Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Monaco 2021

 

Formula 1 Grand Prix De Monaco 2021

20 Mei 2021
11:30 - 12:30 Eerste vrije training
15:00 - 16:00 Tweede vrije training
22 Mei 2021
12:00 - 13:00 Derde vrije training
15:00 - 16:00 Kwalificatie
23 Mei 2021
15:00 Race

 

 

Race: Grand Prix van Monaco
Actieve jaren: 1955-2019, 2021
Aantal races: 67

Laatste 5 winnaars:
2019: L. Hamilton - Mercedes
2018: D. Ricciardo - Red Bull
2017: S. Vettel - Ferrari
2016: L. Hamilton - Mercedes
2015: N. Rosberg - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Monaco 2021

Race 5: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Monaco is een race uit de Formule 1-kalender. De race wordt verreden in de straten van Monaco, het Circuit de Monaco. De race behoort samen met de 24 uur van Le Mans en de Indianapolis 500 tot de bekendste races van de autosport ter wereld. Monaco is een van de Grands Prix die al sinds het ontstaan van het wereldkampioenschap Formule 1 op de kalender staat. Het is een klassieker die geldt als een van de populairste races om gereden te hebben, evenals andere legendarische circuits zoals Monza (Italië) en Spa-Francorchamps (België).

Race 5 wordt verreden op het stratencircuit van Monte Carlo. De Grand Prix in het vorstendom is een F1 race die al sinds 1950 op de kalender staat. Monaco is eigenlijk niet geschikt als Formule 1 circuit, want het voldoet onder andere niet aan de door FIA verplichte minimale raceafstand van 305 kilometer. Je kan er bijna niet inhalen en de races in Monte Carlo ogen vaak saai. Geen uitloopstroken, geen ruimte dus en hier geldt vaak, boem is ho. Maar deze Grand Prix is wel racen in zijn pure vorm. En wat te denken van het raceweekend. Op donderdag, zaterdag en zondag wordt er op het asfalt gereden door de F1, geen vrijdag dus! En precies deze verschillen ten opzichte van andere F1 circuits maakt de GP van Monaco zo uniek. Komend weekend gaan we verder met de strijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Hamilton liet in Spanje zien wel degelijk de snelheid te hebben. Mercedes wist mede door een goede bandenstrategie Hamilton te laten zegevieren en Verstappen ruimschoots te kloppen. In Monaco zal snelheid van veel minder belang zijn tijdens de race, maar de kwalificatie is vaak doorslaggevend voor de race-uitslag. Een Pole-positie op Monaco is belangrijk en daarmee maak je een goede kans op een zege in deze GP. Max Verstappen weet dus wat te doen, sneller zijn dan Hamilton en de rest tijdens de kwalificatie, en zo proberen als nummer 1 op de startrij te vertrekken. Op Zondag de bolide tussen de lijntjes en dus uit de vangrail houden en als eerste de finishlijn passeren. Oké, makkelijker gezegd dan gedaan. Maar het zou wel een welkom scenario zijn voor Red Bull en Verstappen om de spanning in het WK erin te houden.

 

2019

De race werd gewonnen door Lewis Hamilton, die zijn vierde zege van het seizoen behaalde. Max Verstappen eindigde de race als tweede, maar kreeg een straf van vijf seconden vanwege een botsing met Valtteri Bottas in de pitstraat. Hij viel hierdoor terug naar de vierde plaats, terwijl Sebastian Vettel en Bottas respectievelijk tweede en derde werden. Pierre Gasly finishte als vijfde, nadat hij kort voor het eind van de race een pitstop maakte om zo op nieuwere banden de snelste ronde te kunnen rijden. Carlos Sainz jr. eindigde als zesde, voor de Toro Rosso's van Daniil Kvjat en Alexander Albon. Haas-coureur Romain Grosjean eindigde de race als negende, maar hij kreeg een straf van vijf seconden omdat hij over de witte lijn reed toen hij de pitstraat uitreed en viel terug naar de tiende plaats achter Daniel Ricciardo.

