
Race Info:
30 Mei 2025
13:30 - 14:30 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
31 Mei 2025
12:30 - 13:30 Derde vrije training
16:00 - 17:00 Kwalificatie
01 Jun 2025
15:00 Race

Race 2025: Formula 1 Aramco Gran Premio de España
Actieve jaren: 1951, 1954, 1968-1979, 1981, 1986-2025
Aantal races: 54
Contract: t/m 2026
Laatste 5 winnaars:
2024: M. Verstappen - Red Bull
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2021: L. Hamilton - Mercedes
2020: L. Hamilton - Mercedes


Inleiding
De GP van Spanje wordt sinds 1991 gereden op het Circuit de Catalunya. Voorheen waren de circuits van Pedralbes, Montjuich, Jarama en Jerez gastheer. Dit circuit vlakbij de Spaanse stad Barcelona is zeer geliefd bij teams en rijders. Het biedt een ideale mix tussen snelle en tragere bochten en tussen lange en korte bochten en is hierdoor geschikt om te testen. Ook om banden te testen is het geschikt, want het asfalt stelt de banden zwaar op de proef. In 2006 slaagde Fernando Alonso er in om als eerste Spanjaard ooit de GP van Spanje te winnen. Michael Schumacher en Lewis Hamilton zijn samen recordhouders met 6 zeges. Max Verstappen wist deze Grand Prix 4 keer te winnen.

Vorig jaar
Max Verstappen is erin geslaagd de GP van Spanje te winnen. Verstappen won de race met een kleine voorsprong van ruim 2 seconden van Lando Norris, die ondanks een sterke race genoegen moest nemen met de tweede plaats. Lewis Hamilton vervolledigde het podium. George Russell, die het aan het einde van de race behoorlijk zwaar had op een set harde banden, eindigde vlak voor Charles Leclerc als vierde. Carlos Sainz kwam op dezelfde positie over de eindstreep als waarop hij aan de race was begonnen: zesde. Voor Oscar Piastri en Sergio Pérez zat er niet meer in dan de zevende en achtste plek, nadat zij in Spanje van de negende en elfde positie waren vertrokken. Pierre Gasly en Esteban Ocon sloten een positief weekend voor het team van Alpine af met een dubbele puntenfinish door negende en tiende te worden.

Komend weekend
Circuit de Catalunya bij Barcelona, Spanje 15 mei 2016. Max Verstappen wint in zijn eerste race voor Red Bull Racing meteen de Grand Prix van Spanje. Achttien jaar was hij nog maar destijds, de jongste Grand Prix winnaar ooit. Autosporthistorie werd meteen al geschreven door onze landgenoot. Na zijn winst in 2016 wist hij hier nog drie keer te zegevieren. Max Verstappen staat aanstaande weekend opnieuw aan de start van een Grand Prix van Spanje, gaat hij voor zijn vijfde zege? Dan moet hij wel met de winnaar van de Grand Prix van Monaco, eigenlijk een optocht van twintig peperdure F1-bolides, zien af te rekenen. Deze Lando Norris had weer eens een reden om te lachen en kon lekker positief de pers te woord staan in het Vorstendom Monaco. In Spanje krijgt Norris zeker concurrentie van zijn teamgenoot Oscar Piastri. De laatste heeft nog maar een schamele 3 punten over van zijn voorsprong op Norris na zijn derde plaats afgelopen zondag. En natuurlijk mogen we nooit Max Verstappen uitvlakken als favoriet op Catalunya. In Barcelona zal de FIA strenger gaan controleren op het doorbuigen van de voorvleugels, oftewel de ‘Flexi-Wings’, waarvan men zegt dat vooral McLaren daar gebruik van zou maken. Maar er zijn ook kenners die zeggen dat het niet veel zal veranderen bij McLaren, omdat het team uit Woking niet zo dominant is wegens de voorvleugel, maar vanwege het beheer van de banden door koeling. Dat laatste wordt ook meer en meer gehoord in de Formule 1. Dus de kans bestaat dat McLaren, en dan vooral teambaas Zack Brown, wel eens de lachende derde zal zijn na afloop van de race in Spanje. Er zijn teams die in Spanje met upgrades/updates komen aan hun bolides. Welke teams dat zijn is niet duidelijk, maar zeker de helft zal dat gaan doen. Het is natuurlijk afwachten of daar direct een resultaat zichtbaar van zal zijn, maar nieuwsgierig zijn we er wel naar. Veel journalisten en fotografen zullen dan ook vooraan staan als de bolides voor het eerst naar buiten rijden. Na acht races zijn Bortoleto en Alonso nog steeds puntloos. Punten scoren voor beiden zou mooi zijn maar zeker voor Alonso, die elke punt in zijn thuisrace zal vieren als een overwinning. Carlos Sainz is de andere Spanjaard die aan de start verschijnt. De Williams coureur heeft 30 punten minder dan zijn teamgenoot Alexander Albon. Sainz kennende zal hij zeker in Barcelona wat van die achterstand goed willen maken. Datzelfde geldt ook voor Max Verstappen die in Monaco zijn twee concurrenten van McLaren zag uitlopen in de WK stand. Een zege op Catalunya zal wel heel lekker zijn voor onze landgenoot. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van Spanje toe.

