Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Japan

 
GP van Japan

2019 FORMULA 1 JAPANESE GRAND PRIX

11 okt 2019
03:00-04:30 Eerste vrije training
07:00-08:30 Tweede vrije training
12 okt 2019
05:00-06:00 Derde vrije training
08:00-09:00 Kwalificatie
13 okt 2019
07:10 Race

 

Race: Grand Prix van Japan
Actieve jaren: 1976-1977, 1987-2018
Aantal races: 35

Laatste 5 winnaars:

2018  L. Hamilton - Mercedes
2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: N. Rosberg - Mercedes
2015: L. Hamilton - Mercedes
2014: L. Hamilton - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Japan 2019

Race 17: Voorbeschouwing

De GP van Japan werd voor het eerst gereden in 1976 en 1977, op de Fuji Speedway waarna het weer van de kalender verdween. In 1987 werd er opnieuw een Japanse GP  gereden, deze keer op het circuit van Suzuka. Het circuit Suzuka is eigendom van Honda. De wedstrijd werd vanaf dat jaar zonder onderbreking gehouden tot 2006, waarna het circuit van Fuji het weer overnam in 2007. In 2009 werd door Toyota, de eigenaar van de Fuji Speedway, bekendgemaakt dat er vanaf 2010 geen race meer gehouden zal worden op de Fuji Speedway. De race wordt vanaf 2009 elk jaar op Suzuka verreden. Recordhouder is Schumacher met zes zeges.

 

 

2018: Zege Hamilton in Japan, Max derde

Lewis Hamilton heeft op Suzuka de Grand Prix van Japan gewonnen. De Brit boekte zijn negende zege van het seizoen voor Valtteri Bottas en Max Verstappen. Sebastian Vettel finishte als zesde en incasseerde een nieuwe mokerslag in de titelstrijd. Hamilton lijkt nu  echt wel op weg naar een vijfde wereldtitel.

Lewis Hamilton mocht van op de pole vertrekken en kende een goede start. De Brit bleef aan de leiding voor teamgenoot Bottas en Max Verstappen. Ook Sebastian Vettel startte goed en ging bij de start van de achtste naar de zesde plaats. Nog tijdens de eerste ronde ging hij ook Grosjean en Raikkonen voorbij waardoor Vettel na amper één ronde al vierde was. Een uitstekend begin van de race voor de Duitser.

Aan het einde van de eerste ronde verremde Verstappen zich. De Nederlander ging breed in de chicane en kwam gevaarlijk terug op de baan. Raikkonen werd naast de baan geduwd en Verstappen kreeg voor zijn gevaarlijke manoeuvre een tijdstraf van vijf seconden.

We kregen ook meteen een safety car doordat er na een aanrijding tussen Charles Leclerc en Kevin Magnussen heel wat brokstukken op de baan lagen. Bij de herstart na de safety car bleef Lewis Hamilton probleemloos aan de leiding. In die eerste ronde na de safety car zette Vettel Verstappen onder druk om vervolgens een aanval in te zetten langs de binnenkant van ‘Spoon-corner’. Verstappen deed plots de deur dicht en er was contact tussen Verstappen en Vettel. Vettel spinde en moest helemaal achteraan het rijdersveld aansluiten. Verstappen kon als derde zijn weg verder zetten.

Na het terugvallen zette Vettel een nieuwe inhaalrace in. De Duitser haalde heel wat wagens in en reed tegen ronde 23 opnieuw elfde, al moest Vettel uiteraard nog wel zijn pitstop afwerken. Verstappen was de eerste rijder van de toppers om binnen te komen. De Nederlander kwam als derde opnieuw op de baan. Bottas was dan weer de eerste van beide Mercedes-rijders om binnen te komen. Hamilton volgde een ronde later en kwam opnieuw als leider in de race op de baan met zo’n vier seconden voorsprong op Bottas. 

Bij het ingaan van ronde 28 kwam Vettel binnen voor zijn pitstop. De Duitser schakelde over naar de soft-band en viel terug naar de zestiende plaats. Ondertussen reden beide McLarens zieltogend helemaal achteraan. Halverwege de race zagen we heel wat gevechten en inhaalmanoeuvres te midden van het rijdersveld. Romain Grosjean kende dan weer een tricky momentje toen hij uit de pitlane kwam.

In ronde 35 ging Vettel voorbij Grosjean, waardoor de Duitser als zesde in de race kwam te liggen, weliswaar op ruim veertig seconden van teamgenoot Kimi Raikkonen die vijfde reed. Behoudens een eventuele safety car zat de inhaalrace er dus op voor Vettel. Ondertussen was er een speciaal moment voor Fernando Alonso. De Spanjaard reed zijn 16 632ste rondje in de F1, alleen Michael Schumacher reed ooit meer rondjes. Dat was meteen ook het enigste leuke moment voor Alonso want de Spanjaard reed als zestiende in de race.

In ronde 40 kregen we plots een virtuele safety car omdat Charles Leclerc naast de baan ging omdat er iets stuk ging op zijn wagen. De Monegask moest zijn wagen langs de kant zetten. Vooraan zagen we Hamilton probleemloos aan de leiding rijden maar daarachter kende teamgenoot Bottas heel wat meer problemen. De Fin reed op meer dan acht seconden van Hamilton en had Verstappen meteen achter hem.

Verstappen kwam even aansluiten tot op enkele tienden van een Bottas. Na het passeren van de gedubbelden versnelde Bottas opnieuw en bouwde hij opnieuw een kloofje uit tegenover Verstappen. Hamilton reed uiteindelijk probleemloos richting de overwinning, voor Bottas en Verstappen die het podium vervolledigden.

01. Lewis Hamilton Mercedes 1h28
02. Valtteri Bottas Mercedes + 12.919
03. Max Verstappen Red Bull Racing + 14.295
04. Daniel Ricciardo Red Bull Racing + 19.495
05. Kimi Räikkönen Ferrari + 50.998
06. Sebastian Vettel Ferrari + 69.873
07. Sergio Perez Racing Point Force India + 79.379
08. Romain Grosjean Haas F1 + 87.198
09. Esteban Ocon Racing Point Force India + 88.055
10. Carlos Sainz jr Renault 52
11. Pierre Gasly Toro Rosso 52
12. Marcus Ericsson Sauber 52
13. Brendon Hartley Toro Rosso 52
14. Fernando Alonso McLaren 52
15. Stoffel Vandoorne McLaren 52
16. Sergey Sirotkin Williams 52
17. Lance Stroll Williams 52
Opgaves:
18. Charles Leclerc Sauber 38
19. Nico Hülkenberg Renault 37
20. Kevin Magnussen Haas F1 8

Met dank aan F1journaal.be