Formule1 - Formule1start
 

GP van China 2024

 

RACE 5: Formula 1 Lenovo Chinese Grand Prix 2024

19 Apr 2024
05:30 - 06:30 Vrije training
09:30 - 10:30 Shootout
20 Apr 2024
05:00 - 06:00 Sprintrace
09:00 - 10:00 Kwalificatie
21 Apr 2024
09:00 Race

 

Race: Grand Prix van China
Actieve jaren: 2004-2019, 2024
Aantal races: 16
Contract: t/m 2025

Laatste 5 winnaars:
2019: L. Hamilton - Mercedes
2018: D. Ricciardo - Red Bull
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: N. Rosberg - Mercedes
2015: L. Hamilton - Mercedes

 

 

Voorbeschouwing

De Grand Prix van China is onderdeel van de Formule 1-kampioenschap en wordt sinds 2004 jaarlijks gehouden op het Shanghai International Circuit in Shanghai. Van 2020 tot en met 2023 kon deze Grand Prix niet worden verreden vanwege de coronapandemie die in 2020 uitbrak en de nasleep daarvan. Hij werd daarom die jaren vervangen door de Grand Prix Formule van Emilia-Romagna in Imola. De GP van China heeft een lopend contract tot en met 2025. In de afgelopen jaren heeft de Grand Prix van China bewezen bijzonder spannend te kunnen zijn. De variëteit aan bochten en het uitdagende karakter van de baan betekend dat een klein foutje funest kan zijn. Lewis Hamilton is met zes overwinningen recordhouder van deze Grand Prix.

Toen Lewis Hamilton op 14 April 2019 in Shanghai na 1.32.06 als eerste over de finishlijn kwam, kon hij niet vermoeden dat hij pas in 2024 weer terug zou keren voor een F1 race in China. Hij verliet China in 2019 als leider in de WK stand en zou dat jaar ook zijn zesde Wereldtitel binnen halen. De situatie is 5 jaar later voor Hamilton wel even anders geworden. De Brit staat zeker niet als favoriet aan de start voor de zege dit jaar op het Shanghai International Circuit. De Grand Prix van China is de vijfde race van het seizoen en er vind dit weekend ook de eerste sprintrace van het jaar plaats. Max Verstappen, niet echt een voorstander van de sprintraces ziet het als volgt: “Het is slim om dat hier te doen maar kan best wel tricky zijn. Wanneer je lange tijd niet op een circuit bent geweest dan weet je niet wat je mag verwachten, je weet nooit hoe en wat je zal ervaren. Het zou dan ook beter geweest zijn om hier een normaal raceweekend te hebben. Maar goed, de Formule 1 wil graag spektakel zien en die kans is hier zeer aannemelijk”. Carlos Sainz van Ferrari is het met Verstappen eens en vind zelfs dat de F1 een groot risico neemt over de rug van engineers en coureurs. Ook Sergio Perez is niet positief wat betreft de sprintrace in China. Voor ons kijkers betekend dit wel dat je vroeg uit bed moet om de sprintrace te bewonderen, deze start zaterdag namelijk al om 5 uur in de ochtend, Nederlandse tijd. Max Verstappen mag gezien worden als favoriet voor de Spritrace alsmede de Grand Prix op zondag. In Japan liet onze landgenoot weinig heel van de concurrentie en de eerste teambazen hebben al aangegeven dat Verstappen ook dit jaar een maatje te groot zal zijn. Bij Ferrari denken ze echter nog aan te kunnen haken bij Red Bull. Carlos Sainz en Charles Leclerc zeggen beide wel behoudend dat dit misschien kan gebeuren gaandeweg het seizoen, en dan is Max al te ver weg om nog te worden ingehaald in de WK-stand. Ferrari denk wel kans te kunnen maken op de constructeurstitel, een doel waar ze zeker voor zullen gaan. Al met al eerst maar eens zien wat het weekend in China ons gaat brengen.

