Formule1start
 

 

RACE 10: Formula 1 Aramco Gran Premio De España 2024

21 Jun 2024
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
22 Jun 2024
12:30 - 13:30 Derde vrije training
16:00 - 17:00 Kwalificatie
23 Jun 2024
15:00 Race

 

Race: Grand Prix van Spanje
Actieve jaren: 1951, 1954, 1968-1979, 1981, 1986-2024
Aantal races: 53
Contract: t/m 2026

Laatste 5 winnaars:
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: L. Hamilton - Mercedes
2020: L. Hamilton - Mercedes
2019: L. Hamilton - Mercedes

 

 
 

De GP van Spanje wordt sinds 1991 gereden op het Circuit de Catalunya. Voorheen waren de circuits van Pedralbes, Montjuich, Jarama en Jerez gastheer. Dit circuit vlakbij de Spaanse stad Barcelona is zeer geliefd bij teams en rijders. Het biedt een ideale mix tussen snelle en tragere bochten en tussen lange en korte bochten en is hierdoor geschikt om te testen. Ook om banden te testen is het geschikt, want het asfalt stelt de banden zwaar op de proef. In 2006 slaagde Fernando Alonso er in om als eerste Spanjaard ooit de GP van Spanje te winnen. Michael Schumacher en Lewis Hamilton zin recordhouders met 6 zeges.

Race 10 brengt ons terug naar Europa en wel naar een aloude bekende van de F1. Het Circuit de Catalunya in Spanje waar de 1111ste Grand Prix wordt verreden in de geschiedenis van de Formule 1. Het is de eerste race van 3 Grand Prix weekenden op een rij, oftewel een triple-header genoemd. Op dit circuit vonden tot en met 2022 in februari ook de jaarlijkse wintertests plaats als voorbereiding op het Formule 1 seizoen dat een maand later van start ging. Dus het Circuit de Barcelona-Catalunya, zoals het officieel heet, heeft een lay-out waarvan men kan aflezen hoe de teams in de loop van het seizoen 2024 ervoor staan. Dat alleen al maakt deze komende race zeer de moeite waard om te bekijken. Max Verstappen behaalde hier in 2016, op 18-jarige leeftijd in zijn debuut voor Red Bull, ook meteen zijn eerste F1 Grand Prix zege. Ook in 2022 en 2023 wist Verstappen deze race in Spanje te winnen. Vorig jaar was het een top weekend voor Verstappen. In alle vrije trainingen bovenaan, de Pole pakken in de kwalificatie, de race winnen met een voorsprong van 24 seconden op nummer twee Lewis Hamilton en ook nog de snelste raceronde neerzetten. De meest dominante ‘Grand Slam’ werd dit door velen genoemd. Dit jaar zal zo’n reeks voor Verstappen een utopie zijn. Daarvoor zit de concurrentie hem te dicht op de hielen. Wel kan onze landgenoot gezien worden als één van de favorieten voor de winst in deze GP. Na zijn zege in Canada komen er een aantal circuits aan in Europa die Red Bull beter moet liggen qua afstelling van hun bolides. De concurrentie weet dit ook, en daarom zijn de komende 5 races voor de zomerstop best wel van cruciaal belang. Mocht Verstappen in deze periode verder uitlopen in de WK stand, dan ligt de vierde titel binnen handbereik. Zover is het nog lang niet, Barcelona is daarom nogmaals een belangrijke graadmeter voor de teams.

 

2023

Max Verstappen pakte op dominante wijze de zege in de GP van Spanje. De Nederlander startte vanaf pole en werd tijdens de race nooit echt bedreigd. Het Mercedes duo Lewis Hamilton en George Russell vervolledigde het podium, terwijl Sergio Perez na zijn fout in de kwalificatie genoegen moest nemen met de vierde plaats. Carlos Sainz eindigde voor eigen publiek als vijfde, Aston Martin rijders Lance Stroll en Fernando Alonso werden zesde en zevende. Esteban Ocon stuurde zijn Alpine als achtste over de finish in Barcelona. Yuki Tsunoda kwam als negende over de eindstreep, maar had een tijdstraf van vijf seconden gekregen voor het van de baan forceren van Zhou Guanyu, en viel daardoor terug naar de twaalfde plek. Zhou schoof hierdoor op naar de negende stek en Pierre Gasly kreeg met de tiende plaats alsnog een WK punt in handen.

