Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van China 2019

 
GP van China 2019

2019 FORMULA 1 HEINEKEN CHINESE GRAND PRIX

12 apr 2019
04:00-05:30 Eerste vrije training
08:00-09:30 Tweede vrije training
13 apr 2019
05:00-06:00 Derde vrije training
08:00-09:00 Kwalificatie
14 apr 2019
08:10 Race

 

Race: Grand Prix van China
Actieve jaren: 2004-2018
Aantal races: 15

Laatste 5 winnaars:

2018: D. Ricciardo - Red Biull
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: N. Rosberg - Mercedes
2015: L. Hamilton - Mercedes
2014: L. Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van China 2019

Race 3: Voorbeschouwing

De Grote Prijs van China wordt sinds 2004 jaarlijks gehouden op het Shanghai International Circuit in Shanghai. Het circuit werd in de vorm van het Chinese schriftteken ‘shang’ gebouwd. De helft ervan bestaat uit volgasgedeelten, de andere helft zijn hairpins, twee 270°-bochten die elkaar meteen opvolgen, scherpe bochten en nog een 360°-bocht die zeer eng getrokken is. Veel werk dus voor de rijders in het bochtencomplex, maar ook wat tijd om uit te rusten op de twee rechte stukken die het circuit biedt. Lewis Hamilton won de GP van China vijf keer. In China wordt dit jaar de 1000ste Formule 1 race verreden!

De derde race van het seizoen wordt verreden op het Sjanghai International circuit, gelegen in het Jiading-district in de noordelijkste buitenwijk van Shanghai. Shanghai is overigens qua inwoneraantal de grootste gemeente ter wereld. In de Chinese astrologie is 2019 het jaar van het varken. In deze Chinese horoscoop staat onder andere dat weloverwogen acties veel meer worden beloond dan het nemen van risico’s. Iets om over na te denken voor de F1 coureurs die komende zondag de officiële 1000ste Formule 1 race gaan rijden. Want er zullen coureurs zijn die risico’s gaan nemen om deze ‘prestigieuze’ race te winnen. Deze Grand Prix zal namelijk, zeker wanneer je zegeviert, extra mooi op je palmares staan. Laten we er maar voorzichtig van uitgaan dat er vijf kanshebbers zijn op de winst in China. Hamilton, Bottas, Vettel, Leclerc en Verstappen. Ferrari zal graag het drama van Bahrein weg willen poetsen, en zeker Leclerc zal bij winst wel eens volledig uit zijn bol kunnen gaan. Mercedes en Red Bull lijken iets achter te liggen bij Ferrari, al is die conclusie misschien wel te vroeg om te trekken. Toch zullen beide teams de rode bolides met argusogen in de gaten houden. Max Verstappen reed in Bahrein zijn beste uitslag ooit, maar de Nederlander was verre van tevreden over de balans van de RB15. Laten we hopen voor Verstappen dat ze het aerodynamisch probleem aan de bolide komende zondag voor een groot deel hebben opgelost.

 
Ricciardo winnaar China 2018

Vorig jaar
De race in China werd vorig jaar gewonnen door Red Bull coureur Daniel Ricciardo, die slim gebruik maakte van een safetycar fase om een extra pitstop te maken, en zo op een zachtere compound banden de race kon finishen. Valtteri Bottas eindigde als tweede, terwijl Kimi Raikkonen het podium compleet maakte. Lewis Hamilton eindigde op de vierde plaats, voor Max Verstappen, die als gevolg van een tijdstraf van tien seconden vanwege een aanrijding met Sebastian Vettel, terugviel tot achter Hamilton. De zesde plaats was voor Nico Hulkenberg, voor McLaren coureur Fernando Alonso. Vettel eindigde na de botsing met Verstappen op de achtste plaats, waarbij hij nipt Carlos Sainz voorbleef. De top 10 werd afgesloten door Haas rijder Kevin Magnussen.

