Formule1 - Formule1start
 

GP van Australie

 

RACE 3: Formula 1 Rolex Australian Grand Prix 2024

22 Mrt 2024
02:30 -03:30 Eerste vrije training
06:00 -07:00 Tweede vrije training
23 Mrt 2024
02:30 -03:30 Derde vrije training
06:00 -07:00 Kwalificatie
24 Mrt 2024
05:00 Race

 

Race: Grand Prix van Australië
Actieve jaren: 1985-2019, 2022-2024
Aantal races: 37
Contract: t/m 2035

Laatste 5 winnaars:
2023: M. Verstappen -- Red Bull
2022: C. Leclerc - Ferrari
2019: V. Bottas - Mercedes
2018: S. Vettel - Ferrari
2017: S. Vettel - Ferrari

 

 

Voorbeschouwing

De Grand Prix van Australië is een Formule 1 wedstrijd die wordt gereden op het Albert Park Circuit in Melbourne. Het is sinds 2011 de eerste wedstrijd van het Formule 1 kampioenschap. Uitzondering hierop is 2021. In dat jaar werd de race vanwege de coronapandemie verplaatst naar het najaar en is de GP van Bahrein de eerste wedstrijd van het seizoen. Datzelfde geldt ook voor 2022 en 2023. In aanloop naar deze editie van de Australische Grand Prix heeft de organisatie enkele aanpassingen doorgevoerd aan de lay-out, waardoor het inhalen vergemakkelijkt moet worden. Het Melbourne Grand Prix Circuit eert verschillende Formule 1 kampioenen: naar zowel Jack Brabham, Alain Prost, Ayrton Senna als Niki Lauda is een bocht genoemd.

De formule 1 gaat ‘Down Under’, een geuzennaam voor Australië. Oorspronkelijk had het de betekenis van 'ergens daar beneden', verwijzend naar het zuidelijk halfrond van de aarde, waar Australië bijna het zuidelijkste continent is. In het Zuidoosten van Australië ligt de stad Melbourne en daar vind je het circuit Albert Park, waar de derde race van het seizoen wordt gehouden. Op dit circuit wordt komend weekend voor de 27ste keer een Grand Prix van Australië gehouden. Voordat men naar Melbourne verhuisde werd er 11 maal geracet op het circuit in Adelaide. Oftewel Australië organiseert dit jaar voor de 38ste keer deze F1 Grand Prix. Na zijn zeges in Bahrein en Saoedi-Arabië zal Max Verstappen opnieuw aan de start verschijnen met een missie. In Australië kan hij zijn tiende zege op rij gaan behalen, een evenaring van een record dat hij vorig jaar al op zijn naam zette. Van de laatste 20 races in de Formule 1 wist Verstappen er negentien te winnen, die ene die hij aan zijn neus voorbij zag gaan was Singapore 2023. Het is hem vergeven! Vorig jaar zegevierde Verstappen in Australië, na een knotsgekke race waar de komende dagen nog veel over gepraat en geschreven zal gaan worden. Red Bull F1 staat de laatste tijd veel in de belangstelling. Helaas gaat het hier echter meer over de spanningen in de top van het management/aandeelhouders dan over het succes van het team en zijn coureurs. Laten we hopen dat men bij Red Bull Racing de wil en het verstand heeft om alle moeilijkheden opzij te zetten, en op dezelfde voet doorgaat waarmee zij de laatste jaren furore maakt. In het jaar 2005 kwam Red Bull voor het eerst in actie tijdens de openingsrace van de Formule 1 in Australië. Met uiteindelijk een vierde plaats voor David Coulthard en op een zevende plaats Christian Klien, een prima resultaat voor de debutant Red Bull. Anno 2024 zal een uitslag als die van 2005 in Australië met de huidige coureurs een tegenvaller betekenen. Bij Red Bull verwachten ze toch wel een ‘één-tweetje’ komend weekend. We gaan kijken of ze dit voor de derde keer op rij gaan presteren.

 

2023

Max Verstappen wist een incidentrijke GP van Australië te winnen. Lewis Hamilton finishte netjes als tweede en Fernando Alonso als derde in de Aston Martin. Carlos Sainz zou als vierde over de streep komen, maar kreeg een vijf seconden penalty bij zijn racetijd opgeteld, waardoor hij uiteindelijk als twaalfde werd geklasseerd. Lance Stroll schoof zodoende op naar de vierde plek, terwijl Sergio Perez vijfde werd na de Grand Prix vanuit de pitstraat te zijn gestart. Lando Norris en Nico Hülkenberg werden zesde en zevende, terwijl Oscar Piastri de punten voor de achtste plaats pakte in zijn thuisrace. De resterende punten gingen naar Zhou Guanyu en Yuki Tsunoda. Nyck de Vries viel uit nadat Logan Sargeant vol in in de achterkant van zijn auto reed. Voor Max Verstappen was het zijn 37ste grandprixoverwinning en zijn 80ste podium in de Formule 1.