 

De race

Het is voor Ferrari te hopen dat zij de kater van Canada hebben kunnen wegpoetsen. Een DNF voor Charles Leclerc en Carlos Sainz was een behoorlijke tegenvaller voor de Italiaanse renstal. Het is te hopen dat zij de boel weer goed op de rails hebben gekregen in aanloop naar de GP van Spanje. Dit is van groot belang omdat ze McLaren in hun nek voelen hijgen. Lando Norris en Oscar Piastri komen snel dichterbij en nog een sof bij Ferrari kunnen ze niet gebruiken. Bij McLaren is het allemaal optimisme wat de boventoon voert. En eerlijk is eerlijk, dat is niet ten onrechte. McLaren is tot nu toe bezig met een goed seizoen met beide rijders en wordt gezien als een uitdager van Red Bull. Na de goede prestatie van Mercedes in Canada is het afwachten of ze deze lijn kunnen doorzetten in Spanje. Teammanager Tot Wolff houdt zich wat op de vlakte, maar vooral George Russel, en in iets mindere mate Lewis Hamilton, denken dat ze weer mee kunnen strijden om een Grand Prix overwinning. Misschien wel in Spanje, een circuit waarop Lewis Hamilton al zes keer wist te winnen. En dan moeten we toch even Sergio Perez benoemen. De teammaat van Max Verstappen wist in de laatste drie GP weekenden slechts 4 punten te scoren voor Red Bull, terwijl Verstappen er 58 bijeen reed. Perez heeft zijn contract met twee jaar verlengd en bij Red Bull verwacht men dat hij snel weer punten gaat pakken voor het team. De druk ligt dus vol op de schouders van Perez, en voor hem is het te hopen dat hij daaronder niet bezwijkt. Tot overmaat van ramp heeft hij ook nog drie plaatsen gridstraf in Spanje, opgelopen bij de vorige race in Canada. Op 29 juli wordt de Spanjaard Fernando Alonso 43 jaar en is de oudste van de huidige Formule 1 coureurs. Net als Carlos Sainz rijdt hij dus een thuis Grand Prix. Bij Aston Martin lijkt de euforie na afgelopen seizoen wat te zijn weggeëbd. Alonso staat negende in de stand en zijn teamgenoot Lance Stroll elfde. Het zou voor Alonso mooi zijn om voor eigen publiek op zijn minst wat punten te scoren, want de tweevoudig wereldkampioen is nog steeds razend populair bij de Spaanse F1 volgers. Voorspelling is eigenlijk niet te doen en daarom dan maar een tip. Ik zou Alexander Albon met de Williams in de gaten houden, hij kan wel eens de verrassing worden komend weekend. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Spanje toe.

   
Norris VT1 Spanje

VT1

Lando Norris is uitstekend aan het Grand Prix-weekend in Spanje begonnen. De McLaren-coureur bleef Max Verstappen met een tijd van 1:14,228 nipt voor. Slechts 24 duizendsten zat er tussen het duo, dat ook de vorige race in Canada kleur gaf. Beide coureurs reden hun snelste tijd echter op de zachte band, terwijl Ferrari-coureur en thuisfavoriet Carlos Sainz de eerste sessie op de mediumband als derde afsloot....lees verder

 
Hamilton VT2 Spanje

VT2

Lewis Hamilton heeft de eerste dag in Spanje als snelste afgesloten. Net als in de eerste training waren de verschillen later op de middag weer bijzonder klein. Carlos Sainz bleef met een achterstand van 22 duizendsten prima in het spoor van de Mercedes-coureur en ook Lando Norris bleef ruim binnen een tiende van de snelste tijd. Max Verstappen kende juist een mindere sessie, de Nederlander klaagde over de balans van zijn RB20 en vroeg zelfs om een andere voorvleugel. Ook deze bracht hem niet verder dan P5....lees verder

 
Sainz VT3 Spanje

VT3

Carlos Sainz heeft de snelste tijd genoteerd tijdens de derde vrije training voor de Grand Prix van Spanje. Achter de Spanjaard zette Lando Norris de tweede tijd neer, gevolgd door Charles Leclerc en Max Verstappen. Aan het einde van de training liepen de gemoederen hoog op. Verstappen reed namelijk Sainz in de weg en Norris en Leclerc raakten elkaar nog. Dat zal ongetwijfeld nog een staartje krijgen....lees verder

 

 

LANDO NORRIS OP POLE

1. Lando Norris
2. Max Verstappen
3. Lewis Hamilton

De pole position werd gepakt door Lando Norris. Max Verstappen kwam net te kort en hij moest dus genoegen nemen met de tweede tijd. De top drie in de kwalificatie werd compleet gemaakt door Lewis Hamilton. George Russell op P4. Charles Leclerc en Carlos Sainz volgden op de plaatsen vijf en zes. Gasly, Pérez, Ocon en Piastri maakten de top-tien vol....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Spanje

   

Verstappen wint in Spanje

Op het Circuit de Barcelona-Catalunya is Max Verstappen erin geslaagd de GP van Spanje te winnen. Verstappen haalde het met een kleine voorsprong op Lando Norris die ondanks een sterke race genoegen moest nemen met de tweede plaats. Lewis Hamilton vervolledigde het podium.

