Formule1start
 

 

 

 

Race Info:

13 Juni 2025
19:30 - 20:30 Eerste vrije training
23:00 - 00:00 Tweede vrije training
14 Juni 2025
18:30 - 19:30 Derde vrije training
22:00 - 23:00 Kwalificatie
15 Juni 2025
20:00 Race

 

Race 2025: Formula 1 Pirelli Grand Prix du Canada
Actieve jaren: 1967-1974, 1976-1986, 1988-2008, 2010-2019, 2022-2025
Aantal races: 53
Contract: t/m 2035

Laatste 5 winnaars:
2024: M. Verstappen - Red Bull
2023: M. Verstappen - Red Bull
2022: M. Verstappen - Red Bull
2019: L. Hamilton - Mercedes
2018: S. Vettel - Ferrari

 

 
 

Inleiding

De Grand Prix van Canada is een race uit het Formule 1 kampioenschap. Van 1961 tot 1966 werd er een race gehouden buiten het kampioenschap. Van 1967 tot 2019 stond de race op de kalender van het kampioenschap met uitzondering van 1975, 1987, 2009. In 2020 en 2021 werd er niet gereden in Canada, dit vanwege de Corona Pandemie. Het circuit bevat een aantal krappe bochten en snelle doordraaiers die worden afgewisseld door twee lange, rechte stukken. Spanning en spektakel is in Canada gegarandeerd. Michael Schumacher is samen met Lewis Hamilton met zeven overwinningen recordhouder van deze Grand Prix. Max Verstappen wist deze Grand Prix 3 keer te winnen.

 

Vorig jaar

Op het Circuit Gilles Villeneuve is Max Verstappen erin geslaagd om de GP van Canada te winnen. Verstappen won na een erg spannende en incidentrijke race die gekenmerkt werd door verschillende crashes en erg wisselende weersomstandigheden. Het was voor Verstappen zijn 60ste Grand Prix zege in zijn loopbaan. McLaren coureur Lando Norris en Mercedes rijder George Russell vervolledigden het podium. Lewis Hamilton eindige als vierde na als zevende te zijn gestart. Oscar Piastri moest genoegen nemen met de vijfde plek. Fernando Alonso en Lance Stroll eindigden daarachter als zesde en zevende, terwijl Damiel Ricciardo achtste werd. Pierre Gasly en Esteban Ocon profiteerden van het hoge aantal uitvalbeurten en bezorgden Alpine een onverwachte dubbele puntenfinish door negende en tiende te worden.

 

Komend weekend

We zijn aanbeland bij race 10 op de kalender. De Grand Prix van Canada vind voor de 54ste keer plaats. De eerst winnaar was de Australiër Jack Brabham in 1967, de laatste winnaar was Max Verstappen in 2024. Sinds 1978 wordt de GP verreden op het stratencircuit Gilles Villeneuve nabij Montreal. De Australiër Oscar Piastri won race negen in Spanje. Daar viel niets op af te dingen en het lijkt erop dat McLaren de rest van het seizoen de boventoon zal gaan voeren. Inmiddels is de achterstand van de nummer drie in de WK stand Max Verstappen op de leider Piastri opgelopen tot 49 punten. Verstappen eindigde in Spanje als tiende door een gegeven tijdstraf na een onbehouwen actie op Mercedes coureur George Russell. De titel lijkt nu uit zicht volgens onze landgenoot, al herhaalt Verstappen zelf dat hij daar überhaupt nooit aan heeft gedacht. Behoudens de tijdstraf van 10 seconden kreeg Verstappen ook nog eens 3 strafpunten op zijn licentie. Het totaal staat nu op elf, en dat houdt in dat als hij in Canada of in Oostenrijk opnieuw strafpunten krijgt, hij een weekend wordt verbannen van het circuit. Maar goed, we gaan racen in Montreal. Vorig jaar behaalde George Russell de Pole in exact dezelfde tijd als Max Verstappen maar Russell zette deze tijd eerder op de klokken. Derde werd Lando Norris op 21 honderdste van een seconde voor Oscar Piastri op een tiende. Tijdens de race waren ook zij te vinden in de top 5 van de uitslag. Je mag verwachten, gezien het verloop van het seizoen, dat deze vier opnieuw de strijd aangaan voor het podium in Montreal. Ferrari zal wel op vinkentouw zitten om zich hier tussen te wringen, en dan met name Charles Leclerc. Lewis Hamilton lijkt in een dip te zitten en laten we hopen dat hij daar nog voor de zomerstop weet uit te komen. De teams geven aan dat ze nog wel wat updates doen aan de bolides de komende races, maar zeggen nu ook al dat de focus meer en meer gericht zal zijn op 2026. Een belangrijk jaar dat er staat aan te komen voor de Formule 1, zeker wat betreft de regelwijzigingen aan de auto. In hoeverre we de teams moeten geloven is maar de vraag, hoewel het merendeel zich al heeft neergelegd bij de suprematie van McLaren. Zelfs de aanpassing van de zogenoemde flexi-Wings in Spanje deed daar geen afbreuk aan. McLaren lijkt bij de constructeurs de titel al binnen te hebben en met Norris en Piastri ook op weg naar de dubbel bij de coureurs. En dat al na negen races in het seizoen. Je kan eigenlijk al van een suprematie spreken van het team waarbij de rest van de concurrenten alleen maar met open mond kan toekijken. Of dit allemaal ten gunste is voor de Formule 1 is de vraag, hoewel de heerschappij van Verstappen in 2023 de F1 wereld er eigenlijk ook zo zijn negatieve gedachten over had. Komend weekend gaan we in de avonduren kijken wat Race 10 op de kalender voor ons in petto heeft. Zal McLaren opnieuw toeslaan of weet Verstappen een stunt te bewerkstelligen? Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie Grand Prix van Canada toe. 

