Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Duitsland 2019

 

2019 FORMULA 1 GROSSER PREIS VON DEUTSCHLAND

26 jul 2019
11:00-12:30 Eerste vrije training
15:00-16:30 Tweede vrije training
27 jul 2019
12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie
28 jul 2019
15:10 Race

 

Race: Grand Prix van Duitsland
Actieve jaren: 1951-2016, 2018
Aantal races: 63

Laatste 5 winnaars:

2018: L. Hamilton - Mercedes
2016: L. Hamilton - Mercedes
2014: N. Rosberg - Mercedes
2013: S. Vettel - Red Bull Racing
2012: F. Alonso - Ferrari

 

 
Voorbeschouwing GP van Duitsland 2019

Race 11: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Duitsland is een race uit het Formule 1 kampioenschap, voor de eerste keer gehouden als onderdeel van het kampioenschap in 1951. Met uitzondering van 1959 toen de race gehouden werd op een circuit in Berlijn, werden de grands prix gereden op de Nürburgring en de Hockenheimring. Sommige jaren werden er twee grands prix gehouden in Duitsland. Twaalf keer werd er een grote prijs georganiseerd op de Nürburgring onder de naam Grand Prix van Europa en twee keer onder de naam Grand Prix van Luxemburg. Recordhouders zijn Michael Schumacher en Lewis Hamilton met 4 overwinningen.

De voorlaatste race voor de zomerstop vind plaats op de Hockenheimring. De GP van Duitsland is de 11de race van het Formule 1 seizoen 2019. Aangezien er nog geen nieuw contract is met Hockenheim, is de kans aanwezig dat de GP van Duitsland volgend jaar niet op de kalender staat. Als het aan marketing directeur Jorn Teske van de Hockenheimring ligt blijft de Duitse Grand Prix gewoon behouden. Waar de Duitse GP in ongewisse blijft, is het Duitse Mercedes F1 team hard op weg om voor de zesde keer op rij de constructeurstitel binnen te slepen. Het zevende één/tweetje in Engeland bracht Mercedes op 407 punten, en dat is na 10 races maar liefst 164 punten meer dan de op de tweede plaats staande Ferrari. Alleen Vettel (2x) en Verstappen (1x) wisten Mercedes van de maximale score af te houden. Lewis Hamilton won, na een waar spektakelstuk op Silverstone, zijn zevende race van het seizoen en is daarmee nog verder uitgelopen op zijn naaste concurrent en teamgenoot Valtteri Bottas. In Duitsland is Hamilton opnieuw de favoriet voor de zege. Toch lijkt de concurrentie iets dichterbij te komen. Natuurlijk Bottas, maar ook Leclerc en Verstappen zijn niet kansloos voor een zege of tenminste een podiumplek. Na zijn domme actie op Verstappen van Sebastian Vettel in de Engelse GP, is het voor de Duitser wonden likken en hopen dat zijn thuispubliek hem naar de overwinning kan juichen. De kans daarop is klein, maar een oud gezegde luid, je weet nooit hoe een koe een haas vangt.

 
Hamilton Duitsland 2018

Vorig jaar
De race van 2018 in Duitsland werd gewonnen door Lewis Hamilton, die profiteerde van een crash van Sebastian Vettel, die vanaf de leiding onder natte omstandigheden van de baan schoof, en de safetycar-fase die daarop volgde. Valtteri Bottas eindigde als tweede, terwijl Kimi Raikkonen het podium compleet maakte. Hij finishte met minder dan een seconde voorsprong op Max Verstappen. Nico Hulkenberg werd vijfde, voor Romain Grosjean. De Force India-coureurs Sergio Pérez en Esteban Ocon werden zevende en achtste. De top 10 werd afgesloten door Marcus Ericsson en Carlos Sainz, maar de laatste coureur kreeg een straf van 10 seconden omdat hij achter de safetycar Charles Leclerc inhaalde. Het laatste punt ging hierdoor naar Toro Rosso-rijder Brendon Hartley. 