Lando Norris heeft in de McLaren twee sterke weekenden achter de rug, en heeft ook het Spaanse weekend in Barcelona geopend met de snelste tijd. Red Bull coureur Max Verstappen sloot de eerste vrije training met een tweede tijd af, voor de Ferrari's van Lewis Hamilton en Charles Leclerc. Oscar Piastri zette de vijfde tijd op de klokken. De teams staken veel tijd in de racesimulaties, nu de aangepaste voorvleugels voor een gewijzigde balans zorgen lijken de gevolgen vwaarschijnlijk beperkt in de kwalificatie....lees verder

De tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje zit erop. Max Verstappen zat niet ver van het tempo van snelste man Oscar Piastri af en sloot de sessie af met een derde tijd, achter de McLaren-coureur en Mercedes-man George Russell. De hele tweede vrije training was niet erg spannend te noemen en ook de slotfase van de sessie bracht daar geen verandering in. De tijd van Piastri werd in de laatste minuten niet verbeterd en dus bleef de McLaren-coureur de snelste man op de baan....lees verder

De derde en laatste vrije training in Spanje zit erop. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya werd de snelste tijd genoteerd door Oscar Piastri. De tweede tijd staat op naam van Lando Norris, en Charles Leclerc maakte de top drie in deze training compleet. Piastri was een halve seconde sneller dan Norris, en bijna een seconde sneller dan Verstappen. Ook Charles Leclerc en George Russell waren sneller dan de Nederlander. Al met al declasseert Oscar Piastri tot nu toe de concurrentie....lees verder

OSCAR PIASTRI OP POLE
1. Oscar Piastri
2. Lando Norris
3. Max Verstappen
Oscar Piastri heeft poleposition gegrepen tijdens de kwalificatie in Spanje. Lando Norris en Max Verstappen maakten de top drie compleet. De Nederlander kwam drie tienden tekort ten opzichte van Oscar Piastri. Verstappen zette een identieke tijd neer als George Russell. Yuki Tsunoda sneuvelde al in Q1....lees verder

