Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

 

 

 

Veranderingen bij de coureurs in 2023

Van team/functie veranderd
Fernando Alonso: Alpine → Aston Martin
Pierre Gasly: AlphaTauri → Alpine
Daniel Ricciardo: McLaren → Red Bull Racing (test- en reservecoureur)

Nieuw/teruggekeerd in de Formule 1
Oscar Piastri: Alpine (reservecoureur) → McLaren
Nyck de Vries: Formule E (Mercedes-Benz EQ) → AlphaTauri
Logan Sargeant: Formule 2 (Carlin) → Williams
Nico Hülkenberg: Aston Martin (reservecoureur) → Haas

Uit de Formule 1
Sebastian Vettel: Aston Martin → carrière beëindigd
Nicholas Latifi: Williams → geen contract voor 2023
Mick Schumacher: Haas → geen contract voor 2023

 

 

Technisch reglement
Nadat er gedurende het seizoen 2022 vaak porpoising-problemen zijn voorgekomen, stelt de FIA voor om wijzigingen in het reglement aan te brengen om excessieve porpoising te beperken. De vloerhoogte boven het wegdek wordt 15 mm hoger en de achterzijde van de diffuser wordt ook verhoogd, met een nog te bepalen verandering in hoogte. De stijfheid van de diffuserrand wordt verhoogd en een extra sensor wordt verplicht gesteld om het fenomeen porpoising beter in de gaten te houden. De zijdelingse vloerafbuigingstesten zullen ook strenger worden.

Naar aanleiding van het ongeluk van Zhou Guanyu tijdens de GP van Groot-Brittannië in 2022, zal er nu een afgeronde bovenkant op de rolbeugel vereist zijn, waardoor de kans kleiner wordt dat deze tijdens een ongeval in de grond graaft; er zal een wijziging worden doorgevoerd om te zorgen voor een minimale hoogte voor het aangrijpingspunt van de homologatietest; er komt een nieuwe fysieke homologatietest waarbij de belasting de rolbeugel in voorwaartse richting duwt; er komt een definitie van nieuwe tests, uit te voeren door berekening.

Sportief reglement
Met de bedoeling het bandengebruik in de toekomst duurzamer te maken, zal de Formule 1 bij twee races in 2023 een proef doen met een vermindering van de toegewezen bandensets van 13 naar 11. Bij deze races wordt het gebruik van banden in de kwalificatie verplicht gesteld als hard in Q1, medium in Q2 en zacht in Q3, ervan uitgaande dat het droog weer is. Teams zijn gewoonlijk vrij om te kiezen met welke bandensamenstelling ze rijden tijdens de kwalificatie.