 
Voorbeschouwing GP van Duitsland 2019

De race
Heeft geen racehart, is niet goed genoeg voor het team, niet mentaal sterk, zomaar een aantal omschrijvingen van Pierre Gasly, teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull. Hoe snel kan het tij keren in de Formule 1. Opeens was daar de wederopstanding van Gasly tijdens het GP weekend op Silverstone. Hoe en waardoor blijft even speculeren, maar Gasly legde het vuur aan de schenen bij Verstappen. Hij was even snel en soms sneller dan de Nederlander en kon het tempo van Mercedes en Ferrari aardig volgen, ook tijdens de race. Zal zijn progressie ook te zien zijn bij de GP van Duitsland? Net zoals Vettel rijd ook Nico Hulkenberg een thuis Grand Prix. De Renaultrijder zal er alles aan gelegen zijn om vooral in deze GP punten te scoren en het liefst als ‘the best off the rest’. Zes keer geen puntenfinish en als hoogste een zevende positie in een uitslag dit seizoen. De sympathieke Duitser wordt een goed resultaat door vele fans gegund in eigen land. Verder letten we ook op McLaren dat met Sainz en Norris bezig is aan een goed seizoen tot dusver. Leuk dat het team de weg omhoog weer gevonden heeft. Boven Haas hangen er donkere wolken, mede door sponsorperikelen en twee coureurs die elkaar geen meter gunnen op de baan. Teambaas Guenther Steiner is zachtjes gezegd niet blij met de situatie bij Haas, en eist discipline van zijn coureurs en resultaten. Haas beleeft dit seizoen een belabberde start in haar nog korte F1 geschiedenis. Het team heeft nog maar zestien punten gehaald in de eerste tien races. Al met al genoeg ingrediënten voor hopelijk opnieuw een spectaculaire race in de Formule 1. De Grand Prix bij onze oosterburen start komende zondag om 15.10 uur Nederlandse tijd. Dus: waar je ook bent of kijkt, ik wens jullie een mooie GP van Duitsland toe.

 

 
Vettel VT1 Duitsland

VT1

Sebastian Vettel is uitstekend begonnen aan zijn thuisweekend op de Hockenheimring. De Ferrari-coureur klokte in de eerste training voor de Duitse Grand Prix een 1.14.013, waarmee hij twee tienden sneller was dan teamgenoot Charles Leclerc, die de tweede tijd noteerde. Lewis Hamilton zette de derde tijd op de klokken. Max Verstappen trapte af met de vierde tijd. De training eindigde met een grindbakmoment voor Valtteri Bottas, die zijn wielen blokkeerde bij het ingaan van de Sachs Kurve en rechtdoor de kiezels in ging,...lees verder

 
Leclerc VT2 Duitsland

VT2

Ook in de tweede vrije training voor de Duitse Grand Prix heeft Ferrari een een-tweetje behaald. Deze keer was Charles Leclerc de betere van Sebastian Vettel. Lewis Hamilton reed de derde tijd, terwijl Max Verstappen naar de vijfde positie ging. Pierre Gasly zorgde in de slotfase van de sessie voor een code rood door te crashen, wat hem behoorlijk veel schade opleverde aan zijn RB15.....lees verder

 
Leclerc VT3 Duitsland

VT3

De Ferrari-nieuwkomer Charles Leclerc liet de klokken op de Hockenheimring stoppen op 1.12,380. Het bleek genoeg voor P1 in het eindverdict, al kwam Red Bull in de vorm van Verstappen nog verrassend dichtbij. De Nederlander kreeg voor de slotfase ook rode banden gemonteerd op zijn RB15 en greep daarmee de tweede stek, op ruim anderhalve tiende van Leclerc. Vettel completeerde de top-drie, nog voor de Mercedes-mannen....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Duitsland

Kwalificatie

Lewis Hamilton mag de Grand Prix van Duitsland zondag van pole-position aanvangen. De Brit scoorde op de Hockenheimring zijn 87e pole in de Formule 1. Max Verstappen reed naar de tweede plaats met achter hem Valtteri Bottas. Het team van Ferrari zag beide auto’s vroegtijdig opgeven met technische problemen....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Duitsland

 

 
Max Verstappen winnaar GP van Duitsland

Verstappen wint knotsgekke race

Max Verstappen heeft de GP van Duitsland gewonnen, een onvergetelijke race. Op een moment dat de baan wat opdroogde gebeurde er heel wat: Leclerc spinde en moest opgeven, Hamilton deed hetzelfde maar kon wel verder, ook al verloor hij de leiding van de race. Er volgden nog heel wat incidenten, zoals een crash voor Bottas en nog een spin voor Hamilton. Uiteindelijk leek de Nederlander, die zelf ook spinde, het best om te gaan met de wisselende omstandigheden. Sebastian Vettel en Daniil Kvyat mochten mee op het podium.

