Formule1start.nl
Formule1 - Formule1start
 

Race 6: GP van Monaco 2018

 
GP van Monaco 2018

2018 FORMULA 1 GRAND PRIX DE MONACO

24 mei 2018
11:00-12:30 Eerste vrije training
15:00-16:30 Tweede vrije training
26 mei 2018
12:00-13:00 Derde vrije training
15:00-16:00 Kwalificatie
27 mei 2018
15:10 Race

 

Race: Grand Prix van Monaco
Actieve jaren: 1950, 1955-2017
Aantal races: 64

Laatste 5 winnaars:

2017: S. Vettel - Ferrari
2016: L. Hamilton - Mercedes
2015: N. Rosberg - Mercedes
2014: N. Rosberg - Mercedes
2013: N. Rosberg - Mercedes

 

 
Voorbeschouwing GP van Monaco 2018

Race 6

De Grand Prix van Monaco wordt verreden in de straten van Monaco, het Circuit de Monaco. Monaco is één van de Grand Prix die al sinds het ontstaan van het WK Formule 1 op de kalender staat. Er wordt geracet in de rijkste buurt van Europa, Monte Carlo. Al in 1929 werd er hier een GP gehouden. Het is een F1 race die nog steeds geldt als één van de populairste om op je palmares te hebben. Hoewel deze race omwille van de veiligheid al lang had moeten geschrapt zijn, maakt men met plezier een uitzondering om voor de beau monde te kunnen pronken met de bolides. Op dit stratencircuit komt het erop aan om maximale grip te grijpen, voornamelijk mechanische.

Er zijn er die deze ‘klassieker’ bekijken vanuit hun peperdure appartement. Er kijken mensen vanaf het voordek van hun miljoenen kostende jacht. De meeste aanwezigen zullen toch een plekje zoeken op de speciaal voor dit weekend gebouwde tribunes. Miljoenen Formule 1 fans zullen echter zondagmiddag thuis voor het beeldscherm gaan zitten kijken naar de zesde race van het seizoen. Monaco is het enige circuit in de F1 waarop niet de standaard minimale afstand van 305 kilometer wordt afgelegd. Dit komt omdat het circuit door de vele bochten dermate langzaam is dat deze afstand niet binnen de maximale twee uur raceduur afgelegd kan worden. Voor het eerst dit seizoen worden de nieuwe hypersoft banden gebruikt. De allerzachtste banden (roze wangen) die er bestaan. Het is verreweg de meest gekozen band van de coureurs, want deze band moet het mogelijk maken om nog meer grip te hebben, maar tegelijkertijd zal die band ook iets sneller slijten. Het kan wel eens een interessante Grand Prix worden in Monaco. Op het stratencircuit is de snelheid van de bolide minder belangrijk, wat Red Bull de kans geeft om Mercedes en Ferrari meer tegenstand te bieden. Zoveel zelfs dat ‘kenners’ aangeven dat Red Bull kans maakt op een één – tweetje. We wachten af!

 
Vettel Monaco 2017

Vorig jaar
Ferrari coureur Sebastian Vettel won in 2017 zijn derde race van het seizoen in de straten van Monaco. Hij wist, mede door een betere pitstopstrategie, zijn teamgenoot Kimi Räikkönen in te halen. Daniel Ricciardo eindigde in de Red Bull op de derde plaats. Ook hij wist door een betere pitstopstrategie plaatsen te winnen en zo voor Valtteri Bottas en teamgenoot Max Verstappen, die vierde en vijfde werden, te eindigen. Carlos Sainz behaalde met de Toro Rosso een goede zesde plaats door in de slotronden de snellere Lewis Hamilton (die een lastige kwalificatie had en op P13 van start ging) achter zich te houden. De Haas coureurs Romain Grosjean en Kevin Magnussen eindigden respectievelijk op de achtste en tiende plaats, terwijl Felipe Massa in de Williams tussen hen in als negende wist te finishen.

