Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Spanje 2019

 
GP van Spanje

2019 FORMULA 1 GRAN PREMIO DE ESPAÑA

10 mei 2019
11:00-12:30 Eerste vrije training
15:00-16:30 Tweede vrije training
11 mei 2019
12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie
12 mei 2019
15:10 Race

 

Race: Grand Prix van Spanje
Actieve jaren: 1951, 1954, 1968-1979, 1981, 1986-2018
Aantal races: 48

Laatste 5 winnaars:

2018: L. Hamilton - Mercedes
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: M. Verstappen - Red Bull
2015: N. Rosberg - Mercedres
2014: L. Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Spanje 2019

Race 5: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Spanje wordt sinds 1991 gereden op het Circuit de Catalunya. Voorheen waren de circuits van Pedralbes, Montjuich, Jarama en Jerez gastheer. Dit circuit vlakbij de Spaanse stad Barcelona is zeer geliefd bij teams en rijders. Het biedt een ideale mix tussen snelle en tragere bochten en tussen lange en korte bochten en is hierdoor geschikt om te testen. Ook om banden te testen is het geschikt, want het asfalt stelt de banden zwaar op de proef. Door het milde zeeklimaat zijn de teams er veel aanwezig tijdens de wintertesten. In 2006 slaagde Fernando Alonso er in om als eerste Spanjaard ooit de GP van Spanje te winnen. Michael Schumacher is recordhouder met 6 zeges.

 

 
Hamilton winnaar GP van Spanje

2018: Overtuigende winst Hamilton

Lewis Hamilton heeft op redelijk eenvoudige wijze de GP van Spanje gewonnen. De Brit vergroot daarmee zijn voorsprong in de wk-tussenstand op Vettel die vierde werd. Mercedes haalde een 1-tweetje omdat Bottas als tweede eindigde. Max Verstappen reed naar een uitstekende derde plaats.

Hamilton mocht van op de pole vertrekken en kwam goed weg, Sebastian Vettel startte eveneens zeer goed en slaagde er in de eerste bocht in om Bottas te passeren en naar de tweede plaats op te schuiven. In de derde bocht zagen we echter opeens Romain Grosjean rond zijn as draaien. Te midden van een witte rookwolk slaagden de meeste wagens er maar net in om Grosjean te ontwijken. Nico Hulkenberg en Pierre Gasly werden echter getorpedeerd door Grosjean.

Heel wat brokstukken op de baan en logisch dan ook dat de safety car meteen op de baan kwam. Na het verdwijnen van de safety car kregen we een vlotte herstart. Hamilton bleef voor Vettel aan de leiding van de race en de Brit bouwde stelselmatig een kloofje uit tegenover de Duitser.

In ronde 18 kwam Sebastian Vettel als eerste van de toppers binnen. De Duitser keek toen al tegen een kloofje aan van meer dan zeven seconden. Na zijn pitstop viel Vettel terug naar de zevende plaats. Bottas verhoogde zijn tempo en Mercedes liet de Fin twee ronden later pitten. Drie wagens op een rij maar de Fin kwam achter Vettel en Magnussen terug op de baan.

Plots zagen we in ronde 25 Kimi Raikkonen in de Ferrari zeer traag rijden. De Fin had amper nog vermogen en parkeerde zijn wagen in de garage van Ferrari. Voor Hamilton was het een vrijgeleide om een pitstop te maken en als tweede terug op de baan te komen achter Verstappen die zijn pitstop nog moest afwerken. Ondertussen zagen we ook een mooi wiel-aan-wiel gevecht tussen Sainz en Ericsson.

Halverwege de race kwam Hamilton aansluiten bij Max Verstappen die nog steeds op zijn eerste setje banden stond. Bij Red Bull stonden ze duidelijk op een strategie met slechts één pitstop, daar waar Mercedes en Ferrari voor twee pitstops gingen. In ronde 34 kwam Verstappen eindelijk binnen waardoor Hamilton opnieuw aan de leiding kwam.

Bij het ingaan van ronde 41 kregen we een virtuele safety car omdat Esteban Ocon zijn Force India met een motorprobleem aan de kant moest zetten. Sebastian Vettel profiteerde van de virtuele safety car om een extra pitstop te maken al viel hij daardoor terug naar de vierde plaats. Max Verstappen reed dan weer bij het beëindigen van virtuele safety car tegen Lance Stroll. De zoveelste aanrijding van de Nederlander dit seizoen met als resultaat een beschadigde voorvleugel.

Sebastian Vettel reed ondertussen rondenlang op amper een twee à drietal seconden van Verstappen. Ondanks zijn nieuwer setje banden en de beschadigde voorvleugel bij Verstappen kon Vettel de Nederlander niet echt bedreigen.Met nog een tiental ronden te gaan kwamen er steeds meer dreigende grijze wolken opzetten richting het circuit. Zou het dan toch nog regenen?

Tijdens de slotronden van de race kon Lewis Hamilton probleemloos richting zijn tweede overwinning van het seizoen rijden. Teamgenoot Valtteri Bottas maakte er meteen een dubbeloverwinning voor Mercedes van. Max Verstappen finishte ondanks zijn beschadigde vleugel mee op het podium. Sebastian Vettel moest in de wk-stand zijn wonden likken. Hij finishte immers als vierde na een strategisch merkwaardige beslissing van Ferrari.

01.  Lewis Hamilton Mercedes 1h35:29.972
02.  Valtteri Bottas Mercedes + 20.593
03.  Max Verstappen Red Bull Racing + 26.873
04.  Sebastian Vettel Ferrari + 27.584
05.  Daniel Ricciardo Red Bull Racing + 50.058
06.  Kevin Magnussen Haas F1 + 1 lap
07.  Carlos Sainz jr Renault + 1 lap
08.  Fernando Alonso McLaren + 1 lap
09.  Sergio Perez Force India + 2 laps
10.  Charles Leclerc Sauber + 2 laps
11.  Lance Stroll Williams + 2 laps
12.  Brendon Hartley Toro Rosso + 2 laps
13.  Marcus Ericsson Sauber + 2 laps
14.  Sergey Sirotkin Williams + 3 laps
Opgaves:
15.  Stoffel Vandoorne McLaren
16.  Esteban Ocon Force India
17.  Kimi Räikkönen Ferrari
18.  Romain Grosjean Haas F1
19.  Pierre Gasly Toro Rosso
20.  Nico Hülkenberg Renault

Met dank aan F1 journaal.be