Formule1start
 

 

 

 

Race Info:

11 Apr 2025
13:30 -14:30 Eerste vrije training
17:00 -18:00 Tweede vrije training
12 Apr 2025
14:30 -15:30 Derde vrije training
18:00 -19:00 Kwalificatie
13 Apr 2025
17:00 Race

 

Race 2025: Formula 1 Gulf Air Bahrain Grand Prix
Actieve jaren: 2004-2010, 2012-2025
Aantal races: 20
Contract: t/m 2036

Laatste 5 winnaars:
2024: M.Verstappen - Red Bull
2023: M.Verstappen - Red Bull
2022: C. Leclerc - Ferrari
2021: L. Hamilton - Mercedes
2020: L. Hamilton - Mercedes

 

 
 
350x200

Inleiding

De Grand Prix van Bahrein is de vierde race op de Formule 1 kalender 2025. De GP wordt gehouden op het Bahrain International Circuit in het woestijngebied Sakhir, dertig kilometer van de hoofdstad Manamah. De wedstrijd werd voor het eerst gereden in 2004 en het was de eerste Formule 1 race ooit die gehouden werd in het Midden-Oosten. Op 11 februari 2022 werd bekendgemaakt dat Bahrein het contract voor het organiseren van een Formule 1 race verlengd heeft tot en met 2036. Luchtvaartmaatschappij Gulf Air is hoofdsponsor van de race. Lewis Hamilton is met vijf overwinningen recordhouder van deze Grand Prix. Max Verstappen wist deze Grand Prix 2 keer te winnen.

 

Vorig jaar

Max Verstappen wist op redelijk eenvoudige en dus dominante wijze de Grand Prix van Bahrein te winnen. Max zijn teamgenoot Sergio Perez en Carlos Sainz in de Ferrari vervolledigden het podium in Bahrein. Het Formule 1 seizoen 2024 was dus begonnen zoals het oude was geëindigd, met een zege van Verstappen. De andere teams moesten heel hard aan het werk. Daardoor zagen we achter Max Verstappen meer gevechten en leken de verschillen iets kleiner dan in 2023. Charles Leclerc werd ondanks zijn remproblemen in het begin van de race, vierde in Bahrein. George Russell bleef de jagende Lando Norris voor in de stijd om plaats vijf. Lewis Hamilton kwam kort daarachter als zevende aan de finish, terwijl Oscar Piastri, Fernando Alonso en Lance Stroll, die zich knap herstelde van een incident veroorzaakt door Hulkenberg bij de start, de resterende punten pakten.

 

Komend weekend

Even terug in de tijd. De Grand Prix van Bahrein die op 13 maart 2011 verreden zou worden werd vanwege de protesten in Bahrein geannuleerd. Oud wereldkampioen Damon Hill riep in juni 2011 op tot een boycot van de race vanwege het bloedvergieten in het land, en maakte daarbij de vergelijking met de apartheid in Zuid-Afrika. Op 10 juni werd de race officieel vervangen door de GP van India. In India won Sebastian Vettel en herhaalde dit ook in 2012 en in 2013. De laatste twee verreden Grand Prix races in Bahrein wist Max Verstappen te zegevieren. En beide zeges waren erg dominant te noemen. Tijden veranderen, zelfs in de sport, maar is dat ook gebeurt met Red Bull en Max Verstappen in de F1? Na de Grand Prix van Japan is dat nog maar de vraag. Verstappen won de race in het land van de rijzende zon na een degelijke foutloze race. Zijn behaalde Pole en zege in Japan geeft aan dat de Formule 1 wel degelijk rekening moet houden met hem, al zegt hij zelf daar wel zijn twijfels over te hebben. In Bahrein ziet Verstappen McLaren als de torenhoge favoriet en duwt hij zichzelf hiermee in de underdog positie. Dus is er wel degelijk wat verandert bij Red Bull en Max Verstappen. Ze weten al sinds vorig jaar dat de concurrentie hem aan het inhalen is, en de dominantie er niet meer is. Maar Japan moet hoe dan ook Verstapen en het team een boost hebben gegeven, een vleugje van optimisme. We gaan zondag kijken of Bahrein hem voor de derde keer op rij een zege kan brengen. Eind Februari waren hier de wintertests, maar daar kan je eigenlijk geen conclusie aan verbinden. Deze testdagen zijn ter info voor de teams en coureurs, en meer eigenlijk niet. Aanstaande weekend gaan 10 teams en hun 20 rijders op het Bahrain International Circuit racen voor het ‘eggie’. Elke jaar als we hier komen moet ik, en ik weet velen anderen met mij, denken aan de editie van 2020 met de beelden van de vurige horrorcrash van Romain Grosjean. Gelukkig kwam Grosjean levend uit de akelige crash en maakt hij het heden ten dage goed. Dit weekend wordt voor de 22ste keer deze Grand Prix in de woestijn van Sakhir gehouden, maar wie moet je nu als favoriet aanwijzen? We hebben drie races achter de rug met drie verschillende winnaars. Ik kijk er niet raar van op als we in Bahrein opnieuw een winnaar krijgen die we niet direct verwachten. Ik denk dan aan een Charles Leclerc, die hier in 2022 wist te winnen. Al moeten we wel erbij vermelden dat beide Red Bull coureurs toen binnen vier ronden hun auto aan de kant konden zetten met problemen aan het brandstofsysteem. Maar ik noem nu een naam, maar eigenlijk kan je het vooraf niet voorspellen wat deze komende race gaat brengen. En wie weet, blijft dit het hele seizoen wel het geval. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van Bahrein toe.