 

De race

Voor de 68ste keer vind er een officiële Grand Prix plaats in Monaco. Ayrton Senna is met 6 zeges recordhouder. Max Verstappen heeft het ronde-record in handen. Zo maar een paar feitjes over deze historische race, het Web staat er vol mee wanneer je ‘GP van Monaco’ intikt. Aan deze hoeveelheid van informatie moet nog de aankomende race van 2021 worden toegevoegd. Deze komende race kan een mooi hoofdstuk worden in de geschiedenis van de GP van Monaco. Van de afgelopen 10 races op dit circuit won Mercedes er vijf, Red Bull kwam tot vier keer winst en Ferrari wist er eentje te winnen. Na Spanje, waarin Mercedes liet zien dat het met de snelheid wel goed zit, kan Verstappen zich in Monaco opnieuw meten met Hamilton. Laten we hopen dat alles meezit voor onze landgenoot. Zijn er dan geen andere kapers op de kust voor het podium,? Jazeker wel, meerdere zelfs. Naast Valtteri Bottas en Sergio Perez is het uitkijken voor Charles Leclerc. De Monegask zal erop gebrand zijn om in zijn thuisrace het podium te bemachtigen. Gezien zijn laatste races in de Ferrari nog niet eens een onmogelijke opgave. En er is een echte outsider onder de coureurs, namelijk Daniel Ricciardo. De Australiër voelt zich als een vis in het water in Monaco. In 2016 werd hij tweede na een desastreus verlopen pitstop terwijl hij aan de leiding lag, en in 2018 zegevierde hij op dit stratencircuit. Ricciardo, rijdend in de McLaren, is iemand om in de gaten te houden. Wie je ook in de gaten moet houden is Nikita Mazepin. De Rus zal echt niet gaan voor een top 10 klassering, maar hij kan wel eens het spreekwoordelijke ‘sta in de weg’ zijn voor de andere coureurs. Het is te hopen dat Mazepin meer in zijn spiegels kijkt dan dat hij in de voorgaande races heeft gedaan! En ik hou mijn hart vast voor de stuurmanskunsten van de Haas-coureur in de smalle straten van Monte Carlo. De start van de race a.s. zondag is om 15.00 uur, en kunnen we hopelijk gaan genieten van de vijfde aflevering Hamilton versus Verstappen. Hoe dan ook, ik wens jullie een mooie en vooral spannende GP van Monaco toe.

 

 
Perez VT1 Monaco

VT1

Sergio Perez heeft tijdens de eerste oefensessie voor de GP van Monaco de snelste tijd gereden. De Mexicaanse teamgenoot van Max Verstappen was een handvol duizendsten sneller dan Carlos Sainz in de Ferrari en Max Verstappen. Daarmee voert Red Bull meteen de druk op Mercedes op want Hamilton en Bottas moesten genoegen nemen met de vijfde en zesde tijd....lees verder

 
Leclerc VT2 Monaco

VT2

Ferrari heeft de vrijdag afgesloten als nummer 1 en 2, het is even geleden maar Charles Leclerc en Carlos Sainz leidden de dans vanmiddag op het stratencircuit van Monaco. Lewis Hamilton en Max Verstappen werden met miniem verschil van elkaar derde en vierde. Mick Schumacher veroorzaakte een code rood toen hij op weg naar casino de muur ingleed, hij probeerde nog met een lekke band de pits te bereiken maar zonder succes....lees verder

 
Verstappen VT3 Monaco

VT3

Max Verstappen heeft de snelste tijd gereden tijdens de derde en laatste vrije training voor de Grand Prix van Monaco. Ferrari Formule 1-coureurs Carlos Sainz en Charles Leclerc kwamen opnieuw sterk voor de dag met de tweede en derde tijd. Nicholas Latifi en Mick Schumacher eindigden in de vangrail. Valtteri Bottas, Sergio Perez en Lando Norris waren goed voor de vierde, vijfde en zesde tijd, terwijl Hamilton na het laatste oefenuur slechts zevende stond....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Monaco

Kwalificatie

Max Verstappen start zondag bij de Grand Prix van Monaco vanaf de tweede plaats. Ferrari-coureur Charles Leclerc legde beslag op poleposition, maar liep flink wat schade op aan zijn auto toen hij vlak voor het einde van de kwalificatie in de vangrail knalde. Valtteri Bottas eindigde als derde. Wereldkampioen Lewis Hamilton start als zevende....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Monaco

 

 
Verstappen winnaar GP van Monaco

Zege Verstappen en leider in WK

Max Verstappen heeft op redelijk eenvoudige wijze de GP van Monaco gewonnen. Door zijn overwinning grijpt de Nederlander ook de leiding in het kampioenschap. Carlos Sainz eindigde als tweede en Lando Norris als derde. Voor polesitter en thuisrijder Charles Leclerc draaide de racedag op een enorme ontgoocheling uit. De Monogask kon niet van start in zijn eigen Grand Prix.

