Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

Race 17: GP van Japan 2018

 
GP van Japan

2018 FORMULA 1 JAPANESE GRAND PRIX

05 okt 2018
03:00-04:30 Eerste vrije training
07:00-08:30 Tweede vrije training
06 okt 2018
05:00-06:00 Derde vrije training
08:00-09:00 Kwalificatie
07 okt 2018
07:10 Race

 

Race: Grand Prix van Japan
Actieve jaren: 1976-1977, 1987-2017
Aantal races: 34

Laatste 5 winnaars:

2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: N. Rosberg - Mercedes
2015: L. Hamilton - Mercedes
2014: L. Hamilton - Mercedes
2013: S. Vettel -Red Bull Racing

 

 
Voorbeschouwing GP van Japan 2017

Race 17

De GP van Japan werd voor het eerst gereden in 1976 en 1977, op de Fuji Speedway waarna het weer van de kalender verdween. In 1987 werd er opnieuw een Japanse GP  gereden, deze keer op het circuit van Suzuka. Het circuit Suzuka is eigendom van Honda. De wedstrijd werd vanaf dat jaar zonder onderbreking gehouden tot 2006, waarna het circuit van Fuji het weer overnam in 2007. In 2009 werd door Toyota, de eigenaar van de Fuji Speedway, bekendgemaakt dat er vanaf 2010 geen race meer gehouden zal worden op de Fuji Speedway. De race wordt vanaf 2009 elk jaar op Suzuka verreden. Recordhouder is Schumacher met zes zeges.

 

 
Hamilton GP van Japan

2017: Hamilton op weg naar titel

De Brit Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Japan gewonnen. Max Verstappen eindigde prima als tweede op het podium. Daniel Ricciardo passeerde de eindstreep als derde.  Nieuw drama was er bij Ferrari voor Sebastian Vettel die moest opgeven en de titel nu wel mag vergeten.

Met Lewis Hamilton op pole en Sebastian Vettel naast hem beloofde het een spannende start van de race te worden. Bij de start verliep alles goed, met de Red Bulls die streden om de derde plaats. Carlos Sainz verloor de controle over zijn Toro Rosso, waardoor hij moest opgeven tijdens zijn laatste race voor Toro Rosso.  Bij het ingaan van de haarspeldbocht ging Max Verstappen voorbij Sebastian Vettel. Even later bleek dat Sebastian Vettel opnieuw een probleem had met zijn krachtbron. Na twee races op rij opnieuw dus problemen voor Ferrari. Daarbij kwam ook nog dat Kimi Räikkönen achteraan het veld terecht kwam nadat hij in gevecht was met Nico Hülkenberg en breed moest in Spoon. Door de crash van Carlos Sainz kwam de safety car even de baan op, maar ook daarna bleef het probleem op de wagen van Sebastian Vettel. Een opgave was onvermijdelijk. Daardoor lijkt het kampioenschap nu toch wel beslist. 

Na de safety car procedure en zes ronden ver in de race was het Lewis Hamilton aan de leiding, met Max Verstappen net buiten de DRS-zone. Op plaats drie reed Estéban Ocon. Daarna was het Ricciardo, Bottas en de andere Force India van Sergio Pérez. Räikkönen kwam ook opnieuw de top tien binnen. 

In ronde acht ging Marcus Ericsson van de baan, waardoor er even een virtuele safety car procedure werd afgewerkt. Na de adempauze tijdens de virtuele safety car ging Daniel Ricciardo voorbij Estéban Ocon naar plaats drie. Ook Valtteri Bottas ging snel voorbij de Force India van de Fransman.

Tijdens de pitstops maakte Red Bull een goede beslissing om Max Verstappen wat vroeger binnen te halen, aangezien Kimi Räikkönen anders voor de Nederlander terecht kwam. De Fin stond immers op de zachte banden, waardoor een pitstop nog niet nodig was bij Ferrari. Max Verstappen kwam met een halve wagen voorsprong uit de pitstraat, waardoor het plan bij Red Bull net geslaagd was.

Na de pitstops van de rijders vooraan was het nog steeds Lewis Hamilton aan de leiding. Max Verstappen volgde op zo’n drie seconden, met daarna zijn teamgenoot Daniel Ricciardo. Daarna volgden de twee Finnen, Valtteri Bottas en Kimi Räikkönen, die op een alternatieve strategie stonden aangezien ze op de zachte banden startten.

In ronde 42 zagen we een opmerkelijk beeld. De DRS van Nico Hülkenberg bleef in de DRS-modus, waardoor hij minder grip had in de bochten. In verband met veiligheid moest de Renault de pits opzoeken, maar het bleek dat het tweede element van de achtervleugel los zat. Een opgave was het gevolg voor Hülkenberg. Zes ronden later was de race over voor Lance Stroll. Hij had een probleem met zijn rechter voorwiel en spinde in de S-bochten.

Na de virtuele safety car voor de crash van Lance Stroll werd het vooraan nog spannend. Max Verstappen maakte snel tijd goed op Lewis Hamilton, maar ook Valtteri Bottas deed hetzelfde bij Daniel Ricciardo. Met nog een ronde te gaan zat Max Verstappen binnen de seconde van Lewis Hamilton, maar de gedubbelde wagens gooiden roet in het eten voor Max Verstappen.

Lewis Hamilton haalde de finish als eerste en verstevigde zo opnieuw zijn voorsprong op Sebastian Vettel. Met deze overwinning kan Lewis Hamilton tijdens de volgende race in Amerika al kampioen worden. Beide Red Bulls mochten mee op het podium, met Verstappen op plaats twee en Ricciardo op drie

01. L. Hamilton Mercedes 1:27:31.193
02. M. Verstappen Red Bull +1.211
03. D. Ricciardo Red Bull +9.679
04. V. Bottas Mercedes +10.580
05. K. Raikkonen Ferrari +32.622
06. E. Ocon Force India +1:07.788
07. S. Perez Force India +1:11.424
08. K. Magnussen Haas +1:28.953
09. R. Grosjean Haas +1:29.883
10. F. Massa Williams +1 ronde
11. F. Alonso McLaren +1 ronde
12. J. Palmer Renault +1 ronde
13. P. Gasly Toro Rosso +1 ronde
14. S. Vandoorne McLaren +1 ronde
15. P. Wehrlein Sauber +2 ronden
Opgaves:
16. L. Stroll Williams +8 ronden
17. N. Hulkenberg Renault +13 ronden
18. M. Ericsson Sauber +46 ronden
19. S. Vettel Ferrari +49 ronden
20. C. Sainz Jr. Toro Rosso +53 ronden

Met dank aan F1Journaal.be