Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

GP van Duitsland 2019

 

2019 FORMULA 1 GROSSER PREIS VON DEUTSCHLAND

26 jul 2019
11:00-12:30 Eerste vrije training
15:00-16:30 Tweede vrije training
27 jul 2019
12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie
28 jul 2019
15:10 Race

 

Race: Grand Prix van Duitsland
Actieve jaren: 1951-2016, 2018
Aantal races: 63

Laatste 5 winnaars:

2018: L. Hamilton - Mercedes
2016: L. Hamilton - Mercedes
2014: N. Rosberg - Mercedes
2013: S. Vettel - Red Bull Racing
2012: F. Alonso - Ferrari

 

 
Voorbeschouwing GP van Duitsland 2019

Race 11: Voorbeschouwing

De Grand Prix van Duitsland is een race uit het Formule 1 kampioenschap, voor de eerste keer gehouden als onderdeel van het kampioenschap in 1951. Met uitzondering van 1959 toen de race gehouden werd op een circuit in Berlijn, werden de grands prix gereden op de Nürburgring en de Hockenheimring. Sommige jaren werden er twee grands prix gehouden in Duitsland. Twaalf keer werd er een grote prijs georganiseerd op de Nürburgring onder de naam Grand Prix van Europa en twee keer onder de naam Grand Prix van Luxemburg. Recordhouders zijn Michael Schumacher en Lewis Hamilton met 4 overwinningen.

 

 
Hamilton GP van Duitsland

2018: Hamilton wint na chaotische race

Lewis Hamilton heeft op de Hockenheimring een spectaculaire GP van Duitsland gewonnen. WK-rivaal Sebastian Vettel mocht van op de pole vertrekken maar gleed tijdens een regenbui in de grindbak en moest opgeven. Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen vervolledigde het podium. Max Verstappen finishte net naast het podium als vierde. 

Sebastian Vettel startte de race goed van op de polepositie en wist zijn leidersplaats te behouden, voor Bottas en Raikkonen. Ook verderop waren er geen incidenten en ook Lewis Hamilton bleef uit de problemen en de Brit kon van op de veertiende plaats aan zijn inhaalrace beginnen.Amper vier ronden ver in de race was Hamilton al opgeschoven naar de tiende plaats en bevond de Brit zich dus al in de punten. Vooraan had Vettel ondertussen een kloofje uitgebouwd van iets meer dan twee seconden.

In ronde 15 kwam Kimi Raikkonen als eerste van de toppers binnen voor zijn pitstop. De Fin kwam in zijn Ferrari als vierde terug op de baan, vlak voor Lewis Hamilton. Duidelijk een tactische pitstop aangezien Hamilton daardoor niet langer vrije baan had om de kloof met Max Verstappen te dichten.Ondertussen was het beste eraf bij de ultrasofts van Sebastian Vettel, al was hij nog wel steeds sneller dan Bottas die in de Mercedes achter hem reed. 

Daniel Ricciardo was ondertussen nog steeds bezig aan zijn sterke inhaalrace, de Australiër haalde met een mooi inhaalmanoeuvre in de hairpin Fernando Alonso in. In ronde 26 kwam Sebastian Vettel binnen voor zijn pitstop. De Duitser schakelde over op de soft-band en kwam mooi tussen Kimi Raikkonen en Lewis Hamilton opnieuw op de baan. Valtteri Bottas kwam daardoor zo aan de leiding van de race, voor Verstappen, Raikkonen, Vettel en Hamilton.

Ook Bottas kwam even later binnen voor zijn pitstop, waardoor Verstappen aan de leiding kwam van de race. Terwijl de Nederlander aan de leiding reed moest zijn teamgenoot Daniel Ricciardo echter opgeven door een motorprobleem. Opmerkelijk want de Australiër had aan het begin van het raceweekend een compleet nieuwe motor gekregen. Verstappen werkte vervolgens bij het begin van ronde 30 zijn pitstop af, waardoor Raikkonen aan de leiding kwam, voor teamgenoot Sebastian Vettel en Lewis Hamilton, die nog steeds zijn pitstop moest afwerken. De Brit probeerde ongetwijfeld om zijn eerste stint zo lang mogelijk uit te stellen aangezien de rijders halverwege de race te horen kregen dat er kans was op regen. Ondertussen zagen we Stoffel Vandoorne traag over de Hockenheimring rijden. Even later kon Vandoorne toch terug iets meer tempo maken.