Bij de start van de F1-uitzending werd het al meteen duidelijk: de GP van Duitsland werd ineens een heel stuk spannender door de voorspelde regen. De regenkledij en paraplu’s werden bovengehaald en het publiek zette zich schrap voor een namiddagje F1 met rijders die het beste uit zich zelf moesten halen om hun paardenkrachten onder controle te houden. Met Max Verstappen - één van de weinige rijders die blij zal zijn met de regen - naast polesitter Lewis Hamilton ging de GP van Duitsland van start achter de safety car.

Na drie ronden achter de safety car en duidelijke berichten van de rijders dat ze klaar waren om te racen, ging de GP van Duitsland - dat ingekort werd naar 64 ronden - uiteindelijk van start vanop de grid, wat in het verleden een rollende start zou geweest zijn. De openingsronde was een waar avontuur nadat beide Red Bulls niet goed wegkwamen, waardoor Bottas en Räikkönen plaatsen goed maakten naar positie twee en drie, respectievelijk. Beide Ferrari’s, die als tiende en laatste startten, konden ook meteen plaatsen goedmaken.

Max Verstappen kon na de openingsronde de Alfa Romeo van Kimi Räikkönen opnieuw voorbij voordat Sergio Pérez spinde, waardoor de safety car terug de baan op kwam. Een safety car op de baan betekent pitstops en heel wat rijders zochten de pits op voor intermediates. De rijders die kozen om niet te pitten en op de full wets te blijven - zoals Magnussen en Stroll - maakten de verkeerde keuze en vielen snel terug.

De rijders die het meeste voordeel haalden uit de safety car waren beide Ferrari-rijders. Leclerc - die onderzocht werd voor het onveilig verlaten van z’n pitbox en Ferrari uiteindelijk een geldboete kreeg - ging naar plaats vier, terwijl Vettel naar plaats zeven ging. Ook de andere thuisrijder, Nico Hülkenberg, maakte heel wat plaatsen goed en reed als vijfde. Vooraan bleef Lewis Hamilton aan de leiding, gevolgd door teamgenoot Bottas en Verstappen.

Een tweede opgave was een feit op een moment dat het circuit begon op te drogen. Daniel Ricciardo moest zijn wagen aan de kant zetten nadat er rook uitkwam. Hij reed rond met z’n oudste krachtbron, wat uiteindelijk niet de juiste keuze bleek. Voor even was er een virtuele safety car, waardoor Charles Leclerc en Nico Hülkenberg een gratis pitstop konden afwerken. De Monegask was meteen drie seconden sneller dan leider Lewis Hamilton. Ook al werd het steeds droger, bleef het opletten geblazen en dat bleek toen Sainz even van de baan ging en spinde op een strook van het circuit dat gebruikt wordt voor drag-races.

Er waren dus voldoende voorbeelden om te besluiten dat regenbanden de juiste keuze was, maar toch maakte Haas en Kevin Magnussen de gok om over te schakelen naar zachte droogweerbanden. Een ronde later deden Ferrari en Vettel hetzelfde. Die twee voorbeelden zorgden voor een kettingreactie, met het halve veld dat naar de droogweerbanden ging. Maar de baan bleek er nog niet klaar voor met heel wat spins. Na een spin voor Stroll deed Verstappen ook hetzelfde en dat was nog maar het begin voor heel wat chaos. 

Lando Norris moest opgeven met een technisch probleem, nadat ook Charles Leclerc moest opgeven. Op de zachte banden had hij geen controle over zijn wagen en ging over dezelfde drag-race-strook zoals Sainz. Maar jammer genoeg kon de Monegask zijn wagen niet uit de muur houden. Een ronde later kende leider Lewis Hamilton hetzelfde probleem als Leclerc. De Brit raakte de muur, maar kon wel nog verder en ging meteen de pits in, ook al deed hij dat niet volgens de regels. Hij ging langs de verkeerde kant van het paaltje bij het ingaan van de pitstraat. Het incident werd dan ook onderzocht, wat resulteerde in een tijdsstraf van vijf seconden voor de wereldkampioen.