 

 

Lando Norris heeft de eerste vrije training voor de Grand Prix van Bahrein als snelste afgesloten. De voorsprong op nummer twee Pierre Gasly was echter klein met slechts twee tienden verschil, en de tijden waren vier seconden trager dan in de wintertests. Lewis Hamilton eindigde als derde.Max Verstappen deed niet mee aan de sessie, net als onder anderen Charles Leclerc en George Russell. Kimi Antonelli kon ook maar één ronde rijden vanwege een probleem met de Mercedes....lees verder

 

McLaren laat zien waarom zij de torenhoge favoriet zijn voor de zege dit weekend. Ruim een halve seconde moet de rest van het veld toegeven op Oscar Piastri en Lando Norris in de tweede vroje training. George Russell zette de derde tijd op de klokken. Max Verstappen kwam niet verder dan P7, achter Isack Hadjar van Racing Bulls. Yuki Tsunoda bleef in de Red Bull steken op P18, niet significant beter dan we tijdens de eerste twee races dit jaar zagen bij Liam Lawson.....lees verder

 

Oscar Piastri heeft het ware potentieel van McLaren laten zien. De Australiër was 1,2 seconden sneller dan George Russell op de vierde plek. Charles Leclerc was met 0,83 seconden achterstand de enige niet McLaren binnen een seconde, terwijl Lando Norris na een lastige sessie met ruim zes tienden achterstand alsnog makkelijk de tweede tijd klokte. Max Verstappen kwam niet verder dan P8 met een achterstand van bijna 1,4 seconde. Yuki Tsunoda was de hekkensluiter met ruim drie seconden achterstand....lees verder

 

 

OSCAR PIASTRI OP POLE

1. Oscar Piastri
2. George Russell
3. Charles Leclerc

Oscar Piastri heeft poleposition gegrepen voor de Grand Prix van Bahrein. George Russel wist de tweede tijd neer te zetten voor Charles Leclec. Max Verstappen worstelde enorm en moest het met de zevende plaats doen. Tsunoda eindigde als tiende. Lando Norris eindigde teleurstellend op de zesde plaats....lees verder

 

 

 

 
Oscar Piastri

Piastri zegeviert voor de tweede keer dit seizoen

Oscar Piastri heeft zijn tweede Grand Prix van 2025 gewonnen. De Australiër controleerde de race vanaf poleposition. Lando Norris finishte na een matige race als derde achter George Russell, waardoor hij de leiding in het kampioenschap ternauwernood behield. Max Verstappen had een hele lastige middag in Bahrein en finishte als zesde. Hij valt daardoor terug tot de derde plek in het kampioenschap, al valt het verschil met de McLaren-coureurs te overzien.

Oscar Piastri had zich op polepositie gekwalificeerd en kende van op de pole ook een goede start. Piastri bleef aan de leiding terwijl Lando Norris van op de zesde plaats een kanonstart maakte. Zijn reactiesnelheid was inderdaad zeer goed maar achteraf bleek dat Norris niet goed in zijn gridvak stond en een ‘valse start’ maakte. Lando Norris kreeg voor zijn valse start een tijdstraf van vijf seconden die tijdens zijn pitstop uitgevoerd zou moeten worden.