 

2019

De laatste race verreden in China werd gewonnen door Lewis Hamilton, die zijn tweede zege van dat seizoen behaalde door bij de start zijn als tweede geëindigde teamgenoot Valtteri Bottas in te halen. Sebastian Vettel eindigde als derde nadat Charles Leclerc in opdracht van hun team hem voorbij moest laten gaan. Max Verstappen eindigde als vierde, terwijl Leclerc vijfde werd. Pierre Gasly werd zesde, nadat hij kort voor het einde van de race een extra pitstop maakte om de snelste ronde in de race te rijden. Daniel Ricciardo behaalde op de zevende plaats zijn eerste punten voor zijn nieuwe team Renault. Racing Point coureur Sergio Pérez finishte op de achtste plaats, terwijl Alfa Romeo rijder Kimi Räikkönen negende werd. De top 10 werd afgesloten door Toro Rosso coureur Alexander Albon.

 

De race

Het Shanghai International Circuit is een baan waar Max Verstappen nog nooit heeft gewonnen. Logisch ook door de vier jaar afwezigheid van de Grand Prix op de F1 kalender, veroorzaakt door de coronapandemie. Het zal voor Verstappen en de andere coureurs even wennen zijn om hier weer te racen. Van de huidige coureurs waren er dertien bij in 2019, toen de Laatste GP van China werd verreden. In dat jaar werd Verstappen vierde voor Charles Leclerc. Leuk feitje is dat Red Bull Racing zijn eerste overwinning als team behaalde in 2009 op ditzelfde circuit. Sterker nog het was meteen een één-tweetje met Sebastian Vettel en Mark Webber. Kunnen Verstappen en Perez anno 2024 dit huzarenstukje in China herhalen? En waarom ook niet, het lukte ze al drie keer eerder dit seizoen. Mercedes kent het slechtste seizoenstart in jaren. De voorbije twee jaren behaalde Mercedes, ondanks deze moeilijke seizoenen, tijdens de eerste vier races wel twee keer zoveel punten als tijdens de eerste vier races van dit jaar. Of China het keerpunt zal worden in deze slechte reeks kan je op zijn zachts gezegd twijfelachtig noemen. Voor Ferrari liggen de zaken anders, en zijn ze op dit moment het tweede team. De race in China zal volgens teambaas Frederic Vasseur omwille van de veel koudere omstandigheden een belangrijke test voor Ferrari vormen. Kan het Italiaanse team daadwerkelijk de strijd aangaan met Verstappen en Perez? Fernando Alonso heeft tot en met 2026 bijgetekend bij Aston Martin. Hij voelde zich daar het meest gewild was zijn uitleg over zijn langere verbintenis. 43 jaar is hij inmiddels, maar zoals een mooi spreekwoord luid: een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken. Hij heeft het dit jaar al laten zien in Australië, en wie weet heeft hij in China ook weer wat uitgedacht om vooraan mee te kunnen strijden. McLaren is het ‘derde team’ als je kijkt naar de prestaties tot nu toe. Norris is op zoek naar een eerste GP zege, maar nu al twijfelt hij of het dit seizoen eindelijk gaat lukken. Norris ziet dat McLaren nog geen stap voorwaarts heeft gemaakt en ziet zijn teamgenoot Oscar Piastri geen stappen maken in vergelijking met vorig jaar. Beide coureurs denken dan ook dat ze niet mee kunnen strijden om het podium in Shanghai. Nog even dan het team van Williams. Nadat zowel in Australië en Japan een auto volledig in de prak is gereden heeft het team kopzorgen. Men is druk bezig om onderdelen te fabriceren en een derde chassis te maken. Men is daar zo hard mee aan het werk dat men op korte termijn zeker niet aan updates kan gaan werken. Jammer voor dit vroegere succesvolle team uit Engeland dat eigenlijk nu al aangeeft bezig te zijn met een verloren seizoen. Voor de rest is het kijken in China naar Ricciardo (met een nieuw chassis) bij RB. Maar ja, dat doen we eigenlijk al vanaf het begin van dit seizoen! En dan nog als laatste een mededeling: mocht je nog ergens wat spaarcentjes achter de hand hebben en daarmee denkt het F1 team van Alpine te kunnen kopen, dan kan je dat vergeten. Volgens de leiding van Renault is, ondanks de hardnekkige geruchten, Alpine F1 niet te koop. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie GP van China toe.