 

De race

Na twee races zijn er meerdere teams die wat mistroostig kijken naar Red Bull. Zowel bij Mercedes als bij McLaren zijn ze wat minder positief wat betreft de sterkte van hun bolides. Lewis Hamilton en Lando Norris zijn niet tevreden, en laten dit ook wel doorschemeren aan de pers. Beide coureurs gingen ervan uit een flinke stap te hebben gemaakt in vergelijking met vorig seizoen, maar ze zien Red Bull en ook wel Ferrari uitlopen. Dat laatste team gebruikt al spierballen taal, en zien zelfs dat ze snel Red Bull zullen gaan achterhalen. Teambaas Vasseur van Ferrari is optimistisch over de gang van zaken en steekt dat niet onder stoelen of banken. Mooi dat ze dat uitspreken, nu maar afwachten of ze die woorden ook kunnen omzetten in daden! Overigens is het nog de vraag of Ferrari coureur Carlos Sainz aan de start zal verschijnen na zijn blindedarm operatie in Saoedi-Arabië. Zal Oliver Bearman weer achter het stuur plaatsnemen? Aston Martin lijkt het vierde team in de rangvolgorde en houden zich op de vlakte wat commentaren betreft. Maar gelukkig komen ze wel met een overbekend cliché: ‘het seizoen is nog lang’. Met Oscar Piastri en Daniel Ricciardo verschijnen er twee Australiërs aan de start in Melbourne. Piastri presteert goed in de McLaren, maar Ricciardo blinkt uit in matigheid in de RB. Volgens Helmut Marco moet Ricciardo meer laten zien wat hij tot nu toe heeft getoond. Misschien dat het thuispubliek de RB coureur wat kan oppeppen zodat hij wat punten kan gaan binnen hengelen. Maar Ricciardo heeft teamgenoot Yuki Tsunoda die ook die intentie heeft. De Japanner zal niet nogmaals teamorders aan willen horen die in zijn nadeel zijn. Bij Haas laat teambaas Ayao Komatsu weten tot nu toe tevreden te zijn. Vooral de strategie met de vertragende Kevin Magnussen in Saoedi-Arabië werkte goed. De meningen zijn verdeeld onder de teams en de fans over deze actie, maar Komatsu zegt terecht dat de reglementen dit toelaten. De FIA zal deze regels en de daarbij behorende straffen ongetwijfeld opnieuw gaan bestuderen. Ondanks de wat negatieve reacties heeft Haas met een punt op zak en met een betere auto dan vorig jaar zin in Australië. Er zijn nog vier teams puntloos, zal dat ook na de komende race nog zo zijn? De GP van Australië wordt komend weekend gereden in de voor ons nachtelijke/vroege uurtjes. Dat wordt voor de Formule 1 diehards fans, die alles willen bekijken op de streams, een Jetlag in eigen land zonder er ver voor te hoeven reizen. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van Australië toe.

   
Norris VT1

VT1

Lando Norris was het die in de McLaren F1-bolide de snelste tijd reed, op slechts 0,018 seconde gevolgd door Max Verstappen. George Russel zette de derde tijd op de klokken. De eerste zes rijders bevonden zich zelfs binnen een tiende van een seconde. Alexander Albon zal de tweede vrije training voor de Australische Grand Prix aan zich voorbij moeten laten gaan na een harde crash met de Williams. ....lees verder

 
Leclerc VT2

VT2

De eerste dag van het raceweekend in Australië is weer een feit. Op de baan van Albert Park in Melbourne werd de snelste tijd ditmaal genoteerd door Charles Leclerc. De top drie Down Under werd zojuist compleet gemaakt door nummer twee Max Verstappen en nummer drie Carlos Sainz. Wie ook snel oogden, waren de Aston Martins. Lance Stroll en Fernando Alonso voelden zich kiplekker in de groene bolides.....lees verder

 
Leclerc VT3

VT3

Charles Leclerc heeft de snelste tijd neergezet tijdens de derde vrije training voor de Grand Prix van Australië. Max Verstappen kwam dichtbij, maar de Nederlander moet voor de derde keer op een rij genoegen nemen met P2. Carlos Sainz reed de derde tijd van de sessie, maar reed deze als enige van de top drie op de gele medium band. Het wordt een spannende kwalificatie....lees verder

 

 

MAX VERSTAPPEN OP POLE

1. Max Verstappen
2. Carlos Sainz
3. Sergio Perez

De pole position werd in Melbourne een prooi voor Max Verstappen . Hij wist Carlos Sainz achter zich te houden, hij werd tweede. De top drie werd compleet gemaakt door Sergio Perez. Charles Leclerc eindigde als vijfde achter Lando Norris. Lewis Hamilton worstelde met zijn Mercedes bolide en dat leverde hem problemen op. Hij wist zelfs niet door te stoten naar Q3....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Australië

 

 

Sainz wint, pech voor Verstappen

Carlos Sainz heeft op het Albert Park Circuit de GP van Australië gewonnen, Charles Leclerc finishte als tweede en maakte er zo een dubbeloverwinning voor Ferrari van. Lando Norris endigde als derde. Drama was er voor Max Verstappen die al in het begin van de race moest opgeven door een technisch probleem.

