Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

Australië
Valtteri Bottas deed via de boordradio, na zijn zege in de GP van Australië, een opvallende uitspraak. Licht geëmotioneerd sprak de Fin de volgende woorden: "To whom it may concern, fuck you". Veel F1 volgers konden zijn uitspraak niet echt waarderen. Inmiddels heeft Bottas opheldering gegeven: "Het gebeurde spontaan. Dat is alles”. Nou ja, ik denk dat hij zijn criticasters de mond wilde snoeren na zijn matige seizoen 2018. We zijn nu wel benieuw wat Valtteri er uit gaat gooien na zijn eventuele volgende overwinning….

 

Bahrein
Toro Rosso coureur Alexander Albon behaalde zijn eerste punten. Maar verrassenderwijs maakte een moment even na de start meer indruk op Albon. Bij het uitkomen van bocht 3 leek het alsof er een vuurbal recht op hem af kwam, en hij werd erdoor verrast. Albon: "Het was ontzettend heet. Je voelde de hitte. Ik dacht: 'Wow, ik moet hier weg'. Volgens mij verloor ik daardoor een positie want ik probeerde alle vonken te ontwijken." De vonkenexplosie waren afkomstig van de auto van Lance Stroll.

 

China
Valtteri Bottas finishte als tweede in de GP van China achter zijn teamgenoot Lewis Hamilton. Bottas vertrok van Pole, maar verloor in de eerste meters zijn positie, en volgens hem de race, aan Hamilton. “Het is jammer van die start. Ik kreeg wat wielspin toen ik over de witte lijn ging, de start-finishlijn dus, die direct voorbij mijn startpositie lag, dus ik raakte hem daar even kwijt." Voor de volgende races dit seizoen is de ‘Polesitter’ dus gewaarschuwd – pas op de wite lijn  = GLAD!.

 

Azerbeidzjan
In ronde 32 blokkeerde Ricciardo zijn wielen in de GP van Azerbeidzjan waardoor hij rechtdoor schoot. Kvyat had geen andere keuze dan eveneens rechtuit te sturen. Ricciardo zette zijn wagen vervolgens in zijn achteruit en botste in de zijkant van de achter hem staande Toro Rosso. Beide coureurs moesten even later opgeven in de pits als gevolg van de schade. Ricciardo was even vergeten in zijn spiegels te kijken, een domme fout gaf hij toe. Conclusie van de Australiër: “Dit was niet cool."

 

Spanje
Teambaas Gunther Steiner van Haas moest even optreden na afloop van de race in Spanje. Magnussen en Grosjean kwamen in de slotfase van de Spaanse GP met elkaar in aanraking. Beide kemphanen gaven elkaar de schuld van dit voorval. Na het gesprek melde Steiner dat de kou uit de lucht is. “Ik heb ze gezegd dat ik hier niet tot middernacht ga kijken wiens fout het was, punt uit”. O ja, Steiner wilde ook dit even kwijt: “Kan ik echter beloven dat ze het niet meer zullen doen? Nee."

 

Monaco
Sergio Perez kon twee marshalls maar net ontwijken toen hij na zijn pitstop het circuit weer opreed. Ze waren bezig restanten rubber op te ruimen van de kapotgereden achterband van de Ferrari van Charles Leclerc. "Wat was er aan de hand met die twee marshalls? Ik heb ze bijna doodgereden", riep de geschrokken Pérez meteen na het incident door de boordradio. "Ik remde abrupt en kon precies tussen de twee mannen door manoeuvreren". Gelukkig bleef het bij ‘bijna’ dankzij Perez zijn reactievermogen.

 

Canada
Na afloop van de race ging het voornamelijk over de tijdpenalty van Vettel. Toch was Haas ook aanwezig met een opmerkelijk moment over de boordradio. Kevin Magnussen was behoorlijk aan het mopperen over zijn bolide. Volgens hem was het de slechtste auto waarin hij ooit had gereden. Zijn raceengineer snauwde terug waarop teambaas Gunter Steiner ingreep naar Magnussen toe: “Voor ons in het ook niet leuk, genoeg is genoeg.” Het werd daarna akelig stil bij Magnussen.