 

 

Max Verstappen heeft, misschien ietwat verrassend, de snelste tijd op de klokken gebracht in de eerste vrije training voor de Formule 1 GP van Canada. De tweede tijd kwam op naam van Alexander Albon, terwijl Carlos Sainz de top drie compleet maakte. McLaren was in geen velden of wegen te bekennen. Charles Leclerc besloot door het gras te rijden en raakte vol de muur. Hij eindigde achterwaarts met de Ferrari in een andere muur. De schade was groot, en er werd direct met de rode vlag gezwaaid.....lees verder

 

Max Verstappen opende nog sterk in Canada met de snelste tijd, maar viel in de tweede vrije training terug tot de negende tijd, nadat hij aangaf dat het gevoel in de RB21 niet goed was. George Russell presteerde wel sterk en klokte de snelste tijd, voor Lando Norris en Kimi Antonelli. Oscar Piastri eindigde als zesde. Charles Leclerc ontbrak in de tweede vrije training na een crash, eerder op de dag. De de reparatiewerkzaamheden duurden langer dan verwacht aan de Ferrari....lees verder

 

In de derde vrije training op het Circuit Gilles Villeneuve in Montreal maakte Lando Norris de meeste indruk richting de kwalificatie. De McLaren coureur sloot de sessie af met de snelste tijd, terwijl Max Verstappen niet verder kwam dan de vijfde positie. Charles Leclerc klokte knap de tweede tijd voor Mercedes coureur George Russell. Nico Hülkenberg zorgt voor een rode vlag nadat hij de beruchte Wall of Champions licht raakte en daardoor wat stukjes carbon strooide over het asfalt ....lees verder

 

 

GEORGE RUSSEL OP POLE

1. George Russell
2. Max Verstappen
3. Oscar Piastri

George Russell heeft zijn eerste poleposition van 2025 gepakt. De Mercedes-coureur sloeg in de slotseconden toe op mediumbanden. Max Verstappen viel zo op de valreep terug tot de tweede plek, eveneens op mediumbanden. Oscar Piastri en Kimi Antonelli starten vanaf de tweede startrij, terwijl Lando Norris niet verder kwam dan P7....lees verder

 

 

 

 

Russell zegeviert, drama voor Norris

George Russell en Mercedes waren aan het feest in Canada want de Brit won na een erg sterke race te hebben gereden. Max Verstappen moest genoegen nemen met de tweede plaats. Lando Norris crashte na een opportunistische inhaalpoging op Oscar Piastri en incasseert zo een serieuze opdoffer in de titelstrijd.

Met George Russell op de polepositie en Max Verstappen naast hem op de eerste startrij was het uitkijken naar wat de start zou geven, zeker omdat Russell aangaf dat hij met het mes tussen de tanden zou starten, zeker omdat Verstappen met elf strafpunten achter zijn naam het risico liep om bij een eventuele bestraffing een raceban op te lopen.

George Russell kende echter een goede start en bleef vlot voor Max Verstappen aan de leiding van de race, Verstappen moest vooral in zijn spiegels kijken naar de wagens achter hem. Geen vliegende start dus voor Verstappen, iets dat we figuurlijk wel zagen bij Alex Albon want de Britse Thai die vloog met zijn Williams F1-bolide door het gras.

