Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Frankrijk 2022

 

FORMULA 1 LENOVO GRAND PRIX DE FRANCE 2022

22 Jul 2022
14:00 - 15:00 Eerste vrije training
17:00 - 18:00 Tweede vrije training
23 Jul 2022
13:00 - 14:00 Derde vrije training
16:00 - 17:00 Kwalificatie
24 Jul 2022
15:00 Race

 

Race: Grand Prix van Frankrijk
Actieve jaren: 1956-2008, 2018-2019, 2021-2022
Aantal races: 56

Laatste 5 winnaars:
2021: M.Verstappen - Red Bull
2019: L. Hamilton - Mercedes
2018: L. Hamilton - Mercedes
2008: F. Massa - Ferrari
2007: K. Raikkonen - Ferrari

 

 
Voorbeschouwing GP van Frankrijk 2022

De Grand Prix van Frankrijk is een race uit het Formule 1 kampioenschap die jaarlijks gehouden werd, sinds de start van het Formule 1 kampioenschap in 1956 tot 2008. Paul Ricard, een circuit dat al jaren eigenlijk vooral populair was als testlocatie omdat het kunstmatig onder water kan worden gezet. In december 2016 werd aangekondigd dat de race vanaf 2018 terugkeert op de kalender op het Circuit Paul Ricard, In 2018 en 2019 zegevierde Lewis Hamilton op dit circuit. In 2020 en 2021 werd er niet gereden door het welbekende Coronavirus. Het circuit is modern, veilig, maar is eigenlijk ook een tikkeltje saai. Michael Schumacher is met acht overwinningen recordhouder van de Grand Prix van Frankrijk.

Circuit Paul Ricard in Frankrijk is gastheer van de twaalfde race van dit seizoen. Het circuit is gelegen op een plateau en mede daarom is het oppervlak van de baan zo glad als een biljartlaken. De enorme uitloopstroken, met blauwe en rode verf aangegeven lijnen, springen in het oog. Paul Ricard, dat officieel tot het dorpje Le Castellet behoort, stond in 1971 voor de eerste keer op de Grand Prix-kalender. Daarna werd er nog 16 keer op dit circuit een GP gehouden. Het circuit is eigendom van Slavica Ecclestone, de ex vrouw van voormalig Formule 1 baas Bernie Ecclestone. Het circuit leent zich ook uitstekend voor overschrijding van de track limits. In Oostenrijk werd er tijdens de race 43 keer een overschrijding van de witte scheidingslijn gesignaleerd, dat zelfs voor tijdstraffen zorgde bij enkele coureurs. Met de enorme asfalt uitloopstroken van het circuit, zien diverse teambazen hier ook een probleem. Het is voor de stewards een drukke taak en laten we hopen dat ze meteen aangeven wanneer een coureur in de fout gaat, en niet zoals bij Sergio Perez tijdens de kwalificatie in Oostenrijk. Perez raakte na de kwalificatie zijn startplaats kwijt voor deze overtreding, en dus niet al tijdens Q2. Maar goed, een gewaarschuwd mens telt voor twee! Red Bull en Ferrari zullen waarschijnlijk weer voorop rijden en gaan uitmaken wie als winnaar uit de strijd komt. Leclerc en Sainz reden een ijzersterke GP van Oostenrijk en Red Bull liep een beetje achter de feiten aan. Het woord wat veel valt de laatste tijd is ‘betrouwbaarheid’, en bij Ferrari lijkt dit een hekel punt. In Oostenrijk viel Sainz uit met een ploffende motor, die ook nog in de brand vloog. Leclerc had in de laatste ronden een probleem met het gaspedaal. Bij Red Bull had Verstappen technisch nergens last van, behalve het feit dat zijn banden daar heel snel en veel slijtage vertoonden. We gaan ervan uit dat alles weer op de rails is bij de teams, en wordt het dus weer uitkijken naar de tweestrijd tussen deze renstallen, of Mercedes….?

 
Verstappen Frankrijk 2021

2021

Max Verstappen is er tijdens een erg spannende en tactische race in geslaagde de GP van Frankrijk te winnen. Lewis Hamilton moest genoegen nemen met de tweede plaats, nadat hij in de voorlaatste ronde werd ingehaald door de Nederlander, en ziet zo Verstappen uitlopen in de wk-tussenstand. Red Bull coureur Sergio Perez werd keurig derde. Mercedes rijder Valtteri Bottas moest genoegen nemen met de vierde plaats. McLaren coureurs Lando Norris en Daniel Ricciardo werden respectievelijk vijfde en zesde. Pierre Gasly eindigde als zevende voor de Spanjaard Fernando Alonso. Sebastian Vettel passeerde in de Aston Martin als negende de finishlijn en zijn teamgenoot Lance Stroll maakte de top tien compleet.

