Formule1 - Formule1start
 
DRS

DRS

Geen kunst aan

Het Drag Reduction System werd in 2011 geïntroduceerd in de Formule 1. Door het openen van de achtervleugel vermindert de neerwaartse kracht die de achtervleugel creëert, dit resulteert in een hogere topsnelheid van de bolide. Deze hogere topsnelheid bevordert het inhalen in de Formule 1. Veel F1 volgers vinden dat dit systeem absoluut geen toevoeging is in de racerij. Een belangrijk argument dat door de tegenstanders wordt aangedragen tegen het gebruik van DRS, is het feit dat de verdedigende rijder een ongelijke strijd levert, omdat die rijder de DRS niet in mag zetten om te verdedigen.

Onder andere oud F1 coureur Alain Prost vind dat de DRS moet worden afgeschaft: “Dit soort kunstmatige oplossingen hoort niet thuis in de racerij. Ik heb totaal niets met DRS. Het publiek ook niet, zij weten dat een inhaalactie nu niets bijzonders meer is.” Prost krijgt bijval van onder andere Ross Brawn en Helmut Marco. Ross Brawn, de nieuwe sportdirecteur van de Formule 1, wil ook een einde maken aan het DRS systeem. Brawn gaat dan ook graag op zoek naar alternatieven. Red Bull Racing adviseur Helmut Marko sluit zich bij Brawn aan. ‘’Dankzij DRS is degene die vooraan rijdt altijd de sigaar. Je kan gewoon niets doen, het is niet echt inhalen’’. Toch moet gezegd worden dat na de invoering van dit systeem in 2011, het vaak aardige kat-en-muis-spelletjes opleverden, en het zorgde direct voor een ruime verdubbeling van het aantal inhaalmanoeuvres per race in datzelfde jaar.

Mijn mening staat gelijk aan die van voorgenoemde heren. Het systeem mag dan wel meer inhaal acties laten zien, maar alleen op de rechte stukken, waar men dit systeem mag gebruiken. Om op die stukken in te kunnen halen, maakt van de coureur die de kans krijgt om de DRS te gebruiken, niet echt een meer bekwame rijder. De kunst van het inhalen is de juiste lijn kiezen in de bochten, waar rem je en waar gaat het gas er weer op, het juiste moment kiezen voor de inhaalmanoeuvre, dat is de kunst van het racen en maakt de onderscheid tussen de goede en hele goede racers. Verdedigen van je positie hoort daar ook bij, maar met iemand achter je die de DRS open zet en daardoor meer PK’s kan creëren, dan kan je zelfs als top coureur meestal wel fluiten naar je positie die je even daarvoor hebt gewonnen door waar stuurmanskunst. Het pure racen, en dan vooral inhalen, is naar mijn idee met de komst van de DRS wel wat minder geworden.

In 2017 is, door diverse nieuwe aanpassingen aan de bolides, de DRS wat minder van invloed op het racen. Volgend jaar verdwijnt alweer de T-wing en de haaienvin, twee onderdelen aan de auto die dit jaar zijn geïntroduceerd. Lopende dit seizoen zullen er waarschijnlijk wel nieuwe reglementen worden veranderd of worden toegevoegd voor het seizoen 2018. De auto-industrie die de auto produceert voor de gewone man, zoals jij en ik, profiteren van de technologie die de F1 ontwikkeld. Nieuwe snufjes aan chassis en motor kan uiteindelijk ten goede komen aan de weggebruiker in zijn personen auto. Hoewel de F1 een racesport is, waarbij snelheid en inhalen een belangrijk aspect is binnen de sport, hebben wij in de toekomst niets aan de DRS. En geloof me, een DRS op je personenauto zal de veiligheid in het dagelijkse verkeer niet ten goede komen. Wat mij betreft afschaffen dus die kunstmatige snelheidstechniek, en laat de coureurs het werk doen. Laten we gaan kijken naar een ware “niet kunstmatige” racesport. Een racesport waarbij de coureur op gevoel en instinct zijn races rijdt.

 Terug
Geplaatst: 27-04-2017 15:52:13

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst

Reactieformulier

  Stand per 21-04
 
  01. Verstappen  110 pnt
  02. Perez    85 pnt
  03. Leclerc    76 pnt
  04. Sainz    69 pnt
  05. Norris    58 pnt
  Stand per 21-04
 
  01. Red Bull  195 pnt
  02. Ferrari  151 pnt
  03. McLaren    96 pnt

          Volledige stand 2024

Laatste wijziging: 25-04-2024