Max Verstappen mocht de race van op de pole aanvatten en de drievoudig wereldkampioen kende een goede start. Ook Carlos Sainz kwam naast Verstappen op de eerste startrij goed weg maar Verstappen meteen echt aanvallen kon Sainz niet, de Spanjaard bleef op de tweede plaats rijden. Iedereen vlot door de eerste bochtencombinatie in Australië, dat gebeurt ook niet al te vaak op het Albert Park circuit. We zagen in de openingsronde wel Carlos Sainz redelijk dicht achter Max Verstappen volgen, de Spanjaard slaagde erin om Verstappen meteen onder druk te zetten, zeker met DRS vanaf de tweede ronde.

In de tweede ronde zette Carlos Sainz met de hulp van DRS de aanval in op Max Verstappen en tot dolle vreugde van het Australische publiek slaagde Sainz erin om Verstappen te passeren en de leiding in de race te veroveren.

Twee ronden later was het drama voor Max Verstappen want plots was er rook achteraan zijn Red Bull F1-bolide. Verstappen leek aanvankelijk volgas door te gaan maar plots zagen we Verstappen dan toch vertragen. Verstappen schreeuwde het uit over de boordradio, de Nederlander zijn remschijf rechts achteraan stond in brand en ontplofte wat voor spectaculaire beelden zorgde. Verstappen slaagde erin om nog tot in de pits te rijden maar daar zat er niets anders op dan op te geven. Geen evenaring van tien overwinningen op rij voor Verstappen en zijn eerste opgave in een zeer lange tijd.

In ronde 17 zagen we ook plots Lewis Hamilton traag rijden, de Mercedes-krachtbron gaf de geest en ook Hamilton moest opgeven. Het gezicht van Toto Wolff in de Mercedes-garage sprak boekdelen.

Omdat de wagen van Lewis Hamilton vlak naast de baan in het gras stond kregen we een virtuele safety car. Net te laat voor raceleider Carlos Sainz want die had net zijn eerste pitstop afgewerkt. Fernando Alonso kon wel profiteren van de virtuele safety car want hij verloor tijdens zijn pitstop veel minder tijd en wist zo op te schuiven naar de vijfde plaats.

Sergio Perez was echter aanzienlijk sneller dan Alonso en de Mexicaan wist na zijn pitstop snel zijn achterstand op Alonso goed te maken en de vijfde plaats van Alonso in te nemen. Toch bleef het maar een povere race van Perez want veel meer dan stridjen voor een vijfde plaats leek er niet echt in te zitten.

Na de pitstops was Lando Norris achter Oscar Piastri terecht gekomen maar de Brit stond op nieuwere banden. Bij McLaren besloten ze dan ook teamorders boven te halen waardoor Oscar Piastri zijn derde plaats moest afstaan aan Norris. Niet leuk voor het Australische thuispubliek maar wel een logische keuze. Norris was duidelijk de snellere van de beide McLarens.

Vooraan werkte Carlos Sainz ondertussen een probleemloze race af, Charles Leclerc controleerde ook zijn voorsprong op de beide McLarens. Lando Norris kon de kloof naar Charles Leclerc niet meer dichten en moest tevreden zijn met de derde plaats.

In de allerlaatste ronde kregen we nog een redelijk spectaculair beeld te zien van George Russell die met zijn Mercedes F1-bolide op zijn zijkant lag. Russell had in een bocht de controle over zijn wagen verloren, ging door de grindbak en crashte tegen de muur. Daardoor kregen we nog een virtuele safety car waaronder de race werd uitgereden.

Uiteindelijk een erg vlotte overwinning voor Carlos Sainz, de derde overwinning in de Spanjaard zijn F1-carrière. Charles Leclerc maakte er met zijn tweede plaats meteen ook een dubbeloverwinning van. Allebei doen ze een goede zaak in de strijd om het kampioenschap, zeker gezien de opgave van Max Verstappen. Ferrari op haar beurt doet uiteraard ook een goede zaak in het constructeurskampioenschap.

Bij Ferrari mocht er dus een stevig feestje gebouwd worden terwijl het bij Red Bull zoeken wordt naar de oorzaak van het remprobleem van Max Verstappen zo vroeg in de race. Binnen twee weken is er de GP van Japan, afwachten of Red Bull dan kan terugslaan.

Met dank aan F1journaal.be