 

Frankrijk
Het vijfde startlicht was nog maar net rood of de lampen gingen al uit om het veld los te laten in de GP van Frankrijk. Dat verraste enkele rijders, waaronder Sebastian Vettel. “Ik denk dat iedereen wel verrast was hoe snel de lampen uit gingen. We stonden nog maar amper stil of ze gingen al uit”, aldus de Duitser. “Ik was niet de enige die wat traag reageerde.” Volgens de wedstrijdleiding ging alles goed met de startprocedure, dus Vettel & Co…..gewoon scherp blijven in het vervolg!

 

Oostenrijk
Max Verstappen won in Oostenrijk en behaalde daarmee zijn 25ste podium sinds zijn debuut in 2015. Nico Hulkenberg is sinds 2010 actief in de F1, maar scoorde nog nooit een podium. De Duitser behoudt echter zijn lach en humor, zeker in het Oranje gekleurde Oostenrijk tijdens een interview met Jack Plooij bij Ziggo Sport. Voordat Jack een vraag kon stellen vroeg de sympathieke Duitser: “Waar zijn al die Nederlanders? zie hier niemand. Waar zijn ze godverdomme, nog aan het zuipen?”

 

Engeland
Aexander Albon van Toro Rosso verspeelde in de laatste ronden zijn puntenfinish in Engeland door een te grote bandenslijtage. Een bandenwissel kon niet vanwege een elektrisch probleem. De STR14 van Albon stond namelijk onder elektrische hoogspanning en monteurs konden daardoor de auto niet aanraken, omdat ze anders een schok zouden kunnen krijgen. Na afloop zette Albon in de pits de auto uit waardoor alles was opgelost. Overigens stond de gehele Grand Prix van Engeland bol van de spanning.

 

Duitsland
Max Verstappen won de spectaculaire regenachtige race in Duitsland. Sebastian Vettel eindigde als tweede, na als laatste te zijn gestart. Vettel kreeg naar eigen zeggen hulp van de toeschouwers en hun paraplu's. “Ik begon naar de toeschouwers te kijken om te zien of de paraplu’s nog open waren. Die gingen langzamerhand allemaal dicht en weg en je gaat voor je plezier toch niet in de regen zitten. Ik besloot om het op droogweerbanden te proberen en dat pakte goed uit".

 

Hongarije
“Neem jullie waterflesjes mee, het is hier geen vuilnisbelt!” zei een geïrriteerde Sebastian Vettel tegen de samengetroepte journalisten na afloop van de race in het ‘mediavierkant’. “Gisteren zag ik dat iedereen hier alles gewoon achterliet. Ik haat mensen die dat doen.” Heel wat journalisten, waaronder ook Jack Plooij, deden mee aan de opruimactie toen de rijders en Vettel waren vertrokken. Mooi he, van wie Vettel dat heeft? Geen idee, zijn vader was timmerman en geen vuilnisman.

 

België
Na 350 meter, in de eerst bocht brieste Kimi Raikkonen in de radio: “Eén of andere idioot heeft me van achteren geraakt! Eikel!” Het bleek Max Verstappen te zijn die hierdoor meteen een einde zag komen aan zijn race. Raikkonen sneed iets naar binnen om een Mercedes te ontwijken en voor hij het wist reed hij op twee wielen. Na de race nuanceerde de Fin zijn radioboodschap door te zeggen dat het nu eenmaal een krappe bocht is, en zag het als een race-incident. Tja, dan denk ik toch even terug naar 2016…..die eerste bocht!