 

 
Voorbeschouwing GP van Frankrijk

De race

Sinds 1950 zijn er 3 Fransen die in eigen land een Grand Prix wisten te winnen. ,Jean-Pierre Jabouille, René Arnoux en Alain Prost. Die laatste won zijn thuiswedstrijd maar liefst zes keer. Dit jaar staan er twee Fransen aan de start, Pierre Gasly en Esteban Ocon. Alain Prost won 29 jaar geleden als laatst Fransman zijn thuis Grand Prix, en de kans is groot dat hij dat ook blijft. Ocon komt in de Renault Alpine simpelweg snelheid tekort op Ferrari en Red Bull. Het zal al een hele klus worden om Mercedes bij te houden. Pierre Gasly mag al blij zijn als hij punten weet te scoren op Paul Ricard. Klein lichtpuntje: vorig jaar werd Gasly zevende. Lewis Hamilton heeft tot nu toe alle races van start tot finish uitgereden, en hij is daarin de enige in het F1 veld. In 10 van de 11 races (sprintraces niet meegeteld) behaalde hij punten en belande 4 keer op het podium. Niet gek gezien de problemen die Mercedes had wat betreft de bolides, denk aan het fenomeen porpoising. Wel moet erbij gemeld worden dat Hamilton profiteerde van malheur bij zijn concurrenten. Of Hamilton in Frankrijk weer het podium zal gaan halen, na drie races achter elkaar als derde te zijn gefinisht, is dus mede daar debet aan. Bij Guenther Steiner, teambaas van Haas F1, is de lach weer terug na een aantal ‘pech’ races. Zowel Magnussen en Schumacher wisten de afgelopen twee races punten te scoren. Ook in Frankrijk behoren de twee coureurs van Haas tot de kanshebbers op punten. Dat laatste geldt niet voor Nicholas Latifi. De Canadees, rijdend voor Williams, staat troosteloos onderaan met nul punten. En dat zal na Frankrijk niet anders zijn vrees ik voor de teamgenoot van Alexander Albon. Williams heeft totaal 3 punten behaald en lijkt de rode lantaarn tot het einde van het seizoen te zullen gaan dragen. Met nog twee races voor de boeg tot aan de zomerstop, gaan we kijken hoe de strijd zich ontwikkeld tussen Max Verstappen en Charles Leclerc. De race in Frankrijk start zondag om 15.00 uur, en dat het maar weer een waar spektakelstuk mag gaan opleveren. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Frankrijk toe.

 

 
Leclerc VT1 Frankrijk

VT1

Charles Leclerc heeft de snelste tijd gereden tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Frankrijk. De Ferrari-coureur rondde Paul Ricard in 1.33.390, waarmee hij bijna een tiende sneller was dan Max Verstappen, die het weekend aftrapte met de tweede tijd. De Red Bull-rijder maakte tijdens zijn snelle ronde echter een foutje dat hem meerdere tienden kostte. Carlos Sainz bleef op drie tienden van zijn teamgenoot steken op P3. Nyck de Vries reed in de Mercedes naar de negende tijd....lees verder

 
Sainz VT2 Frankrijk

VT2

Max Verstappen moest tijdens de tweede vrije training voor de Grand Prix van Frankrijk maar liefst een halve seconde toegeven op de snelste tijd van Carlos Sainz en viertiende op Charles Leclerc. Ferrari oogt ijzersterk in Frankrijk, en dat betekent dat Red Bull Racing veel werk te verrichten heeft. Weten ze de huidige pace namelijk niet te verbeteren dan lijkt de overwinning naar de Italiaanse renstal te gaan, al zagen Verstappens longruns er redelijk competitief uit....lees verder

 
Verstappen VT3 Frankrijk

VT3

In de allerlaatste vrije training van de Franse Grand Prix snelde Max Verstappen naar de top van de tijdenlijst met een 1.32.272. Ferrari-coureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc kwamen er niet aan te pas op P2 en P3. Opvallend was dat de Nederlander ook rap was op de gele band en veel tijd won op de rechte stukken. Teamgenoot bij Red Bull, Sergio Pérez, viel op in negatieve zin. De Mexicaan voelt zich nog niet oké in de RB18 en had een seconde achterstand....lees verder

 

 

LECLERC OP POLE

1. Charles Leclerc
2. Max Verstappen
3. Sergio Perez

Charles Leclerc start zondag vanaf poleposition voor de Grand Prix van Frankrijk. Dankzij de slipstream van teamgenoot Carlos Sainz in Q3 kon de Monegask de snelste tijd noteren in zijn Ferrari F1-75. Max Verstappen sluit aan op de tweede plek, terwijl Red Bull Racing-teamgenoot Sergio Pérez derde start op zondag....lees verder

 

 

 

 
Verstappen winnaar GP van Frankrijk

Verstappen wint in Frankrijk, Leclerc DNF

Max Verstappen heeft op eenvoudige wijze de GP van Frankrijk gewonnen. Lewis Hamilton eindigde als tweede voor teamgenoot George Russel. Charles Leclerc moest na een crash opgeven en incasseert zo een serieuze opdoffer in de titelstrijd.