 
Voorbeschouwing GP van China 2019

De race
De pas 19-jarige rookie Lando Norris werd in de McLaren de ‘best of the rest’ in Bahrein. Natuurlijk profiteerde hij van het uitvallen van een aantal rijders, een goede prestatie blijft het, ondanks dat mazzeltje. Of de jonge Brit deze prestatie kan herhalen in China is nog maar de vraag. In Bahrein wisten Nico Hulkenberg, Daniel Ricciardo, Romain Grosjean en Carlos Sainz niet te finishen. Je mag aannemen dat dit viertal in staat is om Norris voor te blijven. Wel is het opvallend te noemen dat drie van de vier genoemde uitgevallen coureurs een Renault motor achterin hebben liggen. Het wordt in China weer een heel gevecht in de middenmoot. Op Williams na, zijn de teams aardig aan elkaar gewaagd. Haas coureur Romain Grosjean hoopt in China de finishvlag weer eens te zien, in beide voorgaande GP’s lukte hem dit namelijk niet. Red Bull houdt Pierre Gasly het hand boven de hoofd. De Fransman wordt geacht in de top zes te rijden, maar heeft dit nog niet laten zien. Misschien is de GP van China de uitgelezen kans voor de teamgenoot van Max Verstappen. De Nederlander zal pas tevreden zijn wanneer hij na afloop van de race op het podium staat. Maar dan zal hij onder andere moeten afrekenen met Hamilton, die al in 2008 zijn eerste van vijf overwinningen behaalde in China. Alle rijders weten dat  door de moeilijkheidsgraad van het Shanghai International Circuit, geen enkele meter ruimte is voor fouten en slordigheden. De coureurs moeten echt aan de bak! De aanvang van de race is komende zondagochtend om 8.10. Dus: waar je ook bent of kijkt, ik wens jullie een mooie GP van China toe.

 

 
Vettel VT1 China

VT1

Sebastian Vettel heeft de snelste tijd gereden tijdens de eerste vrije training in China. De viervoudig wereldkampioen reed op mediums een 1:33.911 en was daarmee twee tienden sneller dan Lewis Hamilton op softs was. Op vier tienden reed Verstappen op een setje zachte banden de vierde tijd, achter Ferrari coureur Charles Leclerc. Antonio Giovinazzi kreeg geen gelegenheid om een tijd neer te zetten, na één installatieronde zat zijn vrije training er al op....lees verder

 
Bottas VT2 China

VT2

Valtteri Bottas heeft de snelste tijd neergezet tijdens de vrijdagtrainingen voor de Grand Prix van China. De leider in het kampioenschap ging in de tweede oefensessie met een 1.33.330 twee honderdsten rapper dan Sebastian Vettel. Max Verstappen liet de derde tijd noteren. Pierre Gasly weet het tempo van teamgenoot Verstappen nog altijd niet te evenaren en eindigde de eerste dag in China met de tiende tijd....lees verder

 
Bottas VT3 China

VT3

Valtteri Bottas heeft de snelste tijd neergezet tijdens de derde en laatste training voor de Grand Prix van China. Hij bleef Ferrari met Vettel en Leclerc ruim voor. Max Verstappen noteerde de zevende tijd, maar kon in de slotfase van de sessie geen snelle ronde op de zachte band meer oefenen door een zware crash voor Toro Rosso-coureur Alexander Albon, zes minuten voor het einde.....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van China

Kwalificatie

Valtteri Bottas heeft op het Shanghai International Circuit de polepositie voor de GP van China veroverd. Bottas was in zijn Mercedes net iets sneller dan teamgenoot Hamilton. Beide Ferrari’s moesten zo’n drie tienden toegeven. Verstappen had in de aanloop naar zijn laatste snelle ronde een akkefietje met Vettel en zou hierdoor geen laatste snelle ronde meer rijden, waardoor hij zondag als vijfde start. Teamgenoot Pierre Gasly staat zondag naast hem......lees verder

 

 

Startopstelling GP van China 2019

 

 
Hamilton winnaar GP van China

Na de 900ste wint Hamilton ook de 1000ste

Lewis Hamilton ging bij de start van de GP van China teamgenoot Valtteri Bottas voorbij. Dat resulteerde in een overwinning voor de Brit tijdens de 1000ste F1-race, wat al zijn zesde overwinning is in Shanghai. Een extra bonus is dat Hamilton de nieuwe leider in het WK is. Bottas en Vettel vervolledigden het podium. Max Verstappen eindigde de race als vierde.

Normaal is er geen nood om een opmerking te maken over de opwarmronde, maar tijdens die trage ronde voor aanvang van de GP van China maakten zowel Max Verstappen als Robert Kubica een spin. De nieuwe Pirelli-banden zorgden in het begin van het seizoen reeds voor problemen, maar deze incidenten zijn wel opmerkelijk te noemen. Beide heren leken op ijs te rijden.

Wanneer de lichten van het International Shanghai Circuit uitgingen, leek de rechterkant van de grid een voordeel te hebben. Lewis Hamilton ging zijn teamgenoot en polesitter Valtteri Bottas voorbij, terwijl Charles Leclerc hetzelfde deed bij Sebastian Vettel. Hamilton maakte na de eerste twee races bekend dat hij extra werk zou steken in de start en dat heeft duidelijk opgeleverd.