 
Vettel en Leclerc

Italië
Ferrari mag na de gewonnen thuisrace dan wel publiekelijk in feeststemming zijn geweest, achter de schermen zou het stevig hommeles zijn. Na een knotsgekke kwalificatie uitte Vettel publiekelijk kritiek op zijn teamgenoot Leclerc. Vettel zou na afloop van de kwalificatie razend geweest zijn, er was namelijk afgesproken dat Vettel tijdens de tweede run gebruik zou maken van de slipstream van Leclerc en dat liep spaak. Tijdens een gesprek met Gerhard Berger zou hij zijn teamgenoot tot drie maal toe een ‘klootzak’ genoemd hebben. Klik…..

 

Singapore
Lando Norris, coureur bij McLaren, vond de beginfase van de race maar uitermate saai, waarin iedereen traag reed om de banden te sparen. “Ik denk dat we zo’n drie à vier seconden onder de normale rondetijden reden,” zei Norris. “We zitten maar wat in de wagen en doen niets, omdat de banden zo slecht zijn en we hoopten op een safetycar. Uiteindelijk was het meer een race van 20 ronden, dus kwamen we niet echt vermoeid uit onze bolide”. Formule1start vraagt zich af: zou Pirelli hier meelezen?

 

Rusland
Opmerkelijke uitslag tijdens de verkiezing van 'Driver of the Day' in Rusland. Niet racewinnaar Lewis Hamilton of Alex Albon, die een zeer sterke inhaalrace vanuit de pitstraat neerzette, maar wel Sebastian Vettel werd door de fans verkozen tot 'Driver of The Day'. Vettel kreeg in de race een probleem met zijn powerunit en moest in ronde 28 opgeven wat Mercedes, dank zij de virtuele saftycar, uiteindelijk een één-tweetje opleverde. Misschien stemden wel veel Mercedes fans op hem, als dank!

 

Japan
Na afloop van de race kwam er een opmerkelijk bericht naar buiten. De race was een ronde te vroeg afgevlagd! Daar waren ze bij Racing Point, en met name Sergio Perez, erg blij mee. De Mexicaan reed in ronde 52 op de 9e plaats, maar crashte in ronde 53 en kwam uiteindelijk als nummer 17 over de finish. Geen punten dus, tot bleek dat de uitslag na ronde 52 telde. Perez blij, maar teamgenoot Lance Stroll niet want die verloor zijn behaalde punt. Maar ach, twee is nog altijd meer dan één.

 

Mexico
Vettel had kritiek na afloop van de race, maar het ging over iets wat je nou niet echt verwachtte. “Het is jammer. Je hebt zo'n geweldige race, ze steken er zoveel energie in en dan krijg je op het podium zo'n 'shitty' bokaal die hartstikke saai is." De trofee in Mexico is ontworpen door Heineken en wordt gedurende het jaar vaker gebruikt bij Grands Prix waar het biermerk als titelsponsor actief is. "Overal staat Heineken geschreven. En die verdomde ster hoeft ook niet op de trofee” aldus de sympathieke Duitser. Prost Herr Vettel !!

 

Amerika
Kevin Magnussen waarschuwde de technici van zijn team Haas in Amerika dat zijn remmen niet goed werkten. Met nog twee ronden te gaan stond de Haas van Magnussen plotseling in de grindbak. De Deen trapte vol het rempedaal in aan het einde van het lange rechte stuk en de remschijf explodeerde. ”Ik zei het toch”, zei Magnussen over de boordradio voordat hij uit zijn bolide uitstapte. Voor de Deen was het haasje over, hij was het haasje….ihoe dan ook, het was wel sneu voor hem.

 

Brazilië
De Grand Prix van Brazilië barste werkelijk uit zijn voegen van de opmerkelijke momenten. Moeilijk kiezen dus, maar uiteindelijk toch voor deze gegaan. Red Bull Racing heeft wederom het eigen pitstoprecord verbeterd. De tweede stop van winnaar Max Verstappen in Brazilië duurde slechts 1,82 seconden. Het oude record stond op 1,88 seconden, ook van dit Oostenrijkse team. Binnen 2 seconden wiel eraf en nieuw wiel erop en karren maar. Ga mijn krik en wielsleutel zoeken en oefenen, mwaah…