 

 
Stroll China

Vrije traning

Lance Stroll heeft in de enige training voor de Grand Prix van China de snelste tijd geklokt. Max Verstappen sloot achter Oscar Piastri aan op P3, in een sessie die werd onderbroken door brandend gras. Sergio Pérez werd vierde. Achter Pérez bezetten Hülkenberg, Kevin Magnussen en Ocon zeer verrassend de plekken vijf tot en met zeven....lees verder

 

 

LANDO NORRIS OP POLE

1. Lando Norris
2. Lewis Hamilton
3. Fernando Alonso

Lando Norris heeft in de regen de sprintpole gepakt in China. Tijdens de sprint shootout begon het tegen het einde van SQ2 te regenen en die neerslag hield ook aan. Op intermediates was de McLaren-coureur vervolgens met een 1:57.940 de rapste van het stel. Lewis Hamilton eindigde als tweede voor Fernado Alonso. Max Verstappen zette de vierde tijd neer....lees verder

 

 

Verstappen oppermachtig naar zege

Max Verstappen heeft zijn eerste race in China gewonnen, al was het voorlopig slechts de sprintrace. De Nederlander schoof na een slechte start van polesitter Lando Norris op naar de derde plek, en rekende vervolgens af met achtereenvolgens Fernando Alonso en Lewis Hamilton.

Lando Norris had zich tijdens een spectaculaire kwalificatie op de pole gekwalificeerd voor de sprintrace maar Norris kende in zijn McLaren een slechte start. Hamilton kwam voorbij en in de eerste doordraaiende bocht probeerde Norris zich naast Hamilton te positioneren maar Norris gleed naast de baan en verloor verschillende posities.

We kregen zo tijdens de beginfase van de race Lewis Hamilton aan de leiding, voor Fernando Alonso en Max Verstappen. Op basis van de rest van het seizoen zou je verwachten dat Verstappen vervolgens snel de leiding in de race zou veroveren maar het duurde tot iets voor halverwege de sprintrace alvorens Verstappen echt begon aan te vallen. Fernando Alonso in de Aston Martin was zijn eerste prooi.

Twee ronden later volgde al meteen ook Lewis Hamilton en zo reed Max Verstappen halverwege de sprintrace aan de leiding, voor Hamilton en Alonso. Verstappen slaagde er vervolgens in om vlot weg te rijden van de rest.

Het was vooral uitkijken naar het ’treintje’ met wagens dat ontstond in de strijd voor de derde plaats. Daarin reed Fernando Alonso voor Carlos Sainz, Sergio Perez, Charles Leclerc en Lando Norris. Fernando Alonso was de enige rijder zonder de hulp van DRS en de druk op de tweevoudig F1-kampioen werd geleidelijk aan steeds verder opgevoerd. Sainz zette in ronde 16 dan eindelijk de aanval in op Alonso maar die bood stevig weerwerk. Uiteindelijk profiteerde Sergio Perez van de strijd tussen beide Spanjaarden om voorbij te gaan aan Alonso en Sainz.

Het kwam tot contact tussen Sainz en Alonso en die laatste moest naar de pits omwille van een lekke band. Weg waren de punten voor Alonso.

Uiteindelijk slaagde Max Verstappen erin om de sprintrace op dominante wijze te winnen, aan de finish had hij een voorsprong van zo’n dertien seconden op Lewis Hamilton. Teamgenoot Sergio Perez vervolledigde de top drie. Om 9u is er de kwalificatie voor de race op zondag.

Met dank aan F1journaal.be

 

 

MAX VERSTAPPEN OP POLE

1. Max Verstappen
2. Sergio Perez
3. Fernando Alonso

Max Verstappen heeft op zeer overtuigende wijze de poleposition gepakt voor de Grand Prix van China. Naast de drievoudig wereldkampioen staat Sergio Perez, gevolgd door Fernando Alonso en Lando Norris. Er was een rode vlag na een spin van Carlos Sainz in Q2, hij kon  zijn weg vervolgen....lees verder

 

 

 

 

 

Verstappen onbedreigd naar zege

Max Verstappen heeft redelijk makkelijk de GP van China op zijn naam geschreven, zijn vierde overwinning dit seizoen. Lando Norris en Sergio Perez vervolledigden het podium.