 
Voorbeschouwing GP van Monaco 2018

De race
Lewis Hamilton heeft, dankzij de winst in de GP van Spanje, een voorsprong van 17 punten op naaste belager Sebastian Vettel. Zowel Hamilton als Vettel wisten in de afgelopen 10 edities van deze GP twee keer de winst te pakken in Monaco. Het is dus geen uitgemaakte zaak dat één van deze heren zal gaan zegevieren in de straten van Monte Carlo. Met Raikkonen, Bottas en de twee Red Bull coureurs is de concurrentie misschien wel groter dan op andere circuits die de F1 aandoet. Ricciardo en Verstappen ruiken hier hun kans op een Grand Prix overwinning. Beide mannen en het team zien kansen, al moet gezegd worden dat de kwalificatie op zaterdag van groot belang zal zijn. Inhalen blijft nu eenmaal lastig op dit nauwe en bochtige circuit. Ook andere teams ruiken kansen op succes. Fernando Alonso hoopt met de McLaren op een kleine stunt en ook de Renault coureurs dichten zichzelf wel een kans toe op een goed resultaat. In Monaco hebben zich in het verleden wel vaker opmerkelijke uitslagen voorgedaan, dus waarom dit jaar niet! Een ongeluk zit in een klein hoekje wanneer de coureurs dicht langs de muren scheren zoals het in Monaco het geval is. Het is te hopen voor Verstappen dat hem dit niet overkomt, en dat hij misschien het hoogste treetje op het podium kan behalen in Red Bull’s 250ste Grand Prix. Vanaf 15.10 uur komende zondag kunnen we de, hopelijk enerverende, race gaan bekijken. Waar je ook bent en waar je ook kijkt, ik wens je een mooie GP van Monaco toe.

 

 
Ricciardo VT1 Monaco

VT1

01. D. Ricciardo Red Bull 01:12.126
02. M. Verstappen Red Bull 01:12.280
03. L. Hamilton Mercedes 01:12.480

 

Het Red Bull F1 team heeft de eerste oefensessie voor de GP van Monaco gedomineerd, beide wagens eindigden bovenaan met Ricciardo op één en Verstappen op twee. Lewis Hamilton zette de derde tijd op de klokken. Ricciardo brak meteen al tijdens de eerste vrije training het ronderecord in Monaco. Moeten we nog zeggen dat de bolides dit jaar een stuk sneller zijn dan vorig jaar?....lees verder

 
Ricciardo VT2 Monaco

VT2

01. D. Ricciardo Red Bull 01:11.841
02. M. Verstappen Red Bull 01:12.035
03. S. Vettel Ferrari 01:12.413

 

Daniel Ricciardo was ook in de tweede vrije training in Monaco de snelste man op de baan, nadat zijn Nederlandse Red Bull-teamgenoot Max Verstappen lang bovenaan had gestaan. Achter de Red Bulls eindigde de Ferrari’s en Mercedessen om-en-om, met Vettel voor Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen en Valtteri Bottas. Er was nog een rode vlag, de reden daarvoor was een losse putdeksel tussen bocht vier en vijf......lees verder

 
Ricciardo VT3 Monaco

VT3

01. D. Ricciardo Red Bull 01:11.786
02. M. Verstappen Red Bull 01:11.787
03. S. Vettel Ferrari 01:12.023

 

Red Bull-coureur Daniel Ricciardo heeft de afsluitende vrije training op het stratencircuit van Monaco als snelste afgesloten. Max Verstappen was tweede, op een duizendste van zijn teamgenoot, maar crashte in de slotfase van de training bij het uitkomen van de zwembad-chicane. Sebastian Vettel, Kimi Raikkonen, Lewis Hamilton en Valtteri Bottas besloten de top zes. Het wordt nog een hele klus voor Red Bull om Verstappen op tijd naar buiten te krijgen voor de kwalificatie....lees verder

 

 
Kwalificatie GP van Monaco

Kwalificatie

Daniel Ricciardo heeft in Monaco de tweede pole position in zijn Formule 1-carrière veroverd. In het prinsdom, waar hij in 2016 voor het eerst vooraan vertrok, bleef Ricciardo Sebastian Vettel en Lewis Hamilton voor. Max Verstappen vertrekt morgen van laatste positie. De versnellingsbak bleek beschadigd door de crash in VT3, waardoor de auto niet op tijd gerepareerd kon worden voor deelname aan de kwalificatie.....lees verder

 

 

Startopstelling GP van Monaco

 

 
Ricciardo wint Monaco

Ricciardo wint Monaco

Daniel Ricciardo heeft de GP van Monaco gewonnen, dit nadat hij van op pole startte en de race ondanks een probleem domineerde. Sebastian Vettel werd tweede en maakt zo achterstand goed ten opzichte van Lewis Hamilton, die derde werd. Verstappen werd uiteindelijk negende na gestart te zijn op plaats twintig.