Ondertussen was de safety car terug de baan op, waardoor iedereen de tijd kreeg om even op adem te komen en terug het overzicht over de race te krijgen. Max Verstappen, die nog spinde voor de incidenten van Leclerc en Hamilton, reed aan de leiding van de race, gevolgd door Hülkenberg, Bottas, Albon en Hamilton. Na de herstart wist Verstappen meteen een gat te slaan met de Duitser in zijn Renault. Hülkenberg verloor zijn tweede plaats al snel aan Valtteri Bottas en Lewis Hamilton, die eerder al voorbij Albon ging. Zo werd Max Verstappen, met een voorsprong van acht seconden, onder druk gezet door beide Mercedessen.

Nico Hülkenberg bleef in beeld, maar nu met een opgave, opnieuw op het drag-race stukje. Het is er zo vettig dat remmen problematisch is en de muur onoverkomelijk is. Alleen Kimi Räikkönen leek wel breed te kunnen gaan op dat stuk en toch zijn bolide onder controle te houden. Zo kwam de safety car opnieuw de baan op. Verstappen en Red Bull maakten de juiste keuze. De Nederlander ging voor een vierde keer de pits in voor nieuwe intermediates, terwijl zijn concurrenten dat niet deden.

Met nog twintig ronden te gaan ging de safety car opnieuw de pits in. Met nieuwe intermediates wist Verstappen meteen een gat te slaan naar Bottas en Hamilton. Die laatste werd onder druk gezet door Alex Albon, waar Sainz van kon profiteren en naar plaats vier ging. Albon verloor heel wat plaatsen door zijn manoeuvre en viel terug naar plaats acht, na Sebastian Vettel. Eén ronde na de safety car-periode gingen heel wat rijders opnieuw de pits in voor droogweerbanden. Voor even reed Stroll, die eerder al de gok maakte voor droogweerbanden, aan de leiding van de race, maar Verstappen kon al snel de leiding weer overnemen. Met nog vijftien ronden te gaan was het Verstappen op kop gevolgd door Stroll, Kvyat, Bottas, Sainz, Albon, Magnussen, Gasly, Vettel en Grosjean in de top tien.

Hamilton, die zijn vijf-seconden tijdsstraf uitvoerde, viel terug naar plaats twaalf en maakte een tweede uitzonderlijke fout. Hij spinde in de eerste bocht en moest opnieuw naar de pits na een licht contact met de bandenmuur. De Brit viel dan ook terug naar de laatste plaats. Tot overmaat van ramp ging Valtteri Bottas ook van de baan, op exact dezelfde plaats als zijn teamgenoot, maar jammer genoeg voor de Fin was zijn race ten einde. De safety car kwam dan ook nog maar eens op de baan. 

Wanneer de topteams fouten maken, dan liggen er veel punten op tafel voor de kleinere teams. Na raceleider Verstappen volgden Kvyat, Stroll en Sainz die met Sebastian Vettel gingen strijden om het podium. De spanning was te snijden. Met nog vijf ronden te gaan ging de safety car terug naar de pits. Verstappen bleef aan de leiding, terwijl Vettel een mooi manoeuvre maakte en Sainz inhaalde. De Duitser ging ook voorbij Lance Stroll en stond zo op het podium. Een ronde later was Daniil Kvyat ook eraan voor de moeite. Vettel ging van plaats vijf naar twee, nadat hij helemaal achteraan op de grid startte. Zo won Max Verstappen een fantastische race, met Vettel en Kvyat op het podium. Een geweldige race met heel wat incidenten!

Uitslag GP van Duitsland:
01 Max VERSTAPPEN Red Bull Racing LEADER
02 Sebastian VETTEL Ferrari +7.333
03 Daniil KVYAT Toro Rosso +8.305
04 Lance STROLL Racing Point +8.966
05 Carlos SAINZ McLaren +9.583
06 Alexander ALBON Toro Rosso +10.052
07 Kimi RÄIKKÖNEN Alfa Romeo Racing +12.214
08 Antonio GIOVINAZZI Alfa Romeo Racing +13.849
09 Romain GROSJEAN Haas F1 Team +16.838
10 Kevin MAGNUSSEN Haas F1 Team +18.765
11 Lewis HAMILTON Mercedes +19.667
12 Robert KUBICA Williams +24.987
13 George RUSSELL Williams +26.404
Opgaves:
14 Pierre GASLY Red Bull Racing—
15 Valtteri BOTTAS Mercedes—
16 Nico HULKENBERG Renault—
17 Charles LECLERC Ferrari—
18 Lando NORRIS McLaren—
19 Daniel RICCIARDO Renault—
20 Sergio PEREZ Racing Point—

Met dank aan F1journaal.be