McLaren pakt dubbelzege in Spanje
Oscar Piastri heeft de Grand Prix van Spanje op zijn naam geschreven, voor Lando Norris. Max Verstappen lag lang derde, maar had harde banden na een late Safety Car, waarbij hij terugviel tot de vierde plek. Hij sneed verder de tweede bocht af om zijn plek tegen George Russell te verdedigen, en werd nog onderzocht. Verstappen viel met straf van tien seconden terug tot de tiende plek.
Oscar Piastri kende van op de polepositie een goede start, de Australiër bleef aan de leiding van de race terwijl Max Verstappen in de eerste bocht voorbij ging aan Lando Norris en zo opschoof naar de tweede plaats. Daarachter kenden ook beide Ferrari’s een sterke start. Een beetje verderop het rijdersveld zagen we thuisrijder Fernando Alonso en Nico Hulkenberg intens strijden voor positie. Alonso ging voorbij aan Hulkenberg maar de Duitser gaf niet af en herwon zijn positie op Alonso.
Enkele ronden ver in de race voerde Charles Leclerc het tempo op en naderde de Monegask snel op Lewis Hamilton. Leclerc zette zijn teamgenoot geleidelijk aan steeds meer onder druk. Ondertussen kreeg Lando Norris de boodschap dat hij het tempo mocht opvoeren om de kloof met Max Verstappen voor de tweede plaats te dichten. Tegen ronde 10 volgenden er teamorders bij Ferrari en liet Lewis Hamilton Charles Leclerc voorbij. Leclerc was duidelijk sneller want hij reed meteen weg van Hamilton. Lando Norris vond enkele ronden later de aansluiting bij Max Verstappen, Norris ging meteen in de aanval tegenover Verstappen, die laatste verdedigde niet en Norris vloog dan ook voorbij Verstappen.
Thuisrijder Fernando Alonso maakte een zeldzaam foutje en dat bezorgde hem een excursie door de grindbak. Alonso verloor daardoor enkele plaatsen. Tegen ronde 17 ging Max Verstappen erg vlot buitenom bij Kimi Antonelli die op zijn versleten banden duidelijk worstelde om grip te vinden. Verstappen stond na een vroege pitstop op nieuwere banden en de McLarens voerden hun pitstop wat later uit. Na die eerste reeks pitstops reed Verstappen aan de leiding, door zo vroeg een pitstop te maken had Verstappen voorafgaand aan de eerste pitstop van beide McLarens immers tijd goedgemaakt.
Iets voor halverwege de race zagen we contact tussen Alex Albon en Liam Lawson, brokstukken vlogen van de Williams-bolide en Albon kreeg even later ook een tijdstraf van tien seconden. Albon voerde zijn tijdstraf uit, reed vervolgens een rondje en gaf daarna op, anders zou zijn tijdstraf omgevormd worden naar een straf tijdens de volgende race in Canada.
In ronde 30, nog voor halverwege de race dus, zagen we Max Verstappen een tweede pitstop afwerken. Daarmee leek de Nederlander op weg om een strategie met drie in plaats van twee pitstops. In ronde 32 was er opnieuw contact voor Liam Lawson, deze keer met Oliver Bearman. Max Verstappen geraakte enkele ronden later eg vlot voorbij Charles Leclerc, belangrijk voor Verstappen want hij moest op zijn nieuwere banden de kloof met de McLarens zo goed mogelijk proberen te dichten. Verstappen was op zijn nieuwere banden duidelijk sneller onderweg dan beide McLarens en hij naderde dan ook snel op Norris en Piastri.
Bij Ferrari verliep de tweede pitstop van Lewis Hamilton niet goed, de Brit verloor enkele seconden extra tijdens zijn pitstop. Na zijn derde pitstop kwam Max Verstappen achter teamgenoot Yuki Tsunoda aan de lijn maar de Japanner gaf mooi ruimte aan Verstappen. Oscar Piastri en Lando Norris voerden vervolgens ook hun pitstop uit en ze reden voor Verstappen maar de Nederlander volgde niet al te ver.
Oscar Piastri en Lando Norris leken vervolgens een beetje te kunnen wegrijden van Verstappen. Bij McLaren leken ze alles onder controle te hebben maar plots kregen we de safety car op de baan. Kimi Antonelli was immers rechtdoor gegaan en kwam stil te staan in de grindbak, de volledige aandrijving bij zijn Mercedes was weggevallen. Het werd dan ook erg druk in de pitlane want quasi iedereen kwam binnen om een pitstop te maken. Daarbij gingen de McLarens allebei voor een setje zachte banden terwijl Max Verstappen opmerkelijk genoeg met een setje harde banden opnieuw de baan op werd gestuurd. Volgens het team was dat “de enige optie”.
We kregen enkele rondjes achter de safety car maar voor Max Verstappen beloofde het een moeilijke herstart te worden. Op zijn harde banden zou hij de McLarens niet kunnen aanvallen terwijl ook de wagens achter hem op zachtere banden stonden en theoretisch dus een stuk sneller dan Verstappen waren.
Bij de herstart reed Oscar Piastri goed weg van Norris en Verstappen, die laatste crashte bijna toen hij bij het wegaccelereren uit de laatste bocht dwars kwam te staan. Gelukkig voor Verstappen kreeg hij de wagen opnieuw onder controle maar vervolgens werd hij op het rechte stuk meteen voorbijgestoken door Charles Leclerc. Daarbij was er ook even contact tussen Verstappen en Leclerc. George Russell ging normaal in de eerste bochtencombinatie voorbij aan Verstappen maar de Nederlander gebruikte de uitloopstrook en kwam voor Russell opnieuw de baan op. Het team vroeg vervolgens aan Verstappen om Russell te laten passeren. Verstappen was het daarmee niet eens en reed vervolgens met zijn wagen tegen George Russell zijn Mercedes. Verstappen liet iets later Russell dan toch voorbij maar het kwaad was ondertussen geschied. De stewards onderzochten de aanrijding met Russell en gaven Verstappen uiteindelijk een tijdstraf van tien seconden. Door die tijdstraf viel Max Verstappen uiteindelijk terug van de vijfde naar de tiende plaats.
Oscar Piastri zegevierde na een spectaculair en incidentrijk slot van de race, Lando Norris en Charles Leclerc vervolledigden het podium. Een furieuze Max Verstappen werd dus als tiende geklasseerd. Een opmerkelijk slot kregen we ook voor Nico Hulkenberg die aan het einde van de race nog voorbij ging aan Lewis Hamilton en zo als zesde finishte maar door de tijdstraf voor Verstappen uiteindelijk als vijfde werd geklasseerd. Dikke punten dus voor ‘The Hulk’ en het Stake F1 team, ook Fernando Alonso scoorde zijn eerste punten van het seizoen.