Voor aanvang van de GP van Monaco kregen we immers dramatische beelden van bij Ferrari te zien. Op weg naar de startgrid kreeg Charles Leclerc immers af te rekenen met technische problemen. Ondanks verwoede pogingen van de mecaniciens moest er vastgesteld worden dat het probleem met de wagen niet op tijd hersteld kon worden. geen Leclerc dus op pole maar wel een lege plaats op P1 en zo kreeg Max Verstappen bijna een vrijgeleide voor de overwinning.

Max Verstappen kende een goede start, al kwam ook Valtteri Bottas goed weg. De Fin dreigde even bij Verstappen maar de Nederlander bleef aan de leiding in de race, voor Bottas en Carlos Sainz. Tijdens de beginfase van de race kregen we vervolgens bijzonder weinig spektakel te zien. Het weinige spektakel kwam vooral van rijders die iets te hevig over de kerbstones reden. 

Carlos Sainz verhoogde richting de pitstops geleidelijk aan het tempo en de druk op Valtteri Bottas in de Mercedes. Ondertussen reed Lewis Hamilton een redelijk anonieme race. De Brit was wel de eerste van de toppers die in de pits kwam voor een nieuwe setje harde banden. Voor de wk-leider zou het zijn situatie in de race echter niet verbeteren.

Hamilton zijn pitstop verliep echter een stuk beter dan een ronde later de pitstop van teamgenoot Valtteri Bottas. Bij Bottas zat het wiel rechts vooraan helemaal vast. De mecaniciens kregen de rechtervoorband niet los en zo moest Bottas van op de tweede plaats de race verlaten. Opnieuw pech dus voor de Fin die tot dusver bezig was aan een goede race.

Hamilton zette vervolgens zijn klaagzang verder. Nadat hij eerder al zijn beklag had gedaan over de boordradio volgde nu nog wat extra geklaag omdat hij door zijn pitstop twee posities was verloren.

In ronde 35 volgde dan de pitstop voor Max Verstappen. De pitcrew leverde geweldig werk want in amper twee seconden waren de vier banden bij Verstappen gewisseld en werd de raceleider opnieuw de baan op gestuurd. Een pijnlijk moment viel er dan weer te noteren bij McLaren. Daar moest Daniel Ricciardo immers aan de kant want hij werd door teamgenoot Lando Norris op een ronde gezet.

Pierre Gasly bleef ondertussen rondenlang probleemloos voor Lewis Hamilton. De Fransman kuste met zijn F1-bolide de vangrails maar zonder enige schade op te lopen, tot dusver inderdaad de snelste manier om een rondje in Monaco af te werken.

In ronde 68 kwam Lewis Hamilton een tweede keer binnen voor een setje zachte banden. Daarop wou de Brit voor de snelste ronde en het daarbij horende extra wk-punt gaan. Kort na de bandenwissel slaagde Hamilton inderdaad erin om de snelste ronde te rijden.

Max Verstappen reed echter probleemloos naar de overwinning en scoorde daarmee vijfentwintig erg belangrijke punten voor de titelstrijd. Door zijn overwinning en de teleurstellende zevende plaats voor Lewis Hamilton grijpt Verstappen ook de leiding in het kampioenschap. Carlos Sainz en Lando Norris vervolledigden het podium.

01 Max Verstappen Red Bull 78 laps – 1:38:56.820s
02 Carlos Sainz Ferrari + 8.968s
03 Lando Norris McLaren + 19.427s
04 Sergio Pérez Red Bull + 20.490s
05 Sebastian Vettel Aston Martin + 52.591s
06 Pierre Gasly AlphaTauri + 53.896s
07 Lewis Hamilton Mercedes + 68.231s
08 Lance Stroll Aston Martin + 1 lap
09 Esteban Ocon Alpine + 1 lap
10 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo + 1 lap
11 Kimi Räikkönen Alfa Romeo + 1 lap
12 Daniel Ricciardo McLaren + 1 lap
13 Fernando Alonso Alpine + 1 lap
14 George Russell Williams + 1 lap
15 Nicholas Latifi Williams + 1 lap
16 Yuki Tsunoda AlphaTauri + 1 lap
17 Nikita Mazepin Haas + 3 laps
18 Mick Schumacher Haas + 3 laps
19 Valtteri Bottas Mercedes DNF
20 Charles Leclerc Ferrari DNF

Met dank aan F1journaal.be