De GP van Monaco ging van start onder bewolkte omstandigheden, maar het werd toch een droge start. Zoals verwacht werden er niet veel plaatsen gewonnen bij de start. Verrassend genoeg waren er met de brede wagens geen hevige aanrijdingen, waardoor iedereen de eerste ronden goed doorkwamen. Na zijn crash tijdens de derde vrije training startte Max Verstappen als laatste. De Nederlander maakte echter snel plaatsen goed. Na tien ronden reed Verstappen als veertiende.

Vooraan kwam de eerste pitstop er al in ronde 12. Lewis Hamilton ging vanop plaats drie naar de ultrazachte banden. In ronde 16 reageerde Ferrari met een pitstop voor Vettel, om zo de undercut van Hamilton te voorkomen. Een ronde later deed leider Daniel Ricciardo hetzelfde, samen met Räikkönen en Bottas, waardoor de top vijf hun pitstop hadden afgewerkt.

Verder op de baan was er ondertussen een gevecht der Nederlanden aan de gang. Max Verstappen kwam achter Stoffel Vandoorne te zitten en de jonge Belg was vastberaden zijn noorderbuur niet zomaar voorbij te laten. Na ronde 20 was de Nederlander toch bevrijdt van de McLaren voor hem, nadat Vandoorne een pitstop maakte. Maar die pitstop verliep niet goed bij McLaren. Vandoorne kwam als zeventiende terug de baan op, nadat hij als twaalfde reed.

Het enige gevecht dat aan de gang was na de pitstops was tussen Lewis Hamilton en Kimi Räikkönen. De Fin sloot het gat met de Mercedes en ging op zoek naar de derde plaats en dus ook een plaats op het podium.

Net voor het midden van de race kwam Sebastian Vettel opvallend dichter bij Daniel Ricciardo. Er bleek een probleem te zijn met de wagen van Ricciardo. De Australiër kreeg het bericht dat het probleem niet ging verbeteren. Vettel reed dan ook constant rond de DRS-zone van de leider in de race.

De eerste opgave van de race was een feit in ronde 53. Fernando Alonso moest de strijd staken vanop de zevende plaats na een probleem met de versnellingsbak. Daardoor kwam Max Verstappen de top tien binnen.

Vlak voor het einde van de race, in ronde 72, kwam er dan toch nog een spectaculaire crash. Thuisrijder Charles Leclerc leek een probleem te hebben met de remmen bij het uitkomen van de tunnel, waardoor hij Brendon Hartley achteraan raakte. Beide heren moesten opgeven. Het gevolg was een virtuele safety car. Uiteindelijk veranderde er niks meer aan de posities, waardoor Daniel Ricciardo de GP van Monaco won, zijn tweede van het seizoen

01. D. Ricciardo Red Bull 1:42:54.807
02. S. Vettel Ferrari +7.336
03. L. Hamilton Mercedes +17.013
04. K. Räikkönen Ferrari +18.127
05. V. Bottas Mercedes +18.822
06. E. Ocon Force India +23.667
07. P. Gasly Toro Rosso +24.331
08. N. Hulkenberg Renault +24.839
09. M. Verstappen Red Bull +25.317
10. C. Sainz Jr. Renault +1:09.013
11. M. Ericsson Sauber +1:09.864
12. S. Pérez Force India +1:10.461
13. K. Magnussen Haas +1:14.823
14. S. Vandoorne McLaren +1 ronde
15. R. Grosjean Haas +1 ronde
16. S. Sirotkin Williams +1 ronde
17. L. Stroll Williams +2 ronden
Opgaves:
18. C. Leclerc Sauber +8 ronden
19. B. Hartley Toro Rosso +8 ronden
20. F. Alonso McLaren +26 ronden

Met dank aan F1journaal.be