Lando Norris startte de race van op de polepositie en Max Verstappen zette Norris meteen onder druk. Het was echter George Russell die van op P4 een superstart kende en buitenom de leiding in de race veroverde, voor Max Verstappen en Lando Norris.

George Russell kon echter niet lang van zijn leidersplaats genieten want in de derde ronde ging Max Verstappen al voorbij aan de Brit. Verstappen aan de leiding van de race, voor Russell en Lando Norris. Verstappen slaagde er vervolgens meteen in om een kloofje uit te bouwen tegenover de rest.

Bij Ferrari waren ze niet aan een al te sterk raceweekend bezig, alles leek om ‘schade beperken’ te draaien en wanneer je beide rijders dan ook nog eens in aanvaring met elkaar komen is dat niet ideaal voor je strategie en het verdere verloop van de race.

In ronde 16 was George Russell de eerste van de rijders vooraan die binnen kwam voor een nieuw setje banden. Russell zijn pitstop verliep echter niet vlot en de Brit verloor wat tijd. Russell bleef echter vlak voor Sainz op de baan. Max Verstappen en Red Bull reageerden meteen door eveneens te pitten. Verstappen kwam als vierde opnieuw de baan op terwijl Lando Norris gewoon door bleef gaan.

In ronde 19 zagen we Lewis Hamilton en Carlos Sainz hevig strijden voor positie. Sainz leek door Hamilton wat naast de baan geduwd te worden maar uiteindelijk besloten de stewards om niet in te grijpen. Lando Norris kwam als leider in de race binnen in ronde 24, bij McLaren besloten ze om Norris zijn eerste stint te verlengen en hij kwam als zesde opnieuw de baan op.

Enkele ronden later slaagde Norris er al in om de vierde plaats te veroveren, bij McLaren probeerden ze weerwerk te bieden tegenover Red Bull en Verstappen. Norris was duidelijk op een missie, ondanks zijn relatief grote achterstand op Max Verstappen bleven ze duidelijk geloven in op zijn minst een tweede plaats en mogelijk ook een strijd voor de overwinning tegen het einde van de race.

In ronde 35 zagen Lando Norris en George Russell stevig strijden voor positie, uiteindelijk was het Lando Norris die de strijd won en opnieuw op de tweede plaats kwam te liggen. George Russell voerde in ronde 37 zijn tweede pitstop uit, harde banden voor de Brit in de Mercedes. Het was echter vooral uitkijken naar Max Verstappen en Lando Norris die ondanks een redelijk groot verschil tussen hen beide allebei voluit zouden moeten gaan in de strijd om de overwinning.

Met nog ongeveer twintig ronden te gaan leken we dan toch een spannend slot van de race te gaan krijgen. Lando Norris naderde na de laatste serie pitstops ronde na ronde op Max Verstappen. Tijdens zijn eerste volledige ronde na de pitstops was Lando Norris in de McLaren zo’n 1,5 seconde sneller dan Max Verstappen, het deed de neutrale fans, en uiteraard ook de McLaren-fans, dromen van een stijd om de overwinning. Norris naderde ook ronde na ronde op Verstappen.

Met nog veertien ronden te gaan ging Lewis Hamilton voorbij aan George Russell, ongetwijfel een mentale opsteker voor de zevenvoudig wereldkampioen. Bij Red Bull was er van ‘ontspannen radioboodschappen’ geen sprake meer, Max Verstappen kreeg meermaals te horen dat hij ‘strat 10’ moest toepassen. Verstappen begreep de boodschap niet meteen en dat leidde tot irritatie.

Met nog zo’n tien ronden te gaan had Max Verstappen echter nog meer dan vijf seconden voorsprong op Lando Norris. Het zag er naar uit dat Verstappen de race gecontroleerd zou kunnen uitrijden, ook al was Lando Norris in de McLaren tegen het einde van de race erg snel. Met nog vijf ronden te gaan had Max Verstappen immers nog steeds meer dan vier seconden voorsprong op Verstappen.

Lando Norris bleef tijdens het slot van de race naderen op Max Verstappen maar in de McLaren won Norris niet voldoende om Max Verstappen tijdens het slot van de race echt nog te bedreigen.

Max Verstappen slaagde erin om zonder problemen richting de overwinning te rijden, al was zijn voorsprong aan de finish amper zo’n twee seconden. Lewis Hamilton vervolledigde het podium. Belangrijkste conclusie van de race lijkt dat Max Verstappen en Red Bull ook op traditionele circuits niet veel voorsprong meer hebben. Dat belooft voor de komende races want komend raceweekend in Oostenrijk zijn de verschillen vaak nog kleiner dan in Barcelona.

Met dank aan F1journaal.be