Max Verstappen kende van op de polepositie een goede start en bleef aan de leiding van de race. Geen incidenten in de eerste twee bochten en dat mag op het Shanghai International Circuit vaak een mirakel genoemd worden. Achteraan maakte Lewis Hamilton van op P18 geen plaatsen goed.

Alonso ging even voorbij aan Sergio Perez maar de Mexicaan wist in de derde ronde al opnieuw voorbij te gaan aan Alonso. Red Bull opnieuw op de eerste twee plaatsen na slechts enkele ronden en Max Verstappen bouwde vlot een voorsprong uit. Wat verderop het rijdersveld zagen we wat meer strijd dan vooraan. Lando Norris haalde ondertussen Fernando Alonso in.

Na de eerste pitstops zagen we Max Verstappen terugvallen naar de derde plaats. Lando Norris reed voor Charles Leclerc aan de leiding van de race maar allebei moesten ze uiteraard nog een pitstop maken.

In ronde 20 kregen we plots een virtuele safety car toen Valtteri Bottas met een motorprobleem zijn F1-bolide aan de kant moest zetten. Zijn wagen stond volledig geblokkeerd. Het ideale moment voor Norris en Leclerc om hun pitstop af te werken. Omdat de wagen van Bottas niet weg te krijgen was kregen we uiteindelijk de safety car op de baan en daarop besloten nog heel wat extra wagens om te stoppen. Ook Max Verstappen en Sergio Perez, die reeds een pitstop hadden afgewerkt, kwamen opnieuw binnen.

Na enkele rondjes achter de safety car ging de safety car van de baan maar al bij de herstart liep het opnieuw mis want ter hoogte van de hairpin werd Daniel Ricciardo getorpedeerd door Lance Stroll. Wat verderop was er ook contact tussen Kevin Magnussen en Yuki Tsunoda. We kregen al meteen opnieuw de safety car op de baan. Er lagen immers heel wat brokstukken ter hoogte van de hairpin.

Bij de nieuwe herstart bleef Max Verstappen opnieuw vlot aan de leiding voor Lando Norris en Charles Leclerc. Opmerkelijk genoeg kregen we niet zoveel positiewissels, de grootste strijd zagen we achteraan tussen Kevin Magnussen en Lance Stroll die helemaal achteraan intens aan het strijden waren voor de laatste en voorlaatste plaats. Daniel Ricciardo moest even later opgeven nadat hij was aangereden. De Australiër was heel het raceweekend beter dan teamgenoot Yuki Tsunoda en kreeg een schouderklopje van het team.

Vooraan weinig spektakel maar verderop het rijdersveld haalde Guanyu Zhou tot grote vreugde van het thuispubliek Logan Sargeant in. Even later kwam Zhou binnen voor een pitstop naar zachte banden. De Chinees reed daardoor achteraan maar hoopte op de veel snellere zachte bandencompound tegen het einde van de race nog een groot voordeel te halen en wagens in te kunnen halen.

Met iets minder dan vijftien ronden te gaan kwam Fernando Alonso binnen voor een tweede pitstop. De Spanjaard schakelde over naar de medium band. Hij verloor daardoor redelijk wat plaatsen maar op die veel nieuwere mediums kon hij veel sneller rijden dan de wagens voor hem.

Fernando Alonso ging voluit in de aanval en haalde verschillende wagens in. Even liep het bijna mis toen de Spanjaard bij het uit de laatste bocht komen even in de grindbak terechtkwam. In tegenstelling tot zijn landgenoot Carlos Sainz tijdens de kwalificatie slaagde Alonso er dankzij een ongelooflijke reflex in om zijn wagen op de baan te houden.

Vooraan controleerde Max Verstappen de race en reed naar zijn vierde overwinning van het seizoen. Lando Norris finisht op ruime afstand als tweede, Sergio Perez vervolledigde het podium. Fernando Alonso zijn ‘inhaalrace’ op de medium band bezorgde hem uiteindelijk de zevende plaats.

Met dank aan F1journaal.be