Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

Race 15: GP van Singapore 2018

 
GP van Singapore

2018 FORMULA 1 SINGAPORE GRAND PRIX

14 sep 2018
10:30-12:00 Eerste vrije training
14:30-16:00 Tweede vrije training
15 sep 2018
12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie
16 sep 2018
14:10 Race

 

Race: Grand Prix van Singapore
Actieve jaren: 2008-2017
Aantal races: 10

Laatste 5 winnaars:

2017: L. Hamilton - Mercedes
2016: N. Rosberg - Mercedes
2015: S. Vettel - Ferrari
2014: L. Hamilton - Mercedes
2013: S. Vettel - Red Bull Racing

 

 
Voorbeschouwing GP van Singapore 2018

Race 15

De Grand Prix van Singapore wordt gehouden op het Marina Bay Street Circuit in Singapore. De wedstrijd werd voor het eerst gehouden in 2008 als onderdeel van het Formule 1 kampioenschap van 2008 en gewonnen door Renault-rijder Fernando Alonso. Het is de eerste grand prix die 's avonds gehouden werd na het invallen van de duisternis, en is dus een zogenaamde avondrace of nachtrace. Het stratencircuit in Marina Bay heeft een geweldige achtergrond. Het huidige contract voorziet dat de race jaarlijks tot en met 2021 op de Formule 1 kalender zal staan.

 

 
Hamilton GP van Singapore

2017: Hamilton wint in Singapore

Lewis Hamilton heeft de spectaculaire GP van Singapore gewonnen. Na een serieuze crash bij de start zat de race er voor Sebastian Vettel, Max Verstappen en Kimi Räikkönen meteen op. Ricciardo eindigde als tweede voor Valtteri Bottas.

Voor aanvang van de GP van Singapore vielen er regendruppels op het Marina Bay Circuit. Even later kwam de boodschap dat er 100 procent kans was op regen tijdens de race. Daardoor werden de ogen meteen gericht op Max Verstappen, die vorig jaar in Brazilië prachtige dingen liet zien in de regen. Door de natte baan konden de rijders kiezen welke soort regenbanden ze op de wagens lieten monteren. De top zes koos voor intermediates. Bij McLaren kozen ze voor de volledige regenbanden. En wat een start! Kimi Räikkönen had de beste start en wou als eerste de eerste bocht induiken, maar ook Sebastian Vettel en Max Verstappen hadden hetzelfde idee. De Fin raakte in contact met de Nederlander, waardoor het glijden was. Een safety-car was onvermijdelijk. Ook Fernando Alonso, die een goede start had op de volledige regenbanden, werd meegenomen door de glijdende Räikkönen en Verstappen. De Spanjaard kon echter wel nog verder.

Sebastian Vettel reed aan de leiding, maar dat was van korte duur. De Duitser spinde op één van de rechte stukken, waardoor het Lewis Hamilton was die aan de leiding kwam te liggen. De Brit startte als vijfde. Bij Alonso was er duidelijk schade op de McLaren, waardoor Alonso geen risico’s nam. Het team kreeg ook geen data meer, waardoor de Spanjaard er alleen voor stond. In ronde negen kwam het pijnlijke nieuws dat Fernando Alonso moest opgeven.

Ondertussen hield het op met regenen en dan was het al snel duidelijk dat de intermediates een pak sneller waren. Daniil Kvyat, zorgde voor een tweede safety car in ronde 11.

Kevin Magnussen was de eerste rijder die omschakelde naar de droge banden in ronde 25, op de ultrazachte banden. Felipe Massa volgde al snel zijn voorbeeld. In ronde 28 kwam ook Stoffel Vandoorne ultrazachte banden halen, maar die pitstop verliep niet goed. Vandoorne verloor zo kostbare tijd. Vooraan in de race was het Daniel Ricciardo die zich als eerste waagde aan de droogweerbanden. Ook Bottas deed al snel hetzelfde. 

In ronde 38 was het tijd voor de derde safety car. Marcus Ericsson verloor de controle over zijn wagen in het technische gedeelte van het stratencircuit. Een aantal rijders besloten om nieuwe banden te halen, waaronder Nico Hülkenberg. Tijdens de pitstop moest de wagen opnieuw gestart worden, waardoor de Duitser kostbare plaatsen verloor. Stoffel Vandoorne won zo ook een plaats. Na de safety-car procedure gebeurden er geen opmerkelijke dingen.

Met nog veertien minuten te gaan, want na twee uur zat de race erop, was het einde race voor Nico Hülkenberg. De Duitser kende een goede race, maar na de derde safety car zorgde een technisch probleem voor de opgave van Hülkenberg. Even later zat de race van Kevin Magnussen er eveneens op. Daardoor reden er nog slechts twaalf rijders op de baan. 

Dat was ook meteen het laatste noemenswaardige feit van deze spannende editie van de GP van Singapore. Lewis Hamilton won de race. Daniel Ricciardo en Valtteri Bottas mochten mee op het podium. Door zijn overwinning en de opgave van Sebastian Vettel vergroot Hamilton zijn voorsprong in de wk-tussenstand tot 28 punten.

01. L. Hamilton Mercedes 2:03:23.543
02. D. Ricciardo Red Bull +4.507
03. V. Bottas Mercedes +8.800 +4.293
04. C. Sainz Jr. Toro Rosso +22.822 +14.022
05. S. Perez Force India +25.359 +2.537
06. J. Palmer Renault +27.259 +1.900
07. S. Vandoorne McLaren +30.388 +3.129
08. L. Stroll Williams +41.696 +11.308
09. R. Grosjean Haas +43.282 +1.586
10. E. Ocon Force India +44.795 +1.513
11. F. Massa Williams +46.536 +1.741
12. P. Wehrlein Sauber +2 ronden
Opgaves:
13. K. Magnussen Haas +8 ronden
14. N. Hulkenberg Renault +10 ronden
15. M. Ericsson Sauber +23 ronden
16. D. Kvyat Toro Rosso +48 ronden
17. F. Alonso McLaren +50 ronden
18. S. Vettel Ferrari +58 ronden
19. M. Verstappen Red Bull +58 ronden
20. K. Raikkonen Ferrari +58 ronden

Met dank aan F1journaal.be