Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

Te koop?

Te koop?

Ik ben verkoper. Ik verkoop aan klanten het artikel waar ze om vragen en vertel ze daarbij exact wat dit artikel wel of niet kan. Eerlijk en open en voor de juiste prijs, en zal ze nooit iets verkopen wat anders is dan wat de klant wil, alleen omdat er voor mij meer winst op zit. Door goed te luisteren naar de klant en ze goed te behandelen kweek ik vertrouwen waardoor de klant terug komt. Door de jaren heen heb ik een ruime klantenkring opgebouwd en zal ik nooit afwijken van mijn verkoop strategie.

Hoe anders is dat in met Formule 1. Wij, de F1 fans, zijn vergelijkbaar met mijn klanten. De F1 is een product wat ons aangeboden wordt en wij zijn de consumenten. Ik wil waar voor mijn geld en vooral duidelijkheid over het product wat ik afneem. De F1 verkoopt echter een product aan mij waarvan ik, na jaren van gebruik, nog steeds niet weet hoe het exact in elkaar steekt. Er is veel onduidelijkheid en het werkt vaak niet op een manier die ik wil. Met mij zijn er nog een ‘x’ aantal afnemers die er net zo over denken. De formule 1 luistert niet naar wat de klant wil, maar is uit op eigen gewin.

De verkoper van de Formule 1 luistert dus slecht naar zijn klanten, dat blijkt wel uit de toenemende ontevredenheid van de klanten en de steeds mindere klandizie. Het constant veranderen van het aangeboden product en de antisympathie van de afnemers en eigen ‘personeel’ laat de verkoper koud. Er wordt ons dus wat opgedrongen wat de meesten van ons niet willen. Men verkoopt wat ze zelf willen verkopen en verliezen daarmee het vertrouwen van de klant. Het resultaat is dat er steeds minder mensen komen in de winkel die Formule 1 heet.

Het is dus aan de F1 om hun product te verbeteren zodat de klant wel krijgt waar het voor betaald. Komend jaar zal dit echter niet gebeuren. Een motor minder en dus meer gridstraffen zullen in 2018 volgen, of de coureurs moeten minder van hun motor vergen en zo nu en dan het gas wat minder hard intrappen. Een extra band erbij, de haaivin verdwijnt maar daarvoor in de plaats krijgen we de cockpit beschermer, de Halo, voor terug. Een microfoon bij de uitlaat, zodat het televisie kijkende publiek meer lawaai krijgt te horen. De fans rondom het circuit zullen er, vooral met dat laatste, erg blij mee zijn. En dan die ontelbare regels die tijdens en na de race onder de loep worden genomen door de stewards, en die dan beslissen of de coureur zich wel of niet daar aan gehouden heeft. Regels waar wij klanten absoluut niets van begrijpen, en zeker niet hoe ze geïnterpreteerd worden.

Ik kan nog wel even doorgaan met deze klaagzang, maar dan volgen er nog vele A-viertjes. Ik weet dat het negatief overkomt, maar de schuld komt uit de hoek van de verkoper. Deze verkooptechniek kan op den duur wel eens fataal worden voor de winkel die de Formule 1 heet. Elk jaar kijk ik weer uit naar een nieuw seizoen in deze mooie sport. En aan elk eind van een seizoen denk ik dan, waarom doe ik dit nog. Gewoon omdat ik de racesport mooi vind en ga ik toch weer naar die winkel om een F1 pakket te kopen, en laat die verkoper gewoon maar kletsen. Niet alle vaste klanten doen dit, want het is een feit dat het aantal F1 afnemers hard terugloopt. De Formule 1 moet zich toch echt wel eens achter de oren krabben of zij wel de goede verkoop strategie toepassen. Wanneer zij echter denken dat zij juist bezig zijn, ben ik bang dat en na een aantal jaren wel een eens bordje op de deur van de winkel hangt met gesloten/te koop.