Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

Race 21: GP van Abu Dhabi 2018

 
GP van Abu Dhabi

2018 FORMULA 1 ETIHAD AIRWAYS ABU DHABI GRAND PRIX

23 nov 2018
10:00-11:30 Eerste vrije training
14:00-15:30 Tweede vrije training
24 nov 2018
11:00-12:00 Derde vrije training
14:00-15:00 Kwalificatie
25 nov 2018
14:10 Race

 

Race: Grand Prix van Abu Dhabi
Actieve jaren: 2009-2017
Aantal races: 9

Laatste 5 winnaars:

2017: V. Bottas - Mercedes
2016: L. Hamilton - Mercedes
2015: N. Rosberg - Mercedes
2014: L. Hamilton - Mercedes
2013: S. Vettel - Bull Racing

 

 
Voorbeschouwing GP van Abu Dhabi 2018

Race 21

De Grand Prix van Abu Dhabi werd voor de eerste keer gereden op 1 november 2009 op het Yas Marina Circuit in het emiraat Abu Dhabi, onderdeel van de Verenigde Arabische Emiraten. De race werd de eerste "dag-naar-nacht-race" in de Formule 1 en begint om 17 uur plaatselijke tijd en vind dus plaats tijdens de zonsondergang, die zich voltrekt ongeveer drie kwartier na de start van de race. Het circuit heeft 20 bochten, en wordt al het Arabische Monaco genoemd. Het Yas Marina circuit heeft ongeveer 1 miljard dollar gekost. Bij deze kosten zijn ook de aanleg van het kunstmatige eiland waarop het circuit ligt, het hagelnieuwe hotel en de verlichting meegerekend. Vettel en Hamilton wonnen elk drie keer in Abu Dhabi.

 

 
Bottas GP van Abu Dhabi

2017: Bottas wint slotrace 2017

Valtteri Bottas heeft de GP van Abu Dhabi gewonnen. Het was helaas geen spectaculaire slotrace van het seizoen. In de slotfase van de race kwam Lewis Hamilton nog wel eens kijken bij Valtteri Bottas, maar de Brit wist zijn teamgenoot niet meer te bedreigen voor de overwinning. Het is de derde overwinning van het seizoen voor Valtteri Bottas. Sebastian Vettel mocht samen met beide Mercedes-rijders op het podium. Hoewel Max Verstappen nog dichtbij de Ferrari van Räikkönen kwam, moest hij tevreden zijn met de vijfde plaats, achter Räikkönen.

 

De GP van Abu Dhabi ging om 17 uur plaatselijke tijd van start, waardoor het steeds donkerder werd naarmate de race vorderde. De teams moesten dus rekening houden met de daling van de temperatuur op het circuit. Valtteri Bottas begon aan de race vanop de eerste startplaats, met zijn teamgenoot Lewis Hamilton vlak naast hem. De druk bij Bottas was groot, aangezien hij tijdens de laatste race in Brazilië ook vanop pole startte, maar toen ingehaald werd door Sebastian Vettel voor het ingaan van de eerste bocht, waardoor zo Mercedes de race verloor aan Ferrari.

Door de korte strook naar de eerste bocht, is het moeilijk om plaatsen goed te maken bij de start. Er gebeurde dan ook niet veel bij de start. Kevin Magnussen ging wel van de baan na de derde bocht. Stoffel Vandoorne verloor ook twee plaatsen en maakte licht contact met Romain Grosjean in de chicane tussen de twee rechte stukken. De Belg liet over de radio verstaan weinig grip te hebben op de achterkant van zijn McLaren.

Na de openingsronden bleef de top zes ongewijzigd, met Bottas op kop, gevolgd door Hamilton en Vettel. Räikkönen reed tussen beide Red Bulls. Opmerkelijk was dat de top twaalf op dezelfde plaats bleef zoals op de startgrid. Omdat er vooraan niet veel gebeurde, was het uitkijken naar een gevecht tussen Lance Stroll en Romain Grosjean, die elkaar het leven hard maakten op de lange rechte stukken van het Yas Marina circuit. In ronde twaalf leek Grosjean definitief voorbij Lance Stroll te zijn, waardoor de Canadees besloot om de pits op te zoeken.

In ronde 21 raakte Daniel Ricciardo licht de muur in de bocht net na het hotel, maar de tik tegen de muur leek voldoende om te moeten opgeven. Een hydraulisch probleem was de oorzaak voor de opgave van de Australiër. Nadat de leiders hun pitstops hebben afgewerkt, waren er geen wijzigingen. Bottas reed nog steeds voor zijn teamgenoot Hamilton op zo’n twee seconden, ook al kwam die laatste dichterbij. Vettel volgde al op tien seconden, met zijn teamgenoot bij Ferrari op dezelfde achterstand achter hem. Max Verstappen vervolledigde de top vijf, net buiten de DRS-seconde van Räikkönen. 

In ronde 33 moest Carlos Sainz ook opgeven, omdat de linker voorband niet goed werd gemonteerd tijdens de pitstop. We zagen nog een opmerkelijk beeld bij Max Verstappen, toen hij Kevin Magnussen voorbij wilde. De Deen kreeg een blauwe vlag om de Red Bull voorbij te laten, maar dat duurde langer dan gehoopt voor Verstappen. De Nederlander besloot dan maar te ‘weaven’ op het stuk langs start en finish, om toch maar eens duidelijk te maken dat Magnussen hem voorbij moest laten.

Bottas won uiteindelijk toch wel resoluut de race voor Hamilton en Vettel. Raikkonen wist Verstappen voor te blijven. Door de zesde plaats voor Nico Hülkenberg schuift Renault voor Toro Rosso naar de zesde plaats in het kampioenschap van de constructeurs. Verder reed Fernando Alonso opnieuw in de punten met een negende plaats, gevolgd door Felipe Massa, die tijdens zijn laatste race uit zijn carrière een punt scoorde in zijn Williams. 

Over 116 dagen staat de GP van Australie op het programma. De eerste van het seizoen 2018.

01. V. Bottas Mercedes 1:34:14.063
02. L. Hamilton Mercedes +3.899
03. S. Vettel Ferrari +19.330
04. K. Raikkonen Ferrari +45.386
05. M. Verstappen Red Bull +46.269
06. N. Hulkenberg Renault +1:25.713
07. S. Perez Force India +1:32.062
08. E. Ocon Force India +1:38.911
09. F. Alonso McLaren +1 ronde
10. F. Massa Williams +1 ronde
11. R. Grosjean Haas +1 ronde
12. S. Vandoorne McLaren +1 ronde
13. K. Magnussen Haas +1 ronde
14. P. Wehrlein Sauber +1 ronde
15. B. Hartley Toro Rosso +1 ronde
16. P. Gasly Toro Rosso +1 ronde
17. M. Ericsson Sauber +1 ronde
18. L. Stroll Williams +1 ronde
Opgaves:
19. C. Sainz Jr. Renault +24 ronden
20. D. Ricciardo Red Bull +35 ronden

Met dank aan F1journaal.be