de medium banden te maken. Zo reed Leclerc op plaats drie, met Verstappen vijf seconden achter hem, met Vettel nog eens vijf seconden daar achter.

De eerste opgaves van de race waren een feit in ronde 46: Lando Norris en Lance Stroll raakten elkaar in de tweede bocht en belandden beide in de grindbak. De safety car kwam dan ook op de baan. Zo kwam het pak terug bij elkaar, met Hamilton aan de leiding, gevolgd door Bottas, beide op nieuwe zachte banden. Daarna volgden Verstappen, Vettel en Leclerc.

Bij de herstart in ronde 53 bleef de top tien ongewijzigd, ook al zette Gasly de Ferrari van Leclerc onder druk. Lokale held Carlos Sainz, die op zaterdag niet naar Q3 kon rijden, kwam op het einde van de race nog eens mooi in beeld bij een inhaalmanoeuvre voorbij Romain Grosjean in de strijd om de achtste plaats. Even later ging Daniil Kvyat ook voorbij de Fransman, die steeds meer wegzakte en onder druk werd gezet door Albon in het gevecht om het laatste WK-punt. Uiteindelijk behield Grosjean zijn tiende plaats.

Vooraan de race reed Lewis Hamilton naar de overwinning, waardoor hij de leiding in het WK overneemt van zijn teamgenoot. Valtteri Bottas en Max Verstappen vervolledigden het podium. Zo stonden de Ferrari’s opnieuw niet op het podium, met Vettel en Leclerc respectievelijk op vier en vijf. Haas scoorde broodnodige punten in de strijd om ‘best of the rest’ met een zevende plaats voor Magnussen en een tiende voor Grosjean.

Uitslag GP van Spanje:
01 Lewis HAMILTON Mercedes
02 Valtteri BOTTAS Mercedes +4.074
03 Max VERSTAPPEN Red Bull Racing +7.679
04 Sebastian VETTEL Ferrari +9.167
05 Charles LECLERC Ferrari +13.361
06 Pierre GASLY Red Bull Racing +19.576
07 Kevin MAGNUSSEN Haas F1 Team +28.159
08 Carlos SAINZ McLaren +32.342
09 Daniil KVYAT Toro Rosso +33.056
10 Romain GROSJEAN Haas F1 Team +34.641
11 Alexander ALBON Toro Rosso +35.445
12 Daniel RICCIARDO Renault +36.758
13 Nico HULKENBERG Renault +39.412
14 Kimi RÄIKKÖNEN Alfa Romeo Racing +41.980
15 Sergio PEREZ Racing Point +46.875
16 Antonio GIOVINAZZI Alfa Romeo Racing +47.655
17 George RUSSELL Williams 1 L
18 Robert KUBICA Williams 1 L
Opgaves:
19 Lance STROLL Racing Point—
20 Lando NORRIS McLaren—

Met dank aan F1journaal.be