Sebastian Vettel deed dan weer zijn beklag dat Kimi Raikkonen hem aan het ophouden was. De voorbode van teamorders?In ronde 39 was het dan eindelijk zover. Kimi Raikkonen kreeg te horen dat hij Vettel moest laten passeren omdat ze op een verschillende strategie stonden. De Fin gehoorzaamde en liet Vettel in de hairpin voorbij.

De rijders werden even later steeds meer gewaarschuwd dat er regen op komst was naar het circuit. Grote vraag was uiteraard wanneer deze het circuit exact zou bereiken. Hamilton moest in ronde 43 echter toch zijn bandenwissel uitvoeren en kwam op de ultrasoft-band als vijfde terug op de baan.

Plots begon het in ronde 44 te regenen ter hoogte van de hairpin, geen beetje regen maar redelijk intens. Enkel ter hoogte van die specifieke bocht was het aan het regenen, op de rest van het circuit bleef het droog. Verschillende rijders, waaronder Max Verstappen schakelden over op intermediates of zware regenbanden. Even later kwam de Nederlander echter opnieuw voor droogweerbanden. Opmerkelijk wat ondertussen regende het ook lichtjes op enkele andere delen van het circuit. 

De F1 coureurs reden op eieren want het was spekglad op de Hockenheimring. En dat het spekglad werd mocht raceleider Sebastian Vettel ervaren. Ondanks dat hij traag reed schoof Vettel met zijn Ferrari in de grindbak. Een pijnlijke en kostbare fout in de strijd om de wereldtitel.De safety car kwam op de baan en Mercedes verprutste letterlijk de pitstop van Bottas omdat zijn banden niet klaar lagen. Daardoor kwam Lewis Hamilton als eerste in de race te liggen, voor Bottas en Raikkonen. Hamilton leek aanvankelijk in de pits te gaan rijden maar de Brit reed plots terug de baan op.

Met nog tien ronden te gaan ging de safety car van de baan. Hamilton leidde de herstart, voor Bottas, Kimi Raikkonen en Max Verstappen. Bottas was duidelijk sneller dan Hamilton maar slaagde er in de hairpin niet in om Hamilton te passeren. Het was echter meteen ook het einde van de strijd tussen Hamilton en Bottas, de Fin kreeg van het team immers te horen dat hij achter Hamilton moest blijven rijden.

Hamilton reed in de slotronden van de race probleemloos richting de finish, voor teamgenoot Valtteri Bottas en Kimi Raikkonen die het podium vervolledigde. Max Verstappen finishte net naast het podium als vierde.Door zijn overwinning en de opgave van Vettel komt Lewis Hamilton aan de leiding van het kampioenschap met een voorsprong van 17 punten op Sebastian Vettel.

01. Lewis Hamilton Mercedes 1h32:29.845
02. Valtteri Bottas Mercedes + 4.535
03. Kimi Räikkönen Ferrari + 6.732
04. Max Verstappen Red Bull Racing + 7.654
05. Nico Hülkenberg Renault + 26.609
06. Romain Grosjean Haas F1 + 28.871
07. Sergio Perez Force India + 30.556
08. Esteban Ocon Force India + 31.750
09. Marcus Ericsson Sauber + 32.362
10. Brendon Hartley Toro Rosso + 34.197
11. Kevin Magnussen Haas F1 + 34.919
12. Carlos Sainz jr Renault + 43.069
13. Stoffel Vandoorne McLaren + 46.617
14. Pierre Gasly Toro Rosso
15. Charles Leclerc Sauber
Opgaves:
16. Fernando Alonso McLaren 65
17. Lance Stroll Williams 53
18. Sebastian Vettel Ferrari 51
19. Sergey Sirotkin Williams 51
20. Daniel Ricciardo Red Bull Racing 27

Met dank aan F1journaal.be