Charles Leclerc kende van op de pole een erg goede start, net als Max Verstappen, Lewis Hamilton schoof voorbij Sergio Perez naar de derde plaats. Wat verderop in de eerste ronde kwam het tot contact tussen Esteban Ocon en Yuki Tsunoda. Ocon kreeg een tijdstraf van vijf seconden. Vooraan kregen we ronden lang een strijd tussen Max Verstappen en Charles Leclerc waarbij die laatste onder druk werd gezet door de Nederlander. Het verschil was bijna constant minder dan een seconde tussen Leclerc en Verstappen maar tot een echte aanval kwam het nooit.

Ondertussen was Carlos Sainz in de tweede Ferrari bezig aan een indrukwekkende inhaalrace. De Spanjaard reed dertien ronden ver al in de punten. In ronde 17 kwam Max Verstappen als eerste van de toppers binnen, raceleider Charles Leclerc bleef buiten en dat leek de juiste strategie te gaan worden.

Plots kregen we echter een safety car omdat Charles Leclerc gecrasht was, de Monegask schoof tegen hoge snelheid van de baan. Dramatisch voor Leclerc en zijn kansen op de tittel en net als in Oostenrijk leek de Monegask een probleem te hebben gekend met zijn gaspedaal dat deze keer bleef hangen en waardoor hij te snel door de bocht ging en crashte. Uitstekend nieuws was de crash uiteraard voor Max Verstappen die door de opgave van Leclerc nog comfortabeler aan de leiding van het kampioenschap komt te staan, daar waar Leclerc op weg leek om zijn achterstand te verkleinen.

Bij de herstart bleef Max Verstappen comfortabel aan de leiding van de race, voor Lewis Hamilton en Sergio Perez. Carlos Sainz kreeg voor een unsafe release een tijdstraf van vijf seconden, de Spanjaard bleef echter alles op alles zetten om zoveel mogelijk paatsen goed te maken. Een bijzonder ontgoochelde Charles Leclerc kwam ondertussen terug aan in de F1-paddock. Met de helm nog op verbeet Leclerc zijn frustratie.

Net voorbij halverwege de race kwam het tot contact tussen Mick Schumacher en Guanyu Zhou. De Chinees tikte Schumacher aan die vervolgens spinde, Zhou zijn voorvleugel raakte beschadigd en hij moest richting de pits voor een nieuwe voorvleugel. Carlos Sainz was ondertussen nog steeds bezig aan een erg sterke race, de Spanjaard passeerde nu ook George Russell in de Mercedes. Sainz op een strategie met één of twee pitstops? Feit is wel dat er sowieso een tijdstraf van vijf seconden uitgevoerd of bijgeteld moest worden.

Sainz naderde tot op minder dan een seconde van Sergio Perez en ging de strijd met de Mexicaan aan, uiteindelijk slaagde Sainz er ook in om Perez te passeren. Opmerkelijk genoeg kwam Sainz een ronde later binnen voor een tweede pitstop. Met nog tien ronden te gaan moest Sainz opnieuw aan een inhaaljacht beginnen.

Ondertussen kwam het in de chicane tot contact tussen George Russell en Sergio Perez. De stewards oordeelden dat er geen straf opgelegd moest worden. De strijd tussen Perez en Russell ging tijdens de ronde daarna gewoon verder. Russell zette Sergio bijzonder hard onder druk, een intense strijd om de laatste podiumplaats. Carlos Sainz haalde ondertussen Lando Norris in de McLaren in voor de zesde plaats, en even later ook Fernando Alonso voor de vijfde plaats.

Met nog enkele ronden te gaan kregen we een virtuele safety car toen Guanyu Zhou zijn Alfa Romeo F1-bolide langs de kant parkeerde. Bij de herstart na de virtuele safety car profiteerde George Russell optimaal om de derde plaats van Russell af te snoepen. Max Verstappen behaalde zo een eenvoudige overwinning en nam het cadeau met beide handen aan. Mercedes verraste met een dubbele podiumplaats voor Lewis Hamilton en George Russell, een serieuze opsteker voor het merk met de ster. Grote winnaar van het raceweekend was echter Max Verstappen die zijn voorsprong in de wk-tussenstand enorm vergroot.

Met dank aan F1journaal.be