Tijdens de beginfase van de race bleef Max Verstappen vervolgens binnen de seconde van George Russell rijden, met de hulp van DRS probeerde hij Russell onder druk te zetten.  Tegen ronde 8 zagen we Kimi Antonelli voorbij gaan aan Oscar Piastri. Beide Mercedes-rijders dus in de top drie. Terwijl Oscar Piastri een plaats moest inleveren won Lando Norris even later in de andere McLaren een positie op Fernando Alonso. 

Ondertussen vond Kimi Antonelli de aansluiting ook bij Max Verstappen. Net op het moment dat Antonelli Max Verstappen wou aanvallen kwam de Nederlander binnen voor zijn eerste pitstop. Tegen ronde 14 was het George Russell die als raceleider ook binnen kwam in een reactie op Max Verstappen zijn vroege pitstop. Een ronde later was het de beurt aan Lewis Hamilton om zijn eerste pitstop af te werken. Veel rijders kwamen redelijk vroeg binnen tijdens de race. 

In ronde 17 kregen we bijna een zware crash ter hoogte van de hairpin. Carlos Sainz remde erg laat om te proberen Bortoleto in te halen. De Spanjaard schoof rechtdoor en het was een half mirakel dat we geen crash zagen. Ondertussen beleefde Alex Albon in de andere Williams F1-bolide een frustrerende race. Albon deed zijn beklag over de boordradio maar dat haalde maar weinig uit.

George Russell maakte op zijn beurt dan weer een cruciaal inhaalmanoeuvre op Charles Leclerc voor de tweede plaats. Cruciaal om niet te veel tijd te verliezen en zijn strategie te laten functioneren. In ronde 29 kwam Charles Leclerc binnen voor zijn eerste pitstop. De Monegask was op de harde bandencompound vertrokken en kreeg opnieuw een setje harde banden maar echt blij was Leclerc niet en dat liet hij duidelijk merken over de boordradio. In een reactie op die pitstop kwam ook Lando Norris een ronde later binnen. Fernando Alonso kreeg dan weer over de boordradio te horen dat hij het in sommige bochten wat rustiger moest doen, iets dat Alonso niet wist te appreciëren.

Iets voorbij halverwege waren Kimi Antonelli en Oscar Piastri aan het naderen op Max Verstappen maar de Nederlander kwam binnen voor een tweede pitstop. Voor inhaalmanoeuvres moesten we wat meer naar de achterhoede gaan, daar zagen we gelukkig nog wel wat inhaalmanoeuvres gebeuren. Voor Alex Albon was het al een ongelukkige race en in ronde 48 werd Albon uit zijn lijden verlost want zijn Williams F1-bolide gaf de geest. Albon parkeerde mooi zijn wagen aan de hairpin en daardoor moest er geen safety car-fase opgelegd worden.

Met nog iets minder dan vijftien ronden te gaan reed George Russell aan de leiding van de race met Max Verstappen op iets meer dan een seconde achter zich, vervolgens reden ook Kimi Antonelli, Oscar Piastri en Lando Norris vlak bij elkaar. Russell wist zijn voorsprong op Verstappen uit te breiden naar iets meer dan twee seconden maar het was vooral uitkijken naar beide McLarens. Lando Norris reed immers op minder dan een seconde van teamgenoot Oscar Piastri.

We kregen een intense strijd tussen Oscar Piastri en Lando Norris, waarbij Norris sneller leek dan Piastri. Norris probeerde Piastri in te halen nadat hij in de hairpin een andere rijlijn hanteerde. Norris leek voorbij te gaan maar Piastri remde wat later zodat hij als eerste door de chicane kon gaan. Op het rechte stuk langs start finish had Norris een betere snelheid door een betere exit maar hij reed achteraan in op Piastri en vervolgens ook tegen de muur. Een crash en opgave voor Lando Norris terwijl Piastri gelukkig voor hem geen lekke band kreeg en zijn race verder kon zetten. Norris kwam stil te staan langs start-finish en daardoor kregen we de safety car op de baan. De race werd onder een safety car-fase beëindigd en George Russell won dus voor Max Verstappen en Kimi Antonelli die zijn eerste F1-podium behaalde. 

Voor Lando Norris was het vooral zijn figuurlijke wonden likken in de titelstrijd, Norris gaf ook toe dat de crash zijn eigen fout was. Voor het eerst dit seizoen stond er ook geen McLaren op het podium. 

Met dank aan F1journaal.be