Zoals wel vaker het geval is, was het erg spannend in het middenveld. Dat resulteerde dan ook in contact tussen Daniil Kvyat en beide McLarens van Sainz en Norris. Het gevolg was een virtuele safety car, nadat Norris in de lucht werd gekatapulteerd door de Rus. Kvyat kreeg uiteindelijk dan ook een “drive-through penalty” om de race van beide McLarens een flink stuk moeilijker te maken.

Terwijl Hamilton en Bottas van beide Ferrari’s wegreden, besloot het Italiaanse team om hun rijders op het circuit te wisselen. Sebastian Vettel liet over de boordradio verstaan sneller te zijn dan Charles Leclerc. De Monegask liet zijn teamgenoot dan ook voorbij, ook al maakte Leclerc duidelijk niet akkoord te zijn met het feit dat Vettel sneller is. Na de rijderswissel werd het duidelijk dat Leclerc een punt maakte. Sebastian Vettel maakte geen gebruik van zijn voordeel om het gat met Mercedes te dichten. Het verschil werd alleen maar groter, terwijl Vettel regelmatig zijn banden blokkeerde.

Max Verstappen was de eerste van de top vijf om een pitstop te maken, waardoor Ferrari reageerde door Sebastian Vettel ook naar de harde band te laten overgaan. De Nederlander kwam dan ook vlak achter de Duitser te zitten. Verstappen zou Verstappen niet zijn mocht hij geen poging doen om de Ferrari voorbij te gaan. Dat deed hij dan ook na het lange rechte stuk, maar kon Vettel niet voorbij omdat hij iets te laat remde en zijn banden blokkeerde.

Vlak voor het midden van de race had iedereen zijn pitstop afgewerkt. Lewis Hamilton reed nog steeds aan de leiding van de race, gevolgd door teamgenoot Valtteri Bottas. Daarna volgden Vettel, Verstappen en Leclerc. Die laatste werd dus de pineut van de strategische keuze van Ferrari. De Monegask reed echter op versere banden, waardoor Ferrari hoopte dat hun rijder de Red Bull van Verstappen op het einde van de race nog kon aanvallen.

Verder in de top tien was het opmerkelijk dat zowel Sergio Pérez als Kimi Räikkönen vier plaatsen goedmaakten en respectievelijk als achtste en negende reden. De Fin reed echter een lange eerste stint, waardoor hij in het voordeel was om de strijd aan te gaan met de Mexicaan. Op plaats tien reed Alex Albon, die niet kon deelnemen aan de kwalificatie na zijn crash in de laatste vrije training. De Thaise Brit startte dan ook vanuit de pitstraat, waardoor je niet anders dan je pet kan afzetten voor de rookie.

In ronde 35 maakte Max Verstappen opnieuw het leven van Ferrari een stuk moeilijker door nog een tweede pitstop te maken om de aanval van Leclerc te verdedigen. De pitstop van Verstappen zorgde voor een kettingreactie. Sebastian Vettel ging de pits in, terwijl beide Mercedes-rijders dat ook deden. Charles Leclerc was de enige van de top vijf om nog geen tweede pitstop af te werken, maar deed dat wel in ronde 43. Daardoor kwam hij op zo’n 15 seconden achter Verstappen te liggen, waardoor hij heel wat werk voor de boeg had.

In de slotfase van de race bleven de plaatsen ongewijzigd, waardoor Lewis Hamilton de 1000ste race won. De Brit nam ook de leiding in het WK over van teamgenoot Valtteri Bottas, die tweede werd. Sebastian Vettel vervolledigde het podium. Op het einde van de race ging Pierre Gasly nog met het extra punt voor de snelste ronde lopen, nadat zijn team hem op de zachte banden plaatsen om dat extra punt binnen te pakken.

01 Lewis HAMILTON Mercedes
02 Valtteri BOTTAS Mercedes +6.552
03 Sebastian VETTEL Ferrari +13.744
04 Max VERSTAPPEN Red Bull Racing +27.627
05 Charles LECLERC Ferrari +31.276
06 Pierre GASLY Red Bull Racing +89.307
07 Daniel RICCIARDO Renault 1L
08 Sergio PEREZ Racing Point 1L
09 Kimi RÄIKKÖNEN Alfa Romeo Racing 1L
10 Alexander ALBON Toro Rosso 1L
11 Romain GROSJEAN Haas F1 Team 1L
12 Lance STROLL Racing Point 1L
13 Kevin MAGNUSSEN Haas F1 Team 1L
14 Carlos SAINZ McLaren 1L
15 Antonio GIOVINAZZI Alfa Romeo Racing 1L
16 George RUSSELL Williams 2L
17 Robert KUBICA Williams 2L
Opgaves:
18 Lando NORRIS McLaren—
19 Daniil KVYAT Toro Rosso—
20 Nico HULKENBERG Renault—

Met dank aan F1journaal.be