De meeste wagens waren trouwens op de zachte bandencompound gestart maar beide Ferrari’s begonnen de race op de medium band. Een andere strategische keuze dus bij Ferrari maar wat zou die opleveren? In ronde 12 had Oscar Piastri een voorsprong uitgebouwd van zo’n vier seconden op George Russell met daarachter Charles Leclerc die aan het jagen was op Russell. Enkele ronden later volgde een eerste pitstop voor Piastri.

Meteen daarachter volgden ook de meeste andere wagens, bij Ferrari bleven ze op de medium band uiteraard langer buiten. Daar besloten ze zelfs een zogenaamde ‘double stack’ te doen want Leclerc en Hamilton voerden meteen na elkaar hun pitstop uit. Na de eerste reeks pitstops zagen we een mooi gevecht tussen Kimi Antonelli en Max Verstappen, uiteindelijk was het Antonelli die de strijd won.

Bijna halverwege de race was het Oscar Piastri voor George Russell en Lando Norris. Beide Ferrari’s waren bezig aan een zeer sterke race, Charles Leclerc slaagde er tegen ronde 25 in om Lando Norris te passeren. Leclerc zo dus virtueel op het podium en hij leek zelfs sneller te zijn dan George Russell die op de tweede plaats aan het rijden was.

In ronde 27 kwam Max Verstappen binnen voor zijn tweede pitstop en voor de tweede keer verliep de pitstop niet vlot bij Red Bull, dit tot frustratie van de viervoudig wereldkampioen. Oscar Piastri had tegen ronde 31 een voorsprong van zo’n zeven seconden uitgebouwd op George Russell. Piastri leek de wedstrijd te kunnen controleren.

Ondertussen kwam het tijdens een strijd voor de zesde plaats tot een aanrijding tussen Carlos Sainz en Yuki Tsunoda. De Japanner reed tegen Sainz en er vlogen brokstukken van Sainz zijn wagen. De brokstukken op de baan zorgden ervoor dat we een safety car kregen. Jammer voor de Ferrari’s, die op weg leken naar een zeer sterk laatste deel van de race, en uiteraard ook voor raceleider Oscar Piastri die zijn voorsprong zag wegsmelten.

Bijna al de wagens zochten tijdens de safety car-fase de pits op. Daarbij plaatste Mercedes George Russell op de zachte bandencompound terwijl beide Ferrari’s op de harde bandencompound kwamen te staan. Raceleider Oscar Piastri kreeg een setje medium banden. We kregen een spannende herstart waarbij we meteen verschillende aanvalspogingen op het rechte stuk zagen. De vonken vlogen van onder de wagens op het rechte stuk langs start-finish.

Met nog vijftien ronden te gaan controleerde Oscar Piastri vooraan de race. Daarachter was het vooral afwachten of George Russell op zijn zachte banden zijn tweede plaats zou kunnen behouden. Daarachter waren Charles Leclerc en Lando Norris stevig aan het strijden voor de laatste podiumplaats.

Met nog minder dan tien ronden te gaan reden de eerste vier rijders nog relatief dicht bij elkaar. Piastri leek echter gecontroleerd richting de finish te rijden want hij bouwde geleidelijk aan zijn voorsprong steeds verder uit op Russell. Voor Carlos Sainz zat de race er ondertussen op, zijn Williams F1-bolide was na de aanrijding door Yuki Tsunoda immers te fel beschadigd.

Lando Norris was met enkele ronden te gaan de druk op Charles Leclerc steeds meer aan het opvoeren. Uiteindelijk slaagde Norris er na enkele pogingen dan toch in om Leclerc te passeren. Minder goed nieuws was er ondertussen voor George Russell want de Mercedes-rijder werd onderzocht voor een DRS-inbreuk. Dat incident gingen de stewards echter pas na afloop van de race onderzoeken en mogelijk wordt de uitslag van de race dus nog aangepast.

Oscar Piastri zegevierde uiteindelijk met een voorsprong van maar liefst vijftien seconden op George Russell. Lando Norris verloor nipt de strijd om de tweede plaats en finishte op iets minder dan een seconde van Russell die echter nog wel onderzocht werd voor een DRS-inbreuk.

Charles Leclerc eindigde op de vierde plaats en dat op minder dan vijf seconden van Russell, belangrijk indien de Mercedes-rijder nog bestraft zou worden. Max Verstappen finishte de race uiteindelijk als zesde en beperkte zo toch nog een beetje de schade in de titelstrijd. Yuki Tsunoda zorgde er op zijn beurt dan weer voor dat Red Bull voor het eerst dit seizoen met beide wagens in de punten finishte.